Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent Zsófia
Kevesen
tudják, hogy a római Szent Péter székesegyháznak nem véletlenül vagy
csupán esztétikai okokból van öt kapuja. A bejáratok száma ugyanis
azonos a Nagy Konstantin által emelt bazilika kapuinak számával. Az
ítélet kapuján – porta iudicii – a halottas menet szokott bevonulni; a
porta ravenniana a katonaság kapuja; a harmadik, királyi kapun
eredetileg a pápa és kísérete vonult át, a negyedik a város lakóinak, a
rómaiaknak a kapuja, az ötödik pedig a zarándokoké. A harmadik szent
kaput utoljára 2000-ben nyitotta ki II. János Pál pápa, és legközelebb
2025-ben, a szentév alkalmával fog megnyílni.
Az ítélet kapuja
fölött Hadrián pápa sírfelirata olvasható, amelyet közeli jó barátja,
Nagy Károly írt. A császárnak Hadrián utódával, Szent Leó pápával is jó
kapcsolata volt: megígérte neki, hogy megvédi ellenségeitől, akik
annyira elszemtelenedtek, hogy egy alkalommal körmeneten verték meg a
pápát. Mindenesetre a IX. század római közbiztonsága némi kívánnivalót
hagyott maga után, és ilyen körülmények között egyáltalán nem meglepő,
hogy a gyakran szorongatott Szent Leó kezdeményezte a Szent
Zsófia-misét, amelyet súlyos szükség idején mondtak, és mind a hét
könyörgésnél külön gyertyát gyújtottak – a nagyheti matutinum
fordítottjaként, amikor az apostolokat jelképező gyertyákat minden
zsoltár végén kettesével eloltják. Ezt a votív misét egyébként
elsősorban a bírói igazságtalanságok áldozatai mondatták reménytelen
helyzetük megváltozásában bízva.
Szent Zsófia a középkor igen
népszerű közbenjárója volt, noha életéről csak nagyon kevés adat áll
rendelkezésünkre. Igazából szinte semmi biztosat nem mondhatunk róla,
még a neve is – amely bölcsességet jelent – gyanakvásra ad okot,
akárcsak lányaié: Pisztisz, Elpisz, Agapé, latinul Fides, Spes,
Charitas. Vagyis a Bölcsesség leánya a Hit, a Remény, és a Szeretet.
Lehet, hogy csakugyan ilyen különös neveket választott gyermekeinek a
római matróna, de a legenda talán inkább nem konkrét történetet akart
elmondani a középkori hallgatóknak vagy olvasóknak, hanem a lényegével
tanított.
Jacobus de Voragine Legenda aureája ('Arany
legenda') elég naturalista részletességgel ecseteli életüket – vagy
inkább rettenetes kínzatásuk történetét. E szerint Hadrianust – persze
nem a pápát, hanem Publius Aelius Hadrianus császárt, aki 76-138 között
uralkodott, akinek a síremlékét alakították át Rómában az Angyalvárrá –,
elbűvölte a leányok szépsége, ezért adoptálni akarta őket. Ez a terv
azonban nem nyerte el a leányok tetszését, így válogatott kínzásokat
kellett elszenvedniük, amelyeket Jacobus de Voragine ugyan hosszasan
ecsetel, de a 18-as karika elkerülése végett ezúttal inkább nem
ismételnénk meg. A leányok csodás módon túléltek mindent, ezért
tehetetlen hóhéraik végül lefejeztették őket, majd édesanyjukat is.
Fontos körülmény lehet, hogy Fidesnek ötféle, Spesnek négyféle, és
Charitasnak ismét ötféle kínzást kellett elviselnie. A történetből
azonban nem hiányozhat az erkölcsi tanulság sem: Hadrianus ugyanis végül
teljesen elsorvadt, és megvallotta, hogy igazságtalanságot követett el
Isten szentjeivel szemben. Talán ez a legenda szerinti felismerés
lehetett a Szent Zsófia-mise alapja, az igazságtalanság elismerése,
amelyet a hét könyörgésben kértek.
A Karthauzi Névtelen Érdy
kódexében a Legenda aureánál sokkal részletesebb történetet olvashatunk
Szent Zsófiáról, aki itt egy Dömötör (Démétriosz) nevű görög királynak
volt özvegye, maga építtette a Hagia Szophia székesegyházat
Konstantinápolyban, valamint Rómában huszonnégy templomot. A történet
végén Hadrianus császár megbűnhődik, mivel elragadja az ördög. A
Karthauzi Névtelen leírja a középkori magyar Szent Zsófia-kultusz
népszerűségének hiedelemhátterét: „valaki a mi halálunkról tisztölettel
megemléközendik – mondja Szent Zsófia Róma népének már halála után
megjelenve –, minden kérelmében meghallgattassék, kik kedég
szegénységben avagy fogságban és egyéb nyomorúságban, te szent
irgalmadnak miatta megvigasztaltassanak”. Ráadásul azt is hozzátette:
„valaki ez szentöknek életöket olvassa, azon napon gonosz halállal meg
nem hal. Ő halálának kedég idejin bizon töredelmesség nélkül, tiszta
gyónás nélkül, Oltáriszentség nélkül és hit, reménység, szeretet nélkül,
és isteni malaszt nélkül ki nem múlhat…”
Ilyen előnyös
feltételek mellett az a meglepő, hogy csak nyolc-tíz magyarországi
gótikus szárnyasoltára ismert. Ezek közül a legtöbb bizonytalanság talán
a gyöngyösi körül van, amely képet a ferences házfőnök a huszadik
század elején a Magyar Nemzeti Galéria elődjének letétbe adta. A
fatáblák meglehetősen rossz állapotban vannak, köszönhetően a
szuvasodásnak és a szétfűrészelésnek. A legtöbb probléma a képek
templomi helyzetével kapcsolatosan vetődött fel, illetve felmerült az a
lehetőség is, hogy ez a felső-magyarországi táblaképfestésre jellemző
munka nem is gyöngyösi eredetű. Ennek ellentmondani látszik a
háztörténet régi templomra vonatkozó leírása, amelyből kiderül, hogy
Páduai Szent Antal oltára már a középkori templomban is megvolt, s ebből
az adatból kézenfekvő, hogy a ma meglévő hat kép már ezerötszáz körül
is ezt az oltárt díszítette. Sajnos a szárnyasoltár megmaradt részeiből
az is kiderül, hogy legalább öt szárnyrész elveszett, és ha volt, akkor a
középen álló szobor is.
Szent
Zsófia és három leányának képét a belső oldalra festették. A legkisebb
leányt, Charitast (Szeretet), karjában tartja édesanyja. Fides (Hit) és
Spes (Remény) vértanúságuk jelképét, a kardot emelik föl. A négy szent
arca minden érzelemtől mentes, Fides merengve néz Zsófiára, Spes
Charitasra, Zsófia, a bölcsesség pedig ránk. Túl vannak már minden
megpróbáltatáson és igazságtalanságon, elnyerték a vértanúság koronáját.
Fáy Zoltán
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!