|
XVI. Benedek emeritus pápa levelének teljes szövegét közreadjuk magyar
nyelven, melyet Szent II. János Pál pápa születésének századik
évfordulójára írt. A május 4-re dátumozott levél angol fordítását a
lengyel püspöki konferencia május 15-én hozta nyilvánosságra.
II. János Pál pápa száz évvel ezelőtt, 1920. május 18-án született a lengyel kisvárosban, Wadowicében.
Miután a három szomszédos nagyhatalom, Poroszország, Oroszország és
Ausztria több mint száz évig osztozott a területén, Lengyelország az
első világháború végén visszanyerte függetlenségét. Ez a történelmi
esemény nagy reményt adott, de sok nehézséggel is járt, mivel az új
állam átalakításának folyamatában továbbra is érezte a két hatalom,
Németország és Oroszország nyomását. A fiatal Karol Wojtyła ebben a
helyzetben nőtt fel, az elnyomás helyzetében, ami ugyanakkor reményteli
helyzet is volt. Nagyon korán elvesztette édesanyját és testvérét, végül
pedig édesapját is, akiktől mély és hűséges istenhitet örökölt. A
fiatal Karolt különösen az irodalom és a színház vonzotta. A
középiskolai záróvizsga elvégzése után ezeket tanulmányozta.
,,A deportálás elkerülése érdekében 1940 őszén a Solvay vegyi üzem
kőbányájába ment" (vö. Ajándék és titok). ,,1942 őszén döntött úgy, hogy
belép a krakkói szemináriumba, és mivel a régi tankönyvekből a teológia
tanulmányozását már jóval előbb elkezdte, így 1946. november 1-jén
pappá is szentelhették" (vö. ugyanott). Természetesen Karol a teológiát
nemcsak könyvekből, hanem saját maga és országa nehéz helyzetben
szerzett tapasztalatain keresztül is tanulmányozta. Ez bizonyos
mértékben jellemezte egész életét és munkáját. Tanulmányozta a
könyveket, de az általuk feltett kérdések valósággá is váltak számára,
amelyet mélyen megtapasztalt és átélt. Fiatal püspökként - 1958 óta
segédpüspökként, majd 1964-től krakkói érsekként - a II. vatikáni zsinat
vált egész életének és munkájának iskolájává. A felmerült fontos
kérdések, különösen az úgynevezett 13. scemával kapcsolatosak, amelyből
később a Gaudium et spes konstitúció született, egyben a saját kérdései
voltak. A zsinat által kidolgozott válaszok előkészítették a későbbi
püspök, majd pápa küldetését is.
- Amikor Wojtyła bíborost 1978. október 16-án megválasztották Szent
Péter utódjának, az Egyház drámai helyzetben volt. A zsinat
tanácskozásait sokan magának a hitnek a vitájaként mutatták be, azt
sugallva, hogy a zsinat elveszítette tévedhetetlen és rendíthetetlen
jellegét. Egy bajor plébános például így értékelte a helyzetet: ,,Végül
rossz hitre tértünk". Ezt az érzést, hogy már semmi sem biztos, és hogy
minden megkérdőjeleződött, csak fokozta a liturgikus reform
végrehajtásának módszere. Végül szinte úgy tűnt, hogy a liturgia önjáró
lett, és önmagát alkotja. VI. Pál nagy erővel és elszántsággal zárta le a
zsinatot, de annak lezárása után egyre sürgetőbb problémákkal
szembesült, amelyek végül megkérdőjelezték az Egyház lényegét. A
szociológusok az Egyház akkori helyzetét a Szovjetunió helyzetéhez
hasonlították Gorbacsov alatt, amikor a szovjet állam hatalmas
struktúrája összeomlott a saját megreformálása során.
Ezért voltaképpen szinte lehetetlen feladat várt az új pápára.
Mindazonáltal II. János Pál az első pillanattól kezdve új lelkesedést
váltott ki Krisztus és Egyháza iránt. Pápai beiktatásakor mondott
prédikációjának szavai a következők voltak:
,,Ne féljetek! Tárjátok ki a kapukat Krisztus előtt!" Ez a felhívás, ez a
hang jellemezte egész pápaságát, és az Egyház felszabadító
helyreállítójává tette őt.
Ezt az a tény határozta meg, hogy az új pápa olyan országból jött, ahol a
zsinat fogadtatása pozitív volt: mindent örömmel megújítottak,
ahelyett, hogy a kétségeknek és a bizonytalanságnak adtak volna helyet.
- A pápa 104 lelkipásztori útja során szerte a világon hirdette az
evangéliumot, az öröm üzenetét, elmagyarázva, hogy mit kell tennünk
Krisztusért, és hogy megvédjük a jót.
