Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
hitvilág 2013.02.03. | 02:26 Az örömhír mindenkié – Évközi 4. vasárnap – VIDEÓ
1. Jeremiás meghívása (Jer 1, 4-5. 17-19)
A próféta épp gyengesége el- és beismerésével válik képessé arra, hogy
Isten hasznára legyen. Az igazi próféták alkalmatlanságuk tudatában
állnak Isten rendelkezésére.
2. A szeretethimnusz (1Kor 12, 31-13, 13)
Az eredeti szentpáli szövegben túlnyomórészt igék szerepelnek: hosszan
tűr, jót tesz, nem féltékenykedik. Az apostol mintegy ezzel húzza alá,
hogy a szeretet elsősorban cselekszik. Ahogy Teréz anya mondaná: ha azt
mondod, hogy szeretsz valakit, én azt kérdem: mit teszel érte?
Képes-vagy-e áldozatot hozni, szenvedni, tűrni, megbocsátani?
Manapság kiforgattuk a szeretet értelmét. Inkább szeretnénk birtokolni,
mint egy tárgyat, szeretteinket is inkább lecserélni, ha
„elhasználódtak”… A szeretet valójában tevékeny alkotás. A házasságban
is, a barátságban is. Állandóan azon lenni, hogy remekművet hozzunk
létre. Szeretlek, annak ellenére, hogy… Felszínre hozom a benned rejlő
jót, szárnyakat adok szeretetednek. Ezt tanuljuk Jézus Krisztustól. Mert
Isten maga a Szeretet.
3. A názáreti fogadtatás (Lk. 4, 21-30)
Ma ott folytatjuk, ahol a múlt vasárnap abbahagytuk. A názáreti ács fia
otthon, honfitársai körében hirdeti Isten szabadításának örömhírét.
Eleinte ámulnak szavain, csodálkoznak az ékes beszéden, csüggnek a
prófétai prédikáción. Már az is provokálóan hat, amikor kijelenti: ma
beteljesedett mindaz, amit az imént hallottatok. A kicsiny názáreti
zsinagógában pattanásig feszült a légkör. A levegő várakozással
telítődik, valaminek történnie kell. Maga Jézus a kezdeményező.
Valósággal felkorbácsolja az indulatokat, idézi a közmondást: orvos
gyógyítsd meg magadat. A názáretiek ugyanis elvárnák, hogy olcsó
népszerűségért, földijük csodákkal bizonyítsa prófétai tehetségét.
Jézus – dacára annak, hogy szereti szülőföldjét, véreit –, nem akar
mindenáron kedveskedni nekik. Nem szeretne a nemzetieskedő, a nepotizmus
vádjával illethető csodadoktorok sikeréhségének csapdájába esni. Ugyan
csalódott honfitársaiban, mégsem enged a közvélemény ingatag