A Károly híd (Staré Město felöli) bal oldalának 14. szoborhelyén
Mathai Szent János, Valoisi Szent Félix és Szent Ivó szoborcsoportja áll.
A szentek missziós tevékenységének emléket állító szoborkompozíció fő
motívuma: egy barlangban három egymáshoz láncolt keresztény, akik az úr
irgalmáért és szabadulásuk eljöveteléért imádkoznak. Az alkotás a Károly
híd legnagyobb, legdrágább szobra, melyet az idősebb JOHANNES BROKOFF
fiatalabb fia FERDINÁND MAXIMILLIAN BROKOFF készített.
A nagyobbik fiu JOSEF MICHAEL BROKOFF a Szent Vitus szobrot készítette.
A szobor donátora Josef Thun gróf volt.
Mathai Szent János (+1213) és Valois Szent Félix (+1212)
a Szentháromságról elnevezett rabkiváltók rendjének (Trinitáriusok) alapítói
voltak. A legenda szerint Mathai János első miséjén vörös kék keresztet
viselő fehér ruhás angyalt látott, amint kardját védelmezőn a rabok fölé
emeli.
Mivel nem tudta megfejteni a látomást védelmezőn egy szent életű
remetéhez, Valois Félixhez fordult tanácsért. Egy újabb látomás arról
győzte meg mindkettőjüket, hogy isten valami különös hivatást szán
nekik.
Három évi ima után Rómában engedélyt kértek egy rabkiváltó rend
megalapításához. A pápa rendalapítással kapcsolatos egyedüli kívánsága
az volt, hogy az új szerzetesi közösséget a Szentháromságnak szenteljék.
A történettől idegen személyiségnek (Szent Ivánnak a szlávok
patrónusának) alakja ismeretlen és megfejthetetlen okból került a
szoborkompozícióba.
www. adorans.hu/Férfi_szerzetesrendek?page=3 -
free-prague-guide.com
Szerzetesrendek
T
rinitáriusok O.S.S.T.
(Ordo Sanctissimae Trinitatis)
Alapította: Mathai Szent János (+ 1213) és Valois szent Félix (+
1212) a Párizs melletti Cerfroid-ban, 1198-ban. III. Ince pápa még ebben
az évben jóváhagyta az új rendet.
1609 óta a koldulórendek között tartjuk számon. apostoli cél: a
veszélyeztetett hitű keresztények lelkipásztori szolgálata, a
Szentháromság tiszteletének terjesztése, missziós tevékenység.
A legenda szerint Mathai János első miséjén vörös és kék keresztet
viselő fehér ruhás angyalt látott, amint kardját védelmezően rabok fölé
emeli. Mivel nem tudta megfejteni a látomást, egy szentéletű remetéhez,
Valois Félixhez fordult tanácsért. Ekkor mindkettőjüket újabb látomás
győzte meg arról, hogy Isten valami különös hivatást szánt nekik.
Háromévi ima után Rómában a pápától engedélyt kértek egy rabkiváltó rend
alapítására. A pápa egyedüli kívánsága az volt, hogy az új szerzetesi
közösséget a Szentháromságnak szenteljék. A trinitáriusok fehér ruhát
öltöttek, szívük fölött nagy vörös és kék kereszttel. Cefroid-ban
megépült az első kolostor, a következő Rómában.
Első vállalkozásuk alkalmával 186 mór fogságban sínylődő keresztényt
váltottak ki. A két alapító megosztotta a feladatokat: János inkább a
rabkiváltást szervezte, Félix viszont az új rendtagok képzését
biztosította. Közben otthont építettek rabságból szabadult, idős beteg
emberek számára. A trinitáriusok Észak-Afrika mellett eljutottak egészen
Indiáig, sőt Tatárországig. Csatlakoztak a keresztes hadakhoz, a
seregben ápolták a betegeket, temették a halottakat. A középkorban
kolostoraik száma elérte a 800-at.
Magyar földön a XVIII. században telepedtek meg: Illava, Sárospatak
(1694), Pozsony (1697), Komárom (1712), Nagyszombat (1716), Eger (1717)
és Óbuda (1738). A magyar trinitáriusok száma kb. másfélszázra tehető.
Az első magyar rendtag, Marsovszky György 1695-ben öltözött be Illaván,
az utolsó, a székely Sziker Damján 1811-ben hunyt el. A rendet II.
József törölte el Magyarországon.
