Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Alszeghy
Zoltán atya (Budapest 1915 – Róma 1991), magyar jezsuita és a
dogmatikai teológia professzora, termékeny teológiai munkásságát –
nagyrészt olasz nyelven megjelentetve – a szintén jezsuita és professzor
kolléga, Maurizio Flickkel kettős aláírása jellemezte. A Gergely
egyetem e két professzorának a velük egyidős és a II. Vatikáni Zsinatot
követő teológusnemzedékek sokasága köszönheti akadémiai képzését. Az ő
meghatározó indíttatásuk révén született meg az olasz Teológia Társulat
1967-ben Nápolyban. A két oktató intenzív akadémiai elkötelezettsége –
főként a múlt század második felében – jelentős mértékben hozzájárult a
teológiában alkalmazott módszertan megújulásához.
A száz éve
született mester tiszteletére a Pápai Gergely Egyetem január 16-ára
dogmatikai teológia napot rendezett. A találkozót Maurizio Gronchi és
Dario Vitali felszólalásai nyitják meg, melyek megvilágítják P. Alszeghy
fundamentális teológiai és krisztológiai alapelveit. Őket magyar
oktatók előadásai követik. Patsch Ferenc Alszeghy Zoltán életrajzi és
teológiai arculatát mutatja be, míg Seszták István a bűnbánat szentsége
antropológiai és szentháromságtani aspektusait vázolja fel. A délután
során az előadók és a doktorandusok a teológiai módszer tekintetében
szembesítik véleményeiket.
Alszeghy atya intellektuális pályafutása Az istenszeretet elmélete Szent Bonaventúránál
(1946) doktori disszertációjával indul, ami aztán a teológiai
antropológia olyan nagyobb témái felé fordul, mint a kegyelemtan (Nova creatura,1956; Il vangelo della grazia, 1964), a teremtés (Il lCreatore, 1959; I primordi della salvezza, 1978), a bűn és a megváltás (Il peccato originale, 1972; Il sacramento della riconciliazione, 1976; Il mistero della Croce, 1978). Ugyanakkor foglalkozott az antropológia értekezéseinek módszertani újrafeldolgozásával (Anthropologia theologica, 1967-1968; Fondamenti di antropologia teologica, 1969; L’uomo nella teologia, 1971) és magával a teológiával (Lo sviluppo del dogma cattolico, 1967; Come si fa la teologia, 1974).
A
vizsgált témák tágassága, azok bármelyike szemléletmódjának
eredetisége, az alkotás időbeli íve (zsinat előtt és után) már
önmagukban elégségesek annak a megállapítására, hogy a kortárs teológia
legnagyobb alakjainak egyikével állunk szemben, akinek azonban sajnos
nem jutott ki az őt megillető elismerés. Könyveik sok nyelvre történt
lefordítása és a tanításban eltöltött hosszú idő ellenére, alakja – P.
Flick rendtársával együtt – mintha félhomályba borult volna.
Ennek
ellenére, ha napjainkban a keresztény hitérzék abban a helyzetben van,
hogy a keresztény közösséget úgy képes szemlélni, mint a helyet, ahol a
teológia megszületik, és meg tudja becsülni Krisztus primátusát a
teremtésben, korrekt módon interpretálni tudja az eredeti bűnt a
fejlődés kulcsával, képes megérteni a katolikus dogma dinamikus jellegét
és a kereszt titkát üdvözítő távlatban tudja olvasni, ez mind-mind az
Alszeghy és Flick által javasolt teológiai megújulásnak köszönhető. A
módszertan újra átgondolása által műveiken keresztül a keresztény hit
bibliai és dogmatikai témáit átértelmezték. Munkásságuk kiemelkedő
jelentőségű azok eredetisége szempontjából, amit újból fel kell fedezni.
Merész
vállalkozás lenne ebben a tekintetben azonosítani Alszeghy atya
teológiai tevékenységét, mert a művek legnagyobb részét Flickkel együtt
kettesben, pontosabban „négykezesben” írták, anélkül, hogy meg lehetne
bármiben is különböztetni a két szerzőt.
