Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent András apostol legendái
A szentek legendáiban benne van a nép nagy tisztelete, művészi
megragadása egyfajta mély lelkiségnek a szentek életéből, amire a
történelem nem ad választ, mert nem is tud adni.
Az Úr mennybemenetele után szétoszolván az apostolok, András Szkítiában,
Máté pedig Murgundiában vagy Mirmidonában prédikált. Az emberek azonban
hevesen visszautasították Máté prédikációját, kitolták a szemét, és
megkötözvén tömlöcbe vetették, hogy néhány nap múlva kivégezzék. Közben
az Úr angyala megjelent Szent Andrásnak, és fölszólította, hogy menjen
Szent Mátéhoz Murgundiába. András azt válaszolta, hogy nem tudja az
utat, mire az angyal megparancsolta neki, hogy menjen a tengerpartra, és
szálljon föl az első hajóra, amivel találkozik.
Az apostol rögtön
engedelmeskedett a parancsnak, s az angyal vezetésével, kedverő
széljárással megérkezett a mondott városba. Szent Máté tömlöcét nyitva
találta, s amikor meglátta Mátét, keservesen zokogott és imádkozott.
Ekkor az Úr visszaadta Máténak a szeme világát, melytől a bűnösök
gonoszsága megfosztotta. Máté onnan visszatérve Antiochiába ment, András
pedig Murgundiában maradt.
Az emberek dühösek voltak rá Máté
kimenekítése miatt, megragadták, és kezét összekötözve végighurcolták a
városon. Mialatt bőven hullatta vérét, imádkozott értük, és imádságával
Krisztushoz fordította őket, majd ő is Antiochiába távozott. Ezt
azonban, hogy Máté András által szabadult ki és nyerte vissza szeme
világát, nem tartom hitelesnek, nehogy egy ily nagy apostol tekintélye
csorbát szenvedjen. Mintha ő maga nem kaphatta volna meg azt, amit,
úgymond, András oly könnyedén elért neki!
Egy nemes ifjú, szülei akarata ellenére, az apostol mellé szegődött, s
ezért szülei fölgyújtották azt a házat, melyben az apostollal együtt
tartózkodott. Mikor már magasra csapott a láng, a fiú fogott egy
kancsót, a benne levő vizet a tűzre loccsantotta, és rögtön eloltotta.
Ők pedig ezt mondták: „
A mi fiunk varázsló lett!” Amikor pedig föl
akartak menni a lépcsőn, annyira elhomályosodott a szemük, hogy
egyáltalán nem látták a lépcsőfokokat. Akkor valaki fölkiáltott:
„Miért
erőlködtök? Hiába kínlódtok! Az Isten harcol értük, és ti nem látjátok!
Hagyjátok abba, nehogy rátok szálljon az Isten haragja!” Ezt látván
sokan hittek az Úrban, a szülők pedig ötven nap múltán egyazon
pillanatban haltak meg.
Egy asszony, aki egy gyilkosnak volt a felesége, nem tudta gyermekét
megszülni. Kérte a nővérét: „Menj és hívd segítségül Úrnőnket, Dianát!”
Amikor az segítségén fohászkodott, ezt mondta neki az ördög: „Miért
hívsz engem, mikor nem tudok rajtad segíteni? Hanem menj csak András
apostolhoz, ó megmentheti a nővéredet.” El is ment hozzá, s az apostolt
életveszélyben lévő nővéréhez vezette. Szólt az apostol: „Méltán
szenvedsz, mert rosszul házasodtál, álnokul fogantál, és ördögökkel
tanácskoztál. Most azonban térj meg, higgy Krisztusban, és hozd világra a
gyermeket!” Az asszony pedig hitt, világra hozta koraszülött magzatát,
és megszűnt a fájdalma.
Mikor Nicea városában volt az apostol, azt mondták neki a polgárok, hogy
a városon kívül, az út mellett hét ördög tanyázik, akik az arra járókat
megölik. Az ördögök az apostol parancsára kutyák képében megjelentek a
nép előtt. Rájuk rivallt, hogy menjenek oda, ahol senki emberfiának nem
árthatnak. Azok rögtön el is tűntek, Az emberek ennek láttán elfogadták
Krisztus hitét.
Mikor egy másik város kapujához ért, éppen akkor vittek ki egy halott
fiút. Az apostol megkérdezte, mi történt vele. Azt mondták, hét kutya
esett neki a szobájában, és szétszaggatták. Sírva imádkozott az apostol:
„Tudom, Uram, hogy azok az ördögök voltak, akiket Nicea városából
kiűztem.” Ekkor az apához fordult: „Mit adsz nekem, ha feltámasztom a
fiadat?” Az pedig: „Nem volt nékem semmi sem drágább nálánál, őt magát
adom hát néked.”