Tizennégy enciklikájában átfogóan, ugyanakkor emberi módon mutatta be az
Egyház hitét és tanítását. Ezzel pedig elkerülhetetlenül ellenállást
váltott ki a nyugati egyházban, amelyet hatalmába kerített a kétség és a
bizonytalanság.
Ma fontosnak tűnik meghatározni azt az igazi középpontot, amelynek
szempontjából elolvashatjuk a különféle szövegekben szereplő üzenetet.
Az ő halálának órájában bizony észrevehettük volna ezt. II. János Pál
pápa az általa alapított Isteni Irgalmasság ünnepén halt meg. Először
hadd tegyek egy rövid személyes megjegyzést, amely fontos szempontnak
tűnhet ahhoz, hogy megértsük a pápa személyét és munkáját. II. János
Pált kezdettől mélyen megérintette Faustina Kowalska, a krakkói apáca
üzenete, aki hangsúlyozta az isteni irgalmat mint a keresztény hit
lényegi központját. Faustina nővér bízott abban, hogy idővel bevezetik
ezt az ünnepet. A konzultációkat követően erre a pápa húsvét második
vasárnapját választotta. A végső döntés meghozatala előtt azonban
felkérte a Hittani Kongregációt, hogy véleményezze ezt a dátumot.
Negatív választ adtunk, mert úgy gondoltuk, hogy egy olyan ősi és
hagyományos időpontot, mint a húsvét nyolcadát lezáró fehér vasárnap,
nem kellene megterhelni a modern ötletekkel. A Szentatyának
természetesen nem volt könnyű elfogadni a válaszunkat. Ennek ellenére
nagy alázattal tette ezt, és másodjára elfogadta a negatív válaszunkat.
Végül egy olyan javaslatot fogalmazott meg, amely meghagyta a húsvét
második vasárnapját történelmi formájában, de az eredeti üzenetbe
belefoglalta az isteni irgalmat is. Gyakran voltak hasonló esetek,
amelyekben lenyűgözött a nagy pápa alázatossága, aki feladta az általa
kedvelt ötleteket, mert azok nem találtak jóváhagyásra az egyes
hivatalokban, amikor azt a megállapított normák szerint kérte.
-Amikor II. János Pál az utolsó lélegzetet vette ezen a világon, éppen
véget ért az Isteni Irgalmasság ünnepe első esti dicsérete. Ez
megvilágította halálának óráját: Isten Irgalmának fénye megnyugtató
üzenetként jelent meg halála felett. Az Emlékezet és azonosság című
utolsó könyvében, amelyet halálának előestéjén tettek közzé, a pápa
ismét összefoglalta az Isteni Irgalmasság üzenetét. Rámutatott arra,
hogy Faustina nővér ugyan meghalt a második világháború szörnyűségei
előtt, de már megmutatta az Úr válaszát, amelyet Ő erre az őrült
küzdelemre adni akart. Olyan volt, mintha Krisztus Faustinán keresztül
akarta volna mondani: ,,A gonosz nem fogja megkapni a végső győzelmet. A
húsvét titka megerősíti, hogy a jó végül győzedelmeskedik, hogy az élet
diadalmaskodik a halál felett, és hogy a szeretet legyőzi a
gyűlöletet".
A pápa egész életében arra törekedett, hogy a keresztény hit objektív
központját, az üdvösség tárgyát szubjektíven elérhetővé tegye, és
segítsen másoknak, hogy az a sajátukká váljon. A feltámadt Krisztuson
keresztül Isten kegyelme mindenkié lett. Noha a keresztény lét e
központját csak a hit adhatja nekünk, filozófiai szempontból is
jelentős, mert ha Isten kegyelme nem lenne tény, akkor egy olyan
világban kellene keresnünk az utat, ahol a jó végső hatalma a gonosz
ellen nem felismerhető. Végül, ezen objektív történelmi jelentőségen túl
mindenki számára nélkülözhetetlen tudni, hogy Isten kegyelme erősebb,
mint a mi gyengeségünk. Ezen a ponton megtalálható II. János Pál és
Ferenc pápa üzenetének belső egysége és alapvető szándéka is:
- II. János Pál nem erkölcsi rigorista, ahogy néhányan ábrázolni akarták
őt. Az Isteni Irgalom középpontba állításával lehetőséget adott ugyanis
nekünk, hogy elfogadjuk az ember iránti erkölcsi követelményeket, még
akkor is, ha soha nem tudjuk teljes mértékben teljesíteni azokat.
Erkölcsi erőfeszítéseinket pedig az Isteni Irgalom fényében tesszük, amely erősnek bizonyul, és begyógyítja gyengeségeinket.
- Amíg II. János Pál pápa haldoklott, a Szent Péter tér tele volt
emberekkel, különösen sok fiatallal, akik utoljára akartak találkozni
pápájukkal. Nem felejtem el azt a pillanatot sem, amikor Sandri érsek
bejelentette a pápa távozásának hírét. Mindenekelőtt felejthetetlen
marad az a pillanat, amikor a Szent Péter nagyharangja kihirdette ezt az
üzenetet. A temetés napján sok molinót láthattunk ,,Santo subito!"
felirattal. Mindenünnen ezt a felkiáltást lehetett hallani, amely a II.
