Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Különös nap ez a mai. Ilyenkor hívő és hitetlen megfordul a temetőben. Sokszor fáradságot és áldozatot nem kímélve az ország más részeiből vagy egyenesen határainkon túlról, hogy egy-egy szál virágot, gyertyát helyezzen szeretteinek sírjára. Hogy miért van ez, arra talán a legtöbben azt mondják: mert így szokás. Tény azonban, hogy ezen a napon mindenki találkozik valahogy a halállal. Találkozik a gyermek, akinek legtöbbször csak azt a számara izgalmas és játékos eseményt veszi észre a mai napból, hogy gyertyákat kell gyújtani a síroknál. Találkozik találkozik a fiatal, aki közömbösen és unottan van jelen, de valami fojtogatót ő is érez a levegőben, hiszen illetlen ilyenkor hangoskodni a temetőben. Találkozik az élet delén túl lévő ember, aki ezen a napon elveszett hozzátartozóit idézi fel. S találkozik az idős ember, aki egyre közelebb érzi magához a halál jeges leheletét.
Halál.
Fogyasztói társadalmunk elegáns társaságaiban modortalanságnak számít szóba hozni a szenvedéssel, halállal kapcsolatos dolgokat. Ha mégis a halálról kényszerülünk beszélni, akkor legfeljebb általános alanyban fogalmazva annyit mondunk: az ember meghal. Az ember, de sosem én, s voltaképp a halált olyan dologgá szelídítjük, amely senkihez sem tartozik. Menekülünk az igazság kimondása elől, hogy az ember halálra születik.
Ma - modortalanság ide, vagy oda - érezzétek a halál fagyos leheletét a temetőket járva, mint a fagyos szelet, amellyel szemben akárhogy öltözködünk is, talál egy rést ruházatunkon, ahová metsző jegességgel behatol. A halállal szemben nincs menekülés: mindannyiunkat utolér előbb, vagy utóbb.
A halállal kapcsolatban két út tárul fel. Az egyik az, amelyik sehová sem vezet, csak a megsemmisülés sötét feneketlen szakadékába. Ha éles tekintettel járunk a világban, akkor láthatjuk, hogy a mai modernnek nevezett társadalmak ezen az úton járnak, amelyre méltán használhatjuk a halál kultúrája elnevezést. Hiszen a mindenáron való evilági érvényesülés a halál utáni élet totális tagadásából fakad.
De létezik egy másik út a halállal kapcsolatban. Akik ezen az úton járnak egyfajta módon hitet tesznek amellett, hogy valaminek lenni kell a halál után. Teszik ezt egy ösztönös optimizmustól vezettetve, vagy pedig azért mert az elmúlt ateista propaganda ellenhatásaként ma felerősödtek a különböző okkult tanokat hirdető mozgalmak.
Ennek az útnak egy sokkal világosabb folytatását nyitotta meg a keresztények Istene, mert a kereszténység a halál tapasztalatára egyedülállóan eredeti és meghaladhatatlan választ hozott. Ez a válasz abban áll, hogy fölértékeli az ember életét az őt megillető méltóságra.
Az ember Isten képmására van teremtve, s belé van ezáltal oltva a halhatatlanság csírája. Ezért van folytatás a halál után. Erre a gondolatra azonban minden más vallás valamilyen szinten eljutott, hogy a lélek halhatatlan. Amit a kereszténység ehhez hozzátesz, s ami a kereszténységet egyedivé teszi ezen a területen is, az az, hogy az Isten megtestesült Jézus Krisztusban, magára vette emberi természetünket, s az, hogy halála után feltámadt, elsőként a halottak közül, hogy majd mi is mindannyian - hívők és hitetlenek egyaránt - feltámadjunk. Más dolgok mellett ezek azok a sajátos vonások a kereszténységben, amelyet soha emberi elme ki nem talált volna, ezek azok, melyek közvetlenül Istentől származnak. Ha ő ezt nem adta volna tudtunkra, ma sem tudnánk.