A XVIII. században kereken 250 ház 13 rendtartományt alkotott.
A századok során a trinitáriusok több százezer rabot váltottak ki.
Több mint 7000 trinitárius adta magát önként rabszolgának, hogy egy
embertársát szabaddá tegye. Ezek nagy része el is pusztult. Egy-egy
fogoly kiváltása igen sokba került. Pl. a Don Quijote szerzője
kiszabadításáért a trinitáriusok 25 000 livért fizettek 1580. szeptember
19-én. Biztos, hogy a magyar trinitáriusok is sok magyar testvérüket
hozták vissza a török rabságból.
A reformáció megtizedelte a rendet. A párhuzamosan megindult belső
reformtörekvések következtében sarusokra és a reformált sarutlanokra
szakadtak. Az első csoport teljesen eltűnt. A megmaradtakra a francia
forradalom mért végzetes csapást. Csak a reformált ág egy Rómába
menekült kis része maradt fenn. Ebből indult ki a rend XIX. századi
fölvirágzása.
Ma a trinitáriusok a társadalom peremére szorultakat szolgálják
előszeretettel, de szívesen indulnak bárhová ahol karizmájuknak
megfelelően szolgálatára lehetnek az Egyháznak.
Lelkiségük alapja: negyedik fogadalmukkal teljesen Istenre
hagyatkoznak, a keresztség kegyelmének erejében életüket végleg a
Szentháromságnak szentelik. Kötelezik magukat a kor rabjai, a szegények,
az üldözöttek szolgálatára. Tanulmányozzák a modern rabszolgaság
válfajait.
Aki úgy érzi, készen áll a hit életére, a fogadalmak szellemében a
legkisebbek szolgálatára, az rendelkezik a trinitárius hivatás
előfeltételeivel. A jelentkezőnek vagy érettségivel vagy valamilyen
szakmabeli képesítéssel kell rendelkeznie. A közösségben a papok és a
testvérek teljesen egyenlők.
1989-es adatok szerint a trinitárius szerzetesek száma 96 házban 609.
Trinitárius nővérek főképp spanyol nyelvterületen működnek, központjuk Valenciában található.
A világban élők számára létrejött a trinitárius harmadrend is. Ennek
egyik misztikus szent az itáliai Taigi Anna Mária (1769-1837).
A Trinitárius rend központi háza:
Via Massimi, 114 c
I-00136 Roma
Tel.: 06-345-05-29
Trinitárius-templom
A Trinitárius-templom beltere
A Trinitárius-templom vagy Mathai Szent János és Valois Félix templom (vagy helytelenül Szentháromság-templom) a Szentháromság plébánia barokk temploma Pozsony-Óvárosban a Vármegyeház téren (Župné námestie).
Története
A templomot 1717 és 1725 között építették barokk stílusban, az egykori Szent Mihály-templom helyén a bécsi Szent Péter-templom mintájára. A templomot a trinitárius rend építette. A templom a rend egyik alapítójának Mathai Szent Jánosnak van szentelve. A templomot Franz Jangl és Johann Lukas von Hildebrandt
tervezte. A templomnak ovális alaprajza van hosszan elnyúló tengellyek,
és konkáv boltozattal. Ezen szerkezet értlémben a dinamikus barokk
egyik épülete.
Az ovális hajó kupolában végződik, melyet Antonio Galli Bibiena 1736-1740 között készített freskói díszítenek.
A Bussi által készített hatalmas oltáron Mathai Szent János és Valois Szent Félix
alakjait ábrzoló kép látható.
Az oltárkép azt a jelenetet ábrázolja,
amikor a két szent kiszabadítja a fogjokat a törököktől. A kép a
sziléziai Franz Xaver Palko alkotása és valamikor 1745 után készülhetett.
Az oltár két oldalán Szent Ágnes és Szent Katalin szobra látható, amelyek vélhetőleg Johann Baptista Straub alkotásai.
A templom oldalsó baldachinos oltára Szűz Máriának lett szentelve és 1736-ban készítette a Zichy család. Az oltár közepén a regensburgi Madonna másolata látható. Az oltárt angyal szobrok díszítik, melyek a baldachint tartják.
A Szentháromság plébániához tartozik a Kapucinus-templom és a Szent Cirill és Metód templom. A Szent Cirill és Metód templomot jelenleg a redemptoristák kezelik. 2003-ban a templom a Katonai ordinariátus székesegyháza lett.
Kommentáld!