János Pállal való találkozásból fakadt. Nemcsak a téren, hanem a
különféle intellektuális körökben is arról beszéltek, hogy II. János
Pálnak a ,,nagy" címet adják.
A ,,szent" szó Isten szféráját jelzi, a ,,nagy" pedig az emberi
dimenziót. Az Egyház normái szerint a szentséget két kritérium alapján
lehet felismerni: hős erények gyakorlása és a csoda alapján. Ez a két
kritérium szorosan kapcsolódik egymáshoz. Mivel a ,,hősi erény" nem
egyfajta olimpiai eredményt jelent, hanem azt, hogy valami láthatóvá
válik egy személyben és egy személyen keresztül, amely nem a sajátja,
hanem Isten munkája, amely felismerhetővé válik benne és rajta
keresztül. Ez nem egyfajta erkölcsi verseny, hanem a saját nagyságáról
való lemondás eredménye. A lényeg az, hogy egy ember hagyja, hogy Isten
dolgozzon rajta, és így Isten munkája és ereje rajta keresztül láthatóvá
válik.
Ugyanez vonatkozik a csoda kritériumára is. Itt sem az számít, hogy
valami szenzációs történik, hanem Isten gyógyító jóságának látható
kinyilatkoztatása, amely meghaladja az összes pusztán emberi
lehetőséget. A szent az az ember, aki nyitott Isten előtt, és akit áthat
az Isten. A szent ember az, aki elvonul önmagától, és lehetővé teszi,
hogy lássuk és felismerjük Istent. Ennek a lehető leghatékonyabb
ellenőrzése a boldoggá- és szenttéavatási folyamat célja. II. János Pál
esetében mindkettőt szigorúan az alkalmazandó szabályok szerint
hajtották végre. Tehát most úgy áll előttünk, mint Atyánk, aki Isten
kegyelmét láthatóvá teszi számunkra.
Nehezebb helyesen meghatározni a ,,nagy" kifejezést. A pápaság közel
2000 éves hosszú története során a ,,nagy" címet csak két pápának
tartották fenn: I. Leó (440-461) és I. Gergely (590-604) pápáknak.
Mindkét esetben a ,,nagy" szó politikai konnotációval rendelkezett, de
éppen azért, mert maga Isten titka vált láthatóvá az ő politikai sikerük
révén. A párbeszéd útján Nagy Szent Leó képes volt meggyőzni Attilát, a
hunok fejedelmét, hogy megkímélje Rómát, Péter és Pál apostolfejedelmek
városát. Fegyverek nélkül, katonai vagy politikai hatalom nélkül, a hit
iránti meggyőződés hatalma révén képes volt meggyőzni a rettegett
zsarnokot Róma megkíméléséről. A szellem és az erő közötti harcban a
szellem erősebbnek bizonyult.
-I. Gergely sikere nem volt ilyen látványos, ám többször is képes volt
megvédeni Rómát a lombardoktól. Itt is a lélek ereje állt szemben a
hatalommal, és a lélek győzedelmeskedett.
Ha összehasonlítjuk mindkét történetet II. János Pál történetével, akkor
a hasonlóság egyértelmű. II. János Pálnak sem katonai, sem politikai
hatalma nem volt. Az Európa és Németország jövőbeli jellegéről 1945
februárjában folytatott vita során azt mondták, hogy a pápa reakcióját
is figyelembe kell venni. Ezután Sztálin megkérdezte: ,,Hány hadosztálya
van a pápának?" Nos, nem volt hadserege. A hit hatalma azonban olyan
erőnek bizonyult, amely 1989-ben végül megszabadított a szovjet hatalom
rendszerétől, és lehetővé tette új kezdetet. Vitathatatlan, hogy a pápa
hitének alapvető szerepe volt e hatalom összeomlásában. Az I. Leó és I.
Gergely pápák személyében megmutatkozó nagyszerűség tehát itt is
láthatóvá vált.
Javaslom, hogy hagyjuk nyitva azt a kérdést, hogy a ,,nagy" jelző
győzedelmeskedik-e, vagy sem. Isten hatalma és jósága mindannyiunk
számára láthatóvá vált II. János Pálban. Most, amikor az Egyház ismét a
gonosz elnyomásától szenved, ő a remény és a bizalom jele számunkra.
Kedves Szent II. János Pál pápa, könyörögj érettünk!
XVI. Benedek
Fordította: Gájer László
Forrás: Konferencji Episkopatu Polski
Fotó: Vatican News
Magyar Kurír 2020.05.15
|
|
Kommentáld!