Jézus Krisztus megtestesült, magára vette emberi természetünket. Ezzel Isten isteni szintre értékelte fel az emberi életet.
Jézus Krisztus feltámadt, elsőként a halottak közül, hogy mi utána mindannyian feltámadjunk. Ez a kereszténység lényege, amire azt mondta Szent Pál: "Ha pedig Krisztus nem támadt fel, nincs értelme a mi tanításunknak, s nincs értelme a ti hiteteknek sem." Ha Krisztus nem támad föl, akkor a kereszténység csak egy a sok kulturális irányzat között, amely ma divatos, holnap pedig idejétmúlttá lesz. Ennek fényében elszomorító, hogy ma milyen kevesen hisznek a feltámadásban még a magukat hívőnek, kereszténynek valló emberek között is. S akkor ezek az emberek szoros értelemben nem is nevezhetők keresztényeknek.
A mai nap kérhetetlenül szembesít a halállal és a feltámadással. A kérdést neked kell eldöntened: te melyik utat választod? Azt, amely a semmibe torkollik. Azt, amelyik homályosan hisz az örökkévalóságban, vagy pedig ennek Istentől megvilágított szakaszát, mely hisz a feltámadásban. A kérdést neked kell megválaszolnod, hogy milyen hittel léped át a temetők kapuját, melyre az van felírva: Feltámadunk!
A halállal és a feltámadással való számvetés, számvetés egész életünkkel is. Mert a befejezés határozza meg mindazt ami előtte van. Döntésed nemcsak elméleti. Nem elég elhinni, hogy van Isten, aki értelmet adhat további életednek, ha rábízod magad, hanem úgy is kell élni.
Végezetül egy mondatot vigyetek haza mintegy összefoglalásaként mindannak, amit mondtam Mózes szájából: "Ma tanúul hívom ellenetek az eget és a földet: életet és halált, áldást és átkot tártam a szemetek elé. Így hát válaszd az életet, hogy te is, utódaid is életben maradjatok!"
Ámen.
Örök életünk titka (Jn 6,37-40)
a) Amikor János evangéliumát írta az első század utolsó évtizedében, a hívő közösségben erősen élt az örök élet elérésének vágya. Ez az igazi élet, a földi életnek önmagában nincs értéke. A hívő az Úr dicsőséges eljövetelének várakozásában él. Az egyre erősödő üldöztetések elviseléséhez az örök élet erős reménye adott bátorságot. Hogyan illeszkedik azonban bele az örök élet teljessége földi életünkbe? Az evangéliumok erre a kérdésre kétféle szemlélettel válaszolnak. Az egyikkel az első három evangéliumban, tehát a szinoptikus evangéliumokban találkozunk. Eszerint majd a földi életút végén érjük el az üdvösséget. Ez az üdvösség horizontális szemlélete. A Szentírás olvasásával az olvasó képet tud magának alkotni arról, Istennek mi volt a kapcsolata az emberi történelemmel. Isten a történelmen keresztül vezeti az emberiség életét az eszkatologikus teljesség felé. A negyedik evangéliumban ezzel egy másik kép fogja össze Istennek az üdvösségünkre irányuló tevékenységét. János szemlélete a magasságok felé irányul, összefogja az eget és a földet, amelyben együtt látja a két világot, az égi és a földi világot. A földi világ árnyéka az éginek. Földi létünk bűnben elesett lét, ezért a földi történelem csak az élet céltalanságát hosszabbítja meg folyamatosan. Az üdvösség azzal érkezik el hozzánk, hogy belépünk az égi világba, ez azonban csak azzal vált lehetővé, hogy valaki lejött a mennyből a földi élet szabadságában élő emberhez.