Az apostol imádkozott, s föltámadt az ifjú, és az
apostol mellé szegődött.
Egyszer negyven férfi jött hajóval az apostolhoz, hogy vegyék tőle a hit
tanítását. Íme, az ördög fölkorbácsolta a tengert, és mind egy szálig
vízbe fúltak. Midőn holttestüket partra vetette az ár, az apostol elé
vitték őket, és rögtön föltámadtak. Ekkor mindent elmeséltek, ami velük
történt. Ezért olvasható egyik himnuszában: „Négyszer tíz ifjúnak, kik
tengervízbe fúltanak, visszaadta az életet.”
Szent András tehát Achaiában tartózkodott. Az egész tartományt
benépesítette templomokkal, és sokakat Krisztus hitére térített. Aegeas
helytartó feleségét is Krisztus hitére oktatta, és a keresztség szent
forrásában újjászülte. Ennek hallatára Aegeas Patras városába sietett, s
bálványáldozatra szólította föl a keresztényeket. András ekkor elébe
járult, és ezt mondta:
„Neked, akit arra méltattak, hogy az emberek
bírája légy a földön, föl kellett volna ismerned a te bírádat is, aki a
mennyekben van, hogy fölismervén tiszteld, és őt tisztelvén távol tartsd
lelkedet a hamis istenektől.” Kinek Aegeas: „Te vagy az az András, aki
egy babonás szektát hirdetsz, melyet a római főemberek minapában
kiirtani parancsoltak?”
Válaszolt András:
„A római főemberek még nem ismerték föl, hogy az Isten
Fia közénk jővén mi módon tanította, hogy a bálványok démonok, melyek
arra tanítanak, hogyan sértsük meg az Istent, hogy megsértve elforduljon
tőlünk, és elfordulva ne hallgasson meg, és nem találván meghallgatást
foglyul essünk az ördögnek, és az foglyul ejtvén úgy becsapjon, hogy
mezítelenül távozzunk el testünkből, semmit nem vivén magunkkal, csak
bűneinket.” Aegeas erre:
„Ezeket a hiábavalóságokat prédikálta, és ezért
szögezték a keresztfára a ti Jézusotokat.” András pedig: „Önként, a mi
megmentésünkért, nem pedig a maga bűne miatt vállalta a keresztfát.”
Aegeas meg: „Saját tanítványa elárulta, a zsidók elfogták, a katonák
keresztre feszítették, s te azt mondod, hogy önként vállalta a kereszt
büntetését?”
Ekkor András öt érvvel kezdte bizonyítani, hogy Krisztus szabad
akaratából szenvedett volt. Tudniillik, mert szenvedését előre látta és
bekövetkeztét megjövendölte tanítványainak:
„Ímé – mondta –, felmegyünk
Jeruzsálembe, és az Ember Fia elárultatik a papi fejedelmeknek és az
írástudóknak, és halálra kárhoztatják őt. És adják őt a pogányoknak
megcsúfolásra és megostorozásra és megfeszítésre” (Mt 20,18–19). S mert
mikor Péter el akarta szándékától téríteni, haragra gerjedt, mondván:
„Távozz tőlem, Sátán!” (Mt 16,23). S mert mind a kínszenvedés, mind a
föltámadás fölött hatalma volt, hiszen kinyilatkoztatta: „Nekem hatalmam
vagyon odaadni és újra fölvenni a lelkemet” (Jn 10,18). S mert árulóját
ismerte – ő adta neki oda a bemártott kenyeret (Jn 13,26) –, mégsem
tért ki előle. S mert azt a helyet választotta, ahová tudta, hogy eljön
az árulója.
Ezután András megerősítette, hogy ő mindennek tanúja volt.
Hozzátette azt is, hogy nagy a kereszt titka. Erre Aegeas:
„Nem hittitok
ez, hanem büntetés. Viszont ha énnekem rögtön nem engedelmeskedsz,
megismertetem veled ezt a titkot.”
Válaszolt András: „Ha félnék a
kereszthaláltól, nem prédikálnám a kereszt dicsőségét. Azt akarom, hogy
halld a kereszt titkát, hátha elhiszed, és fölismervén tiszteled, hogy
üdvözülj!”
