Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Batfalszki Mária | 0 hozzászólás
Szentírási rész: Mt 21,28-32
A világ Egyház ma ünnepeli a Szentírásvasárnapját. Milyen jó lenne, ha
naponta, kézbe vennénk a Bibliát, olvasnánk belőle és megpróbálnánk
megérteni Isten üzenetét, hisz ezzel is igazolnánk azt, hogy mennyire
vesszük komolyan az Írásban megfogalmazódó isteni üzenetet életünkre
vonatkozólag.
A mai evangéliumi szakasz (Mt 21, 28-32) éppen arról szól, hogy hogyan
viszonyul a két fiú az atyai szóhoz, parancshoz, hogy mennyire készek
teljesíteni azt, illetve, hogy ki az üres szavak és ki a tettek embere. A
két fiúnál a közös pont az, hogy mindketten tudják az apjuk akaratát,
de a kettőjük közül csak az egyik teljesíti azt.
A szép szavak jó tettek nélkül nem sokat érnek. A tettek fontosabbak! De
legfontosabb a jó érzület, a jó lelkület, a jó szív, a tiszta
lelkiismeret, amelyből, a jó szavak és a jó tettek származnak.
Ezért szinte könyörögve kér bennünket Szent Pál apostol a mai
szentleckében, nem véletlen, hogy éppen a helyhatósági választások
napján: „Ha ér valamit a Krisztusban adott buzdítás, a szeretetből
fakadó intelem, a lelki közösség, a bensőség és együttérzés, akkor
tegyétek örömömet teljessé azáltal, hogy egyetértetek, egy szívvel
szerettek, és egy lélekkel ugyanarra törekedtek. Vetélkedésből ne
tegyetek semmit, sem hiú dicsőségvágyból! … Ne keresse senki csak a maga
javát, hanem a másét is! Ugyanazt a lelkületet ápoljátok magatokban,
amely Krisztus Jézusban volt.”(Fil 2,1-5)
Azonban tudnunk kell, hogy a példabeszédben szereplő két fiú közül egyik
sem lehet a példaképünk, hisz egyikük sem következetesen engedelmes. Az
igazán helyes válasz az lett volna, hogy igent mondanak, és azonnal
indulnak. Erre azonban csak az egyszülött Fiú, Jézus Krisztus mutatott
példát, és az ő szent Anyja, a Boldogságos Szűz Mária.
A bűnbe esett ember ösztönösen húzódozik Isten akaratának
teljesítésétől, féltve tőle szabadságát, emberi kiteljesedését, míg csak
meg nem ízleli az Úr szőlőjében való munkálkodás édességét.
Az első fiú nem-je mögött ez a spontán tiltakozás van, annak az Istennel
szembeni „dackorszaknak” a tipikus megnyilvánulása, mely Ádám és Éva
vétke óta tart. Később megbánta, és mégis kiment a szőlőbe.
Vajon egyedül fáradozó apja iránti szeretettből, részvétből tette? Vagy,
mert tudta, hogy előbb-utóbb úgyis meg kell tennie, s jobb előbb túl
lenni rajta? Esetleg a büntetéstől félt? Nem tudjuk. Mindenesetre
kiment. Ő a tettek embere, a bűnbánó szeretet példája.
A másik fiú ellenben példaszerűen akart viselkedni apjával szemben,
készségesnek és engedelmesnek mutatkozott – talán jólneveltségből,
udvariasságból, vagy, mert le akarta rázni? Az is lehet, hogy őszintén
ki akart menni, csak közben megfeledkezett róla egyéb teendői közepette?
Mindegyik válasz lehetséges, de Jézus nem tér ki rá, mert a mondanivaló
szempontjából az a lényeg, amit tesznek, illetve nem tesznek, nem pedig
az, amit gondolnak vagy mondanak. Ez a második fiú a szavak embere
tettek nélkül. Megbízhatatlan és szeretet nélküli, csak magának élő
ember.
A főpapok és a nép vénei, akik a jézusi példabeszéd címzettjei,
hivataluknál fogva az igent mondók csoportjába tartoztak. Ezzel azonban
meg is elégedtek. Nem az volt az ambíciójuk, hogy fáradságos munkával
bizonyítsák engedelmességüket, hanem beérték azzal, hogy az emberek
szemében hűségesnek látsszanak.
