Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Jézus az Élet - Szent Pioniosz vértanú példája
Pioniosz története a III – IV. századi szokásos vértanú sors.
Pogány isteneknek való áldozatbemutatásra kényszerítik a keresztény igehirdetőt. Ő azonban ellenáll.
Megkínozzák, aztán újra áldozatbemutatásra szólítják fel.
A válasz ismét elutasító.
Pionioszt elhagyva, most helyezkedjünk a római tisztségviselő fejébe.
Gondoljuk meg, micsoda értetlenség uralkodhat el rajta. Ha nem is
tiszteli a császárt, és még az istenekben sem hisz, az életéhez akkor is
feltétlenül ragaszkodik. Most, kétes munkája során két dologgal találkozik hirtelen.
Egyrészt ellenszegülnek parancsának.
A parancs egyben az engedelmesség mércéje is. A rangsorban
alacsonyabban lévő engedelmes. Ha valaki ellenszegül a parancsnak, akkor
ezzel valamiképpen fölé helyezi magát parancsolójának. Ez sérti
önérzetét és dühöt szül benne.
Másrészt egy ember a szeme láttára lemond az életéről.
Ez teljesen ellentétes saját beállítódásával. Ezért elbizonytalanítja.
A római tisztviselő tehát, aki ott áll a szenttel szemben dühös és bizonytalan.
Két út áll előtte. Az egyik a megtérésé. Ez a nehezebb út, mert ehhez
el kell ismernie saját tökéletlenségét. Ráadásul egész eddigi életét át
kellene értékelnie.
A másik út az erőszaké. Erőszakot tenni a
másikon a saját erőnk bizonyítéka. Ha a római azt akarja, hogy énjének
egysége fennmaradjon, és a megtérésre nem képes, akkor csak ilyen módon
szerezhet a saját tévhitét megerősítő visszajelzést.
Fogság, kínzás
és halál, ez a vértanú útja. A rómaié pedig az egyre növekvő düh. A
tehetetlenség dühe, mert bizony az erőszak sem hozza meg a vágyott
megerősítést. (Ezzel ha belegondolunk, tulajdonképpen további
lehetőséget kap a megtérésre).
Pioniosz az őt vallató római zavarát még tetézi:
"Áldozol?"
"Nem."
"Miért rohansz a halálba?"
"Nem a halálba, hanem az életbe."
A vértanú (római szemmel nézve) a keresztény hit paradoxonát fogalmazza
meg. Hóhérai és máglyahalálának pogány szemtanúi biztos értetlenséggel
fogadták e mondatokat. Zavarukban azonban már a megtérés magvai is benne
foglaltattak, mert a vértanú szavaival és halálával mutatott paradoxon
csak a hitben nyerhet értelmet, csak ott oldódhat meg.
Jézus nyájában ugyanis a halál már nem a vég, hanem a kezdet. Kapu, amely az örök boldogságba vezet.
Pioniosz a máglyán így fogalmazza ezt meg:
"Gyorsan meg akarok halni, hogy annál hamarabb feltámadhassak."
Boldog, aki akkor komolyan vette ezt a búcsút, és mily szerencsétlen, akiben az értetlenség maradt.
Pioniosz azonban nem csak kortársaihoz szólt, hanem minden későbbi
embert is figyelmeztetett: ne vesszünk el a földi dolgokban, hiszen a
mi életünk is az üdvösségre irányul. Jézus így tanít erről:
„Aki szereti életét, az elveszíti, de aki gyűlöli életét ebben a világban, az megmenti az örök életre”./Jn, 12,25/
Az örök élet egyben az örök boldogság is. Csüggedésre és szomorkodásra
tehát semmi okunk. Különösképpen, mivel Jézus azt is elárulta, hogy
mindez már el is kezdődött.
Ha Pioniosz a máglyán sem keseredett el mi okunk lenne erre nekünk?
Kereszténynek lenni nem nehéz lemondások láncolata. Jézus nem azt
akarja, hogy boldogtalanok legyünk, hanem ennek épp ellenkezőjét. Ő nem
kér tőlünk, hanem ad:
„Bizony, bizony mondom nektek: Bármit kértek az Atyától a nevemben, megadja nektek. Eddig nem kértetek semmit a nevemben. Kérjetek és kaptok, hogy örömötök teljes legyen. "/Jn 16,23-24/.
Minden attól függ, hogy felismerjük e, hogy miben is rejlik az öröm
igazán. A megkötöttségekben, a függőségekben, vagy pedig a szabadságban,
amit Krisztus nyújt. Attól, hogy az életbe megyünk e vagy a halálba,
ahogy Pioniosz mondja.
Fontoljuk hát meg az apostol szavait:
„Ha
tehát Krisztussal feltámadtatok, keressétek, ami fönt van, ahol
Krisztus ül az Isten jobbján.Ami ott fönn van, arra legyen gondotok, ne a
földiekre”./Kol 3,1-2/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!