Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mi készül napjainkban egy római ikonfestő műhelyben?
Renata Sciachì a római Tiberisz-szigeten fekvő Szent-Bertalan-bazilikában berendezett kis műhelyben fest ikonokat. Képei az imádságból fakadnak, reflexiók az evangélium tanítására. Munkatársunk római műhelyében beszélgetett vele.
Hogyan kezdett ikonokat festeni?
A
Sant’Egidio közösségben érett meg bennem a gondolat. Az imádságainkon
kezdettől fogva ott vannak az ikonok, amelyek felé fordulhatunk. Az
ikonfestő műhelyt nem én kezdtem, az első festőink Szent Ferencet, Szent
Benedeket festették meg, aztán egy nagyszabású ikon készült a
pünkösdről, amelynek az elkészítésében már én is részt vettem. A
nyolcvanas években kezdtem többet festeni, mert egyre több helyen
tartottunk imádságot, egyre több helyen volt szükség ikonra.
Természetesen sok régi ikonunk is van, másolatokat is használunk – de
egy reprodukció előtt imádkozni nem ugyanaz, mint egy eredeti ikon
előtt. Az ikonfestés szolgálat számomra, az imádságért végzett
szolgálat.
Az ikonfestés ősi hagyományokon alapul, rengeteg szabályra épül. Hol tanult festeni?
Korábban
egészen mást tanultam, jogi egyetemre jártam, dolgoztam is ügyvédként.
Aztán elkezdtem ikonfestést tanulni, először Olaszországban, aztán
Romániában és Oroszországban. Tanultam Olaszországban élő orosz
festőktől is, és a tanulásnak soha nincs vége: nemrégiben egy Cipruson
élő román ikonfestővel dolgoztam együtt. Ilyenkor új technikákat
tanulok. Mindig a hagyományok szerint festek (illetve festünk, mert nem
egyedül dolgozom), földet, ásványokat használunk, illetve színaranyat az
aranyozáshoz. Fontos, hogy mindig tanulhassak új technikákat, újfajta
festésmódot.
Témái gyakran rendhagyóak, újszerűek. Honnan merítkezik?
Az
új témákat ajándékba kapjuk, elénk jönnek. Manapság sok vita folyik az
ikonok kanonikus, illetve nem kanonikus jellegéről. Természetesen az
ikonográfia hagyományait tiszteletben kell tartani, de az ikonográfia
régen is megjelenített korabeli szenteket és a korra jellemző
gondolatokat, teológiai reflexiókat. Azt hiszem, hogy ezt a hagyományt
is folytatni kell, miközben tiszteletben tartunk bizonyos hagyományos
szabályokat. Az ikonográfia imitációs művészet, de ez nem azt jelenti,
hogy sorra készítjük az utánzatokat. Keleten és nyugaton is egyre többen
igyekeznek rátalálni arra, hogyan tudják a hagyomány segítségével, a
hagyomány nyelvezetével kifejezésre juttatni a mai teológiai
reflexiókat, megjeleníteni korunk szentjeit. Személyesen azt mondhatom,
hogy a Sant”Egidio közösség tapasztalata gazdagította a teológiai
elmélyülésemet. Az ikon mindig az imádságból születik. Az imádkozó
közösség mindig segített abban, hogy új és új reflexiók szülessenek meg
bennem. Már nem csak a közösségnek készítünk ikonokat, hanem külföldi,
főként németországi plébániáknak is. Készítettünk már ikont II. János
Pál pápáról, most pedig a maffia által meggyilkolt Puglisi atya
boldoggáavatására készülünk egy megjelenítéssel.
Ő is szerepel azon az ikonon, amelyet a vértanúk emlékezete ihletett.
Igen,
az első ikon, amely valóban újdonság volt, a huszadik század mártírjait
mutatja be. Nem az orosz ortodox egyház ikonjait másoltuk le az orosz
mártírokról, bár átvettünk onnan elemeket. Megjelenik a képen Pavel
Florenszkij, aki a Gulág foglya volt az oly sok vértanút követelő
Szolovszki-szigeteken. Rengeteg vértanú halt meg itt, köztük sok
szerzetes, pap, püspök is: a szigetek megjelenítését az irántuk való
tiszteletből az orosz ikonokról vettük át. Az ikonfestők gyakran
ábrázolják korunk vértanúit: az ortodox egyházakban, a kínai egyházban, a
szerb egyházban erősen él ez a hagyomány. Ezek a festők sokszor nem is
ismerik egymást, mégis hasonlóképpen ábrázolnak, hiszen ugyanazokhoz a
forrásokhoz nyúlnak, ugyanazon szabályok mentén dolgoznak. A mi ikonunk
akkor született meg, amikor a 2000-es jubileumi év alkalmából II. János
Pál pápa a Szent Bertalan-bazilikát korunk új mártírjainak szentelte. A
római Tiberisz-szigeten fekvő bazilika Szent Bertalan és Szent Adalbert
nevét viseli, nagy múltú, apostoli hagyománnyal rendelkező székesegyház,
eleve ennek a két mártírnak az emlékére szentelték fel. 2000 óta
rengeteg új vértanú emlékezetét is őrzi: a nácizmus és a kommunizmus
áldozatainak emlékét, az egész világ mártírjainak emlékét a különböző
földrészekről, hiszen a huszadik századi és a mai Egyház a mártírok
egyháza. Ez a szentelés és a Sant’Egidio közösség vértanúkért való
imádsága ihlette az új vértanúk ikonját. Minden nagyhéten megemlékeztünk
korunk vértanúiról, ez az ikon pedig egységbe foglalja a mártírok
tanúságtételét. II. János Pál meggyőződése volt, hogy a vértanúk
tanúságtétele az ökumenizmus legszilárdabb alapja. A vértanúságban való
egység ezért szilárdabb minden más egységnél: ők olyannyira hasonlóvá
váltak Krisztushoz, hogy életüket adták érte.