Ezek az emberek látszólag nagyon vallásosak voltak: kínosan ügyeltek a
vallási törvények megtartására, tüntető módon imádkoztak, és mindent
megtettek, ami a vallás külsejéhez, felszínéhez tartozott. Belül azonban
képtelenek voltak a megtérésre, a megbocsájtásra, s vallási
előítéleteik rabjaként nem tudták elfogadni a Jézusban közeledő Istent.
Vallásosságuk csak külső máz volt, de szívük mélyén nem tudtak igent
mondani Isten akaratára.
Jézusnak a példabeszédhez fűzött szavaiból az is kitűnik, hogy vétkük
annál súlyosabb, mivel nemcsak hogy nem mentek ki első szóra, holott
megígérték, hanem a másodszori figyelmeztetés, Keresztelő János
fellépése után sem indultak, sőt azok példája sem hatott rájuk, akik
előbb ugyan nemet mondtak, de később mégiscsak kimentek.
Ez már nem kételkedés, hanyagság és lustaság, hanem valódi megátalkodottság, amely meggyalázza az egyszer kimondott igent.
A farizeusok, a főpapok és a nép vénei mellett, akik vallási
előítéleteik rabjaiként nem tudták elfogadni a Jézusban közeledő Istent,
az evangéliumok beszélnek az embereknek egy másik csoportjáról, akik az
Isten iránt nyitott, a bűnbánatra és megbocsájtásra készek voltak. Ezek
többnyire az egyszerű nép közül kerültek ki, s gyakran éppen a nagy
bűnösök, a vámosok és az utcanők világában voltak találhatók. Külső
szempontok alapján ítélve nagyon távol álltak a vallási gyakorlatok
világától, de készek voltak a megtérésre, s nem ragaszkodván
előítéleteikhez el tudták fogadni Jézust. Vallásosságukról hiányzott a
külső máz, de belül igent tudtak mondani Isten közeledésére.
A két fiúról szóló példabeszédben van egy érdekes részlet. Az apa
felszólítja a fiait, hogy menjenek dolgozni a szőlőbe. Tudjuk, hogy az
evangéliumi szóhasználatban a szőlőskert Isten országát jelenti.
Az érdekes ebben a felhívásban a jelen idő használata: „Fiam, menj ki a
szőlőbe dolgozni!” Nem holnap, nem amikor lesz rá időd, nem amikor majd
befejezted mostani elfoglaltságodat, hanem most menj, most azonnal. Ez
azt jelenti, hogy Isten országának építése a legfontosabb feladatunk,
amit nem hanyagolhatunk, nem halaszthatunk későbbre.
Ha ezt az evangéliumi felszólítást magunkra alkalmazzuk, akkor azt
mondhatnánk, hogy a keresztény a ma, a jelen pillanat embere. Nem olyan
ember ő, aki siratja a múltat, aki igyekszik görcsösen megőrizni letűnt
formákat vagy szokásokat, de nem is álmodozó, aki egy nem létező jövő
után vágyakozik.
A keresztény ember lényegében realista. Vallja, hogy mindennapi élete,
annak minden örömével és bánatával, Isten adta feladat és küldetés.
Pontosan mindennapi kötelességeit a családban, a társadalomban végezve
építi a hívő ember Isten országát. Ez az, ami megkülönbözteti a hívőt a
nem hívőtől: nem a külső teljesítmények teszik őt másmilyenné, hanem az a
belső meggyőződés, amelyet hite ihlet, vagyis hogy mindenfajta
életállapotban még a legszerényebb tevékenysége révén is Isten országát
építi. Hála Istennek, hogy ma is vannak ilyen emberek.
A mai példabeszéd arra figyelmeztet, hogy a vallásos életben a külsőnek
és a belsőnek, a szónak és a tettnek összhangban kell lennie, s hogy a
hangsúly nem a külsőségeken, hanem az Isten útmutatását követő tetteken
van, amelyeket ma kell elvégeznünk.
Házi feladat gyanánt az előttünk álló héten gondolkodjunk el azon, hogy
mennyire vesszük komolyan az Írásban megfogalmazódó isteni üzenetet, s
tegyünk meg mindent, hogy ne az első fiúra hasonlítsunk, hanem a
másodikra, aki végül is, nem a külsőségekben, hanem szívében és
tetteiben mutatja meg, hogy Atyjához tartozik.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!