Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A negyvennapos böjt
A Nagyböjt szokását – Szent Jeromos és
Szent Leó alapján –, apostoli eredetűnek tartják. Nincs azonban adat
arra, hogy az első századokban létezett volna ilyen hosszú böjti idő.
Valójában egyetlen hétig tarthatott a böjt, melyet hétfőn kezdtek, ami a
farizeusok (Jézus elleni) összeesküvésének időpontja is volt. A szent
negyven nap intézménye abból az igyekezetből fakadt, hogy előkészüljenek
a Húsvétra. Nyugaton először Szent Ambrus (+397) ír a negyvennapos
böjtről. Korabeli dokumentumok bizonyítják, hogy az Egyház ezzel az
intézménnyel a hittanulókat (katekumeneket) akarta a keresztségre
felkészíteni.
A negyven nappal utánozni igyekeztek az előképe
Mózes 40 napját a Sínai hegyen, Illés 40 napját a Hóreben, és
természetesen az Úr pusztában töltött szent negyven napját.
A
katekumenekkel és a bűnbánókkal együtt az egész Egyház készült a nagy
napokra (a feloldozásra és a keresztségre), és szinte minden nap
összejöttek a liturgiára, mégpedig naponta a városnak másik kijelölt
("stációs") templomában.
A IV. században kialakult a nyilvános
bűnbánattartás intézménye. Ez is megjelölte a Nagyböjtöt, pl. a hamvazás
szertartásaival, bizonyos olvasmányok kiválasztásával, a könyörgések
általános jellegével, mely nagy szerepet ad az engesztelés gondolatának,
és a szív töredelmét fejezi ki.
Minden ókeresztény tanú szerint
a nagyböjt legigazibb célja előkészíteni a lelket Krisztus halála és
feltámadása titkainak megünneplésére. A Húsvét felülmúl minden más
ünnepet, és nagyon szigorú tisztasággal kell megünnepelni, mert nemcsak
megváltásunk évi megünnepléséről van szó, hanem a misztériumban való
részesedésről is.
Krisztus lett a mi példaképünk és vezetőnk a
Nagyböjt folyamán. Az Úr számára a negyvennapi pusztai visszavonulás
valóban arra a műre való előkészület volt, amelyet a Kálvárián kellett
befejeznie.
A Nagyböjt a lelki tisztulás és növekedés ideje. A rossz legyőzésének legjobb gyógyszere: a jó gyakorlása.
Nagy Szent Leó negyvennapi
hadgyakorlatnak nevezi ezt az időt. A liturgia figyelmünket Krisztusra
összpontosítja és úgy mutatja be nekünk, mint egyetlen mesterünket: "Magister vester unus est Christus", a ti egyetlen mesteretek Krisztus.
A keresztút elvégzése a Nagyböjt jeles népájtatossága – ez lehet a templomban vagy azon kívüli alkalmas helyen.
Nagyböjt színe a viola, kivéve a IV. vasárnapot, ilyenkor rózsaszín.
Nincs Gloria, a vasárnapi zsolozsmában nincs Te Deum. Minden napnak
saját miséje van. Nem éneklünk Alleluját. Az orgona csak az ének
kísérésére szorítkozik. Nincs virág az oltárokon. Nagyböjt V.
vasárnapjától kezdve letakarják a kereszteket is.
Török-Barsi-Dobszay: Katolikus liturgika - nyomán. ( Forrás )
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!