Akkor elkezdte föltárni előtte a szenvedés titkát, és öt érvvel próbálta
meggyőzni, hogy az mennyire illő és szükséges. Az első ok az, hogy
mivel az első ember fa által vétkezett s hozta a halált a világba, illő
volt, hogy a második ember fán szenvedve űzze el azt. A második, hogy
mivel a szeplőtelen földből alkottatott a törvényszegő, illő volt, hogy
szeplőtelen szűztől szülessék a megbékéltető. A harmadik, hogy mivel
Ádám zabolátlanul a tiltott étel felé nyújtotta ki a kezét, illő volt,
hogy a második Ádám a kereszten nyújtsa ki szeplőtelen kezét. A
negyedik, hogy mivel Ádám a tiltott édes ételt megízlelte, illő volt,
hogy Krisztus epét egyék, s így a rosszat az ellenkezőjével űzze el. Az
ötödik, hogy mivel Krisztus nekünk adja a maga halhatatlanságát, illő
volt, hogy magára vegye a mi halandóságunkat. Ha ugyanis Isten nem lett
volna halandóvá, az ember nem válhatott volna halhatatlanná.
Ekkor Aegeas azt mondta:
„Ezeket a hiábavalóságokat csak meséld a
tieidnek, de nekem engedelmeskedj, és áldozz a mindenható isteneknek!”
Erre András:
„A mindenható Istennek mindennap fölajánlom a szeplőtelen
Bárányt, akit aztán az egész nép megeszik, de mégis élő és sértetlen
marad.” Aegeas megkérdezte, hogy ez meg miként lehetséges. Azt mondta
András, hogy legyen tanítványa, s megtudja. Mire Aegeas:
„Én kínzásokkal
csikarom ki belőled.” S megdühödvén börtönbe záratta.
Reggelre kelvén bíróság elé állították, és Aegeas ismét bálványáldozatra
szólította föl, mondván:
„Ha nem engedelmeskedsz nékem, arra a
keresztre feszíttetlek föl, melyet annyira dicsértél.”
Válogatott
büntetésekkel fenyegette, de az így válaszolt: „Tedd, amit jónak látsz!
Minél nagyobb büntetést eszelj ki! Annál kedvesebben fogad az én
Királyom, minél állhatatosabb leszek az ő nevéért a kínzások közepette.”
Akkor huszonegy emberrel megverette, s megveretvén kezénél és lábánál
fogva keresztre kötöztette, hogy minél hosszabb legyen a gyötrelme.
Mikor a kereszthez vitték, összecsődült a nép, mondván:
„Az ő ártatlan
vére ok nélkül szenved büntetést.” Az apostol azonban kérte őket, hogy
ne akadályozzák meg vértanúságát. András pedig messziről látván a
keresztfát, így üdvözölte: „Üdvözlégy, kereszt, kit Krisztus teste
szentelt föl, s az ő tagjai, mint gyöngyök ékesítettek. Mielőtt
fölhágott volna rád az Úr, félelmetes voltál, most azonban telve vagy
mennyei szeretettel. Örömmel vállallak! Nyugodtan és örömmel jövök
hozzád, hogy ujjongva fogadj engem, annak tanítványát, aki rajtad
függött, mivel mindig szerettelek téged és vágytalak átkarolni. Ó,
jóságos kereszt, aki ékességedet és szépségedet az Úr tagjaitól kaptad!
Régóta vágyott, hevesen szeretett, szünet nélkül keresett,
végre-valahára az áhítozó lélek számára elkészített kereszt! Végy el
engem az emberektől és adj át Mesteremnek, hogy általad elfogadjon
engem, aki általad váltott meg engem!”
És ezeket mondván levetkőzött,
ruháit átadta a hóhéroknak, és keresztre feszítették, ahogyan meg volt
parancsolva nékik.
Két napig még élt, s húszezer ott ácsorgó embernek prédikált. A tömeg
halállal fenyegette Aegeast, mondván, hogy egy szent, szelíd és jámbor
embernek nem szabad így szenvednie. Az el is jött, hogy levegye.
Meglátván őt András, így szólította meg:
„Miért jöttél hozzám, Aegeas?
Ha a bűnbánat miatt, akkor tarts bűnbánatot, ha pedig azért, hogy
levegyél: tudd meg, hogy én élve nem szállok le a keresztről. Hiszen már
látom az én Királyomat, aki vár engem.”
Mikor le akarták oldani, hozzá
sem érhettek, mert rögtön megbénult a karjuk. András látva, hogy a nép
is le akarja venni, ezt az imádságot mondta a kereszten, amint Ágoston
írja A bűnbánatról szóló könyvében: „Ne engedj, Uram, élve leszállnom!
Itt van már az ideje, hogy az anyaföldnek átadd a testemet. Már olyan
sokáig volt rám bízva: hordoztam, őriztem, már oly sokáig fáradoztam
érte, hogy el akarok szabadulni ettől az engedelmességtől, s le akarom
vetni ezt az igen súlyos ruhát. Visszaemlékezem, milyen terhes volt
hordoznom, gőgjét megaláznom, gyöngeségében ápolnom, bujaságát
megzaboláznom.