A legújabb ikon Máriát és az irgalmasság cselekedeteit ábrázolja. Milyen konkrét tapasztalat ihlette?
Idén
harminc éve halt meg a Termini pályaudvaron Modesta Valenti, egy római
hajéktalan asszony. Szívinfarktust kapott, de mivel nagyon piszkos volt,
a mentőautó nem vitte el, nehogy bepiszkolja a kocsit. A sínek mellett,
a pályaudvar elsősegélynyújtó helyisége előtt halt meg, órákon
keresztül tartó haldoklás után. A közösség akkor még csak kis ideje
segített hajléktalanokat. Ennek az asszonynak a halála jel volt: az
utcán élők törékenységének a jele és meghívás, hogy hűségesen támogassuk
azokat, akiket ilyen keményen megpróbál az élet.
Az ikonfestés
mindig kapcsolatban van az imádsággal és a liturgiával. Modesta halála
óta a közösség minden évben megemlékezik erről a hajléktalan asszonyról.
Rómában és a világ sok más városában, így Budapesten és Pécsen is
megemlékezünk minden hajléktalanról, akiket ismertünk és akik az utcán
haltak meg. Mindegyikük nevének felolvasásakor meggyújtunk egy gyertyát,
ahogyan halott szeretteinkért tesszük.
Az Irgalmas Szűzanya
ikonja egyszerű módon jeleníti meg a szegényekkel való barátságot.
Máriát úgy ábrázoltuk, mint aki imádkozik, és közben a másik kezében
kenyeret tart, hiszen az imádságból születik meg az irgalmas szeretet. A
keleti ikonográfia szabályai szerint készült jelenetek a kép két
oldalán Máté evangéliuma 25. fejezetének verseit jelenítik meg: „Éhes
voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam, és adtatok innom. Idegen
voltam, és befogadtatok. Nem volt ruhám, és felruháztatok. Beteg voltam,
és meglátogattatok. Börtönben voltam, és fölkerestetek.” Az ikon alsó
részén megjelenítettük korunk nagy tragédiáját, a Földközi-tengeren
érkező menekültek sorsát, akik közül sokan szenvednek hajótörést. Ott
van a hajó a hullámok között, az egyik ember a vizet meri ki, a másikat
egy angyal fogja kézen és vezeti ki a hajóból: arra a rengeteg
menekültre emlékeztet, akik az Európa felé vezető úton haltak meg. Jézus
a kép tetején, szivárványon ül és hív: „Jöjjetek, Atyám áldottai,
vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot!” Két
angyal feliratot tart: „amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is
tettetek, velem tettétek.” A szivárvány gazdag szimbólum a Bibliában,
ismerjük jelentéseit: egység a különbözőségben, szövetség az emberek és
Isten között A közösség tapasztalata szerint pedig azt is jelenti, hogy
az irgalmas szeretetből valóban megszületik a béke. Az afrikai, a
mozambiki szegényekkel való barátságból húsz évvel ezelőtt megszületett a
mozambiki béke, konkrét jelét adva annak, hogy megélhetjük az irgalmas
szeretet gyakorlása és a béke közötti mélységes kapcsolatot.
Egy
egyszerű, szegény asszonyt egy értékes kép ábrázol, amely különösen
drága anyagok felhasználásával készült. Ami a világ szemében
ellentmondás, milyen jelentéssel bír ebben a megjelenítésben?
Az
ikonjaink mindig ragyogóan fénylőek. Az ikon – amely ablak Isten
országa felé – arany ragyogása Isten jelenlétét jelenti. Különleges
gonddal készítjük a képeket, élénk színekkel, ami azt is kifejezi, hogy
az élet, az öröm az evangélium megélésében rejlik. Drága anyagokat
használtunk a színekhez: lapis lazulit, malachitot, egyéb nagyon értékes
ásványokat. Amikor II. János Pál pápa ellátogatott a közösség
konyhájára, ahol római szegényeket látunk vendégül, Szent Lőrinc
diakónus példáját mondta el, aki a szegényeket hozta vádlói elé, mint az
Egyház kincseit. Az értékes anyagokkal azt fejezzük ki, hogy ők a mi
kincseink. Az egyházatyák is gyönyörűen megfogalmazták ezt. Nagy Szent
Gergely azt mondja a szegényekről, hogy ők a közbenjáróink Istennél. Az
irgalmasság ikonján megjelenített szegények nem elvont szimbólumok,
hanem valódi szenvedések megjelenítői: a bebörtönzöttek az afrikai
börtönök mezítelen rabjai; jelen van a halálra ítélt, aki levelet ír
fogságából; ott vannak az afrikai férfiak és asszonyok, akik a kúthoz
mennek vízért; és maga Modesta is megjelenik. A szenvedés jeleneteit, az
elhagyatottságot ábrázoltuk, ugyanakkor a szépséggel, az értékes
anyagok felhasználásával mégis éppen azt fejezzük ki, hogy Isten jelen
van az emberi történelemben. Jézus azt mondja: „amit e legkisebb
testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek.” A szegények
jelenléte az Egyházban nem más, mint az Úr jelenléte.
Thullner Zsuzsanna/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!