A módszer felülvizsgálatán keresztül végiggondolták a keresztény hit bibliai és dogmatikai tételeit
Felfedezésre váró hozzájárulás
Valójában
ez a vonás, túl azon, hogy unicum a 20. század teológiájában és főként a
Jézus Társaságában, különleges figyelmet érdemel, amennyiben rámutat a
gondolat és a kifejezések harmonizálásának egészen nem mindennapi
képességére, ráadásul ugyanazon teológiai fakultás két kollégája között,
mint az egészen ritka intellektuális és spirituális közösség
gyümölcsére.
Annak megerősítésére, hogy ugyanolyan joggal P.
Alszeghynek tulajdonítsuk az együtt írt teológia művek közös szellemi
atyaságát, túl a tanításában ajánlott gondolatai kifejtésén, aminek sok
tanítványa még ma is tanúja lehet, számításba vehetjük azt a
ritkaságszámba menő és értékes interjút, amit Angelo Amato bíboros
készített a professzorunkkal 1989. október 7-én («Ricerche Teologiche»,
I/1990), amelyben magára vállalta a megfontolások és távlatok személyes
felelősséget.
Főként a Kereszt titka, sajnos nem eléggé ismert
művében juttat kifejezésre egy egészen nem hétköznapi gondolatot.
Nagyobb jelentőségű ellenben a Hogyan születik a teológia műve, mely
döntő mértékben hozzájárult a zsinat utáni teológiai módszertanhoz,
főként a szisztematikus módszertanhoz. Amikor megkérdezték őt napjaink
nagy teológiai aktualitásairól – mint például a II. Vatikáni zsinat
pasztorális vagy doktrinális jellegéről szóló vita kapcsán – cseppet sem
habozott Yves Congar atyával együtt szólni, aki a „pasztorális” jelzőt
úgy értelmezte, mint a keresztény doktrína kifejtését a kortárs világ
életében. Ami pedig a nem keresztények üdvössége kérdését és a vallások
értékét illeti, előszeretettel tágította ki a horizontot az egész
emberiségre, amellyel Krisztus saját benső világát és az életét közli,
hogy végül elérkezzék a kereszt és a feltámadás megtapasztalásán
keresztülmenő önátadás teljességéig. „Ez a hatás nyilván minőségi
értelemben erősebb, amikor azt az egyházhoz tartozás látható jellege is
közvetíti, mint a prédikációja és a szentségei. Mindenesetre nem
szorítkozik pusztán csak az egyházra. Emlékezzünk csak a janzenista
ellenes tanításra, mely megállapítja, hogy van kegyelem az egyházon
kívül is. (v.ö. Denzinger – Schönmetzer 2429). A kegyelem pedig Jézus
benső életének közlését jelenti. Szerintem ez a II. Vatikáni zsinat
tanításának igazi értelme azok esetében, akik kapcsolatba kerülnek a
húsvéti titokkal. (…) Jézus közli magát azoknak is, akik nem ismerik
őt”.
P. Alszeghy, a teológia és a lelki élet mestere, aki
bőségesen eltékozolta magát sok fiatal pap és szerzetes lelki
vezetésében, alázatosan kidolgozott egy teológiát Flick rendtársával,
ami fennmaradt testvéri módon egészen a halálig és bátorította az olasz
teológia gyarapodását, egy növekvő kulturális gyarmatosítás korszakában.
Talán ennek a sokszor meg nem becsült két értéknek tulajdonítható a
mulasztás a teológiai és hiteles egyházi reflexió eredeti hozadékával
szemben, aminek újraértékelése ránk váró feladat.
Az egyetem Aula Magna-jában megrendezett teológiai napon magyar részről Győriványi Gábor szentszéki magyar nagykövet, Kovács Gergely, a Kultúra Pápai Tanácsának irodavezetője, Tóth Tamás, a Pápai Magyar Intézet rektora, és Németh László olaszországi magyar főlelkész vett részt.
Forrás: Vatikáni Rádió
Fotó: Kovács Gergely
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!