b) János evangéliumában Isten Fia a mennyből jön a Földre. "Senki sem emelkedett föl a mennybe csak az, aki alászállott a mennyből: az Emberfia, aki a mennyben van" (Jn 3,13). Megtestesül, az ember földi életének részese lesz. "Az Ige testté lett, és közöttünk lakott" (Jn 1,14). Szeretetből jött közénk, és váltotta meg az emberiséget. Ez a csúcspontja földi létének. Ezzel jött el az ő órája. Jézus megváltó, megszabadító művével hozta el nekünk, a mi világunkba az égit, az Isten örök világát, hogy minket részesítsen benne. Ezért lett számunkra az élet kenyere, erről beszél hallgatóságának a kafarnaumi zsinagógában. (Jn 6. fejezet). Azért kell hinnünk benne, hogy örök életünk legyen. Aki hisz Jézusban, annak ő táplálékul adja önmagát. Kinyilatkoztatja neki tanítását, megajándékozza szentségi jelenlétével az eucharisztikus eledelben. Hívei így részesülnek az örök életben, így részesülnek a feltámadásban az utolsó napon. "Atyám akarata az, hogy mindaz, aki így látja a Fiút és hisz benne, örökké éljen. Én feltámasztom az utolsó napon" (Jn 6,40). MK
forrás: Hankovszky Miklós I. A halál a bűn következménye
FELHÍVÁS A BŰNBÁNATRA KYRIE-LITÁNIA EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEK
Urunk, Jézus Krisztus! Szavad nyomán tudjuk, hogy az Atya nem ítél senkit, az ítéletet egészen Neked adta. Kérünk, könyörülj testvéreiden, akiket Véred hullásával váltottál meg, hogy a tisztulás helyéről mihamarabb Országod dicsőségébe juthassanak. Aki élsz és uralkodol mindörökkön örökké.
II. A halál Krisztussal egyesít minket A halál az eredeti bűn büntetése. Az üdvösség elnyerésére az idő a születés és halál közötti rövid szakaszra van korlátozva. Az üdvösség, az örök élet akkor lesz nyilvánvaló, ha egészen szorosan egyesülünk Jézussal. Ő adta kinyilatkoztatásban, hogy Ő a feltámadás és az élet. Itt a földön a hit által kapcsolódhatunk Jézushoz, a földi élet után pedig szorosan, elválaszthatatlanul Vele lehetünk. A hit megtanít bennünket arra, hogy a test haláláról másként gondolkodjunk, mint amit az érzékek közvetlenül sugallanak.
FELHÍVÁS A BŰNBÁNATRA KYRIE-LITÁNIA
EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEK
Urunk, Jézus Krisztus! Szavad nyomán tudjuk, hogy az Atya nem ítél senkit, az ítéletet egészen Neked adta. Kérünk, könyörülj testvéreiden, akiket Véred hullásával váltottál meg, hogy a tisztulás helyéről mihamarabb Országod dicsőségébe juthassanak. Aki élsz és uralkodol mindörökkön örökké.
III. A keresztény halála a föltámadás kapuja A halál az eredeti bűn büntetése, de Isten nem hagyott minket a halál félelmében. Reményt gyújtott a szívünkbe, és azok, akik Krisztussal szorosan egyesülnek, a feltámadás ajándékát is elnyerik. Törvény lett ugyan rajtunk a halál, de ha Krisztus halálának hasonlóságában egybenőttünk Vele, akkor a megdicsőülésben és a feltámadásban is egyesülünk Vele.
FELHÍVÁS A BŰNBÁNATRA KYRIE-LITÁNIA EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEK
Urunk, Jézus Krisztus! Szavad nyomán tudjuk, hogy az Atya nem ítél senkit, az ítéletet egészen Neked adta. Kérünk, könyörülj testvéreiden, akiket Véred hullásával váltottál meg, hogy a tisztulás helyéről mihamarabb Országod dicsőségébe juthassanak. Aki élsz és uralkodol mindörökkön örökké. forrás: magvető lista 2003 A közelmúlt Nagymarosi Találkozó egyik nagycsoport-beszélgetésében elsőnek olyan valaki szólalt fel a tanúságtétel szándékával, aki az ezt megelőző találkozó óta hónapokon át érlelte megnyilatkozásának szándékát. El akarta mondani, mit jelent életében a mindennapokban az édesanyjától kapott örökség. Elhozta anyja 7 évvel ezelőtti gyászjelentését, melyen ez áll: "Édesanyám tudatosan készült az utolsó órára. Egyik végakarata: a koszorúkra és csokrokra szánt pénzt a templomi karitász perselyébe tegyék, amivel a helyi rászorultakat
Dr. Benyik György 2003
Jn 14,1-14 Ne nyugtalankodjék szívetek!