Tudod, Uram, hányszor fölvert a te édességes nyugalmad
álmából, hányszor és mennyi fájdalmat okozott. Kegyelmes Atyám,
mindeddig teljes erőmmel ellenálltam támadásainak, és a te segítségeddel
győzedelmeskedtem fölötte. Te igazságosan és kegyesen megfizetsz.
Kérlek, ne bízd rám tovább ezt a terhet, visszaadom, amit nálam letétbe
helyeztél. Bízd másra, akit ez nem akadályoz, s aki megőrzi a
feltámadásra, s visszaadja néked, hogy elnyerje munkájának díját. Bízd
az anyaföldre, hogy ne kelljen tovább őrködnöm felette, s ne húzzon
vissza, és ne akadályozzon meg, mikor hozzád, a fogyhatatlan örömű élet
forrásához igyekszem.”
Ezt írja Ágoston. Mikor befejezte, az égből nagy
fényesség szállt alá, és félóráig körülvette őt, úgyhogy senki nem
láthatta. Mikor eltávozott a ragyogó fény, a fénnyel együtt kiadta
lelkét.
Maximilla, Aegeas felesége fogta a szent apostol testét, és
tisztességgel eltemette. Aegeast pedig, mielőtt hazaért volna, egy ördög
megragadta, és mindenki szeme láttára szörnyethalt. Azt is mondják,
hogy Szent András sírjából lisztszerű manna és illatos olaj árad, ami a
vidék lakóinak előre jelzi, milyen lesz a termés a következő
esztendőben. Ha ugyanis kevés olaj fakad, kevés termést ad a föld, ha
bőségesen fakad, bőséges lesz a termés. Ez talán régente igaz is volt,
de aztán, mint mondják, testét átvitték Konstantinápolyba.
Egy bizonyos város elöljárója elvette Szent András egyházának földjét. A püspök imádkozott, s erre az uraság magas lázba esett. Kérte a püspököt, hogy imádkozzék érette, és visszaadja neki a földet. A püspök imájára visszanyerte egészségét, de tovább bitorolta a földet. Akkor a püspök ismét imádkozni kezdett, s a templom minden lámpáját kioltatta, mondván,
„Ne gyúljon ki a fény, mígnem az Úr bosszút áll ellenségén, és a templom visszanyeri, amit elvesztett.” Íme az uraság ismét igen súlyos lázban gyötrődött, s követeket menesztett a püspökhöz, hogy imádkozzék érette, és azt a földet visszaadja, meg egy ahhoz hasonló másikat is átenged neki. A püspök egyre csak azt válaszolta: „Már imádkoztam, és meghallgatott engem az Isten.”
Az uraság erre odavitette magát, és kényszerítette a püspököt, hogy menjen be a templomba imádkozni. Alighogy a püspök a templomba lépett, hirtelen meghalt az uraság, s a földet visszaszolgáltatták az egyháznak.
Ami a hagyományban biztos
adat, hogy 60-ban az achaiai Petra városában keresztre feszítették.
Keresztjének szárait nem derékszögben, hanem átlósan ácsolták, ezért
nevezik András-keresztnek ezt a formát. Ereklyéit a 4. századtól
Konstantinápolyban őrizték, 1208-ban erőszakkal vitték át Amalfiba. II.
Pius pápasága idején, 1462-ben a fejet Rómába vitték. 1964-ben, a keleti
és nyugati Egyház kiengesztelődésének jeleként a pápa átadta a
konstantinápolyi pátriárkának, és Petrába, vértanúsága helyére került
vissza, egy róla elnevezett Bazilikába, ahol a keresztje is
megtalálható.
Szent András kereszt-ereklye |
Petra - Szent András bazilika |
|
Szent András fej-ereklyéje |
Itt látható közelebbről |
Ez nem az egész fej, mert Szent András homloka az Athosz-hegyen található egy róla elnevezett kolostorban.
Egy kis darabka a K resztjéből egy Galati-i (román kikötőváros) ortodox templomban található.
Szent András apostol
fejereklyéje október 24-31 között zarándokúton van Romániában. Petrából
egy görög ortodox küldöttség hozta el, a bukaresti pátriárchátus
templomában lesz október 28-ig, ahol a hívek kifejezhetik tiszteletüket,
onnan Szebenbe viszik, majd 29.-én Gyulafehérvárra, október 31.-én este
Bukarestbe, november 1.-én pedig hazaviszik Petrába.
A Magyar Szent Koronán ott van Szent András apostol képe:
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!