Egészen pontosan inkább arról kellene szólni, hogy „ne rendüljön meg a szívetek”. Jézus magára alkalmazza a búcsúbeszédben Zs. 6,4 szavait a görög fordítás szerint, amely „az igazak megháborodásáról” szól. Jézus mielőtt a halálba indulna, a hátra maradt, élőknek biztatást és útmutatást ad. Jézus megváltó halála előtt, az apostolok csak egy életveszélyes helyzetet látnak, amit a túlélési ösztönük szerint inkább el akarnak kerülni. Jézus azonban szembesíti őket ezzel a nehéz helyzettel. Az első, vagyis a földi halált nem lehet elkerülni, sem a bűnösöknek, sem az igazaknak. A második halált elkerülhetik az igazak. Az első, vagyis a földi halál, így vagy úgy, megrendülést okoz mindenkinek. Jézus nem nyugtatni akarja apostolait, hanem arra biztatni, hogy a hittel szembesüljenek ezzel az élménnyel. Kevés olyan élethelyzet van, amely ennyire megrostálná a hivőket, meggyőződésük szilárdságát illetően, mint a halál. Előbb szeretteink halála, majd a saját halálunk, amellyel épp elmével, vagy megterhelt tudattal, de szembe kell néznünk. A halál küszöbén nagyon fájni tud az élet. De a halál küszöbén mindenki átéli a nagy ugrást a semmibe. Azt a fájdalmat is, hogy a földi tapasztalatból semmit sem lehet hasznosítani a halál utáni életre vonatkozóan. Jézus tökéletesen tisztában van ezzel. Azzal is, hogy a halál utáni életről, csak akkor beszélhet igazán, ha megjárta a halál borzalmát, és felmutatta a feltámadott életet. De amikor Jézus eltávozni készül tanítványaitól, akkor bennük a magárahagyottság élménye erősödik fel. Vajon látják-e még? Miért megy el? Kérdéses, hogy Jézus szavait a jövendő eljövetelről, mennyire értették meg az elmenetel pillanatában az apostolok. Ismerős a Tesszalonikai egyházközség lelki zavarodottsága, mivel néhányan az apostol tanítására hivatkozva úgy gondolják, hogy Jézus még az ő életükben fog eljönni, vagyis elkerülik az első halál megrendítő élményét. Abba hagyják a munkát, nem dolgoznak, várják a boldog beteljesülést. Úgy tűnik az ősegyházban volt egy időszak, amikor a közeli paruzia várásban élt a hívek többségére. Pál apostolnak nem könnyű meggyőzni arról a híveket, hogy a feltámadás nem holnap fog bekövetkezni. Manapság legalább ilyen nehéz meggyőzni a nem hívőket arról, hogy lesz feltámadás. A szkeptikusoknak és a hitetleneknek, talán könnyebb kötelezettségek nélkül élni, de nehezebb meghalni. A híveknek nehezebb ebben a világba egy eljövendő világ értékei szerint élni, de könnyebb meghalni, mert azután hitük igazolását remélik. János hosszú beszédét sokan úgy gondolták, későbbi redaktorok illesztették az evangélium szövegébe. De a későbbi paruzia gondolata, amely ellentmond a Tesszaloniki félreértésnek, inkább arról győz meg, Jézus kezdettől fogva távolabbi paruziáról beszélt, csak a túlságosan csodaváró hívek gondolták az egész eseményt közelinek. Halottak napján a sírok, a holtak kérdeznek, a keresztek pedig, válaszolnak, és a válaszuk így fordítható le: „Ne rendüljön meg a szívetek, higgyetek az Istenben!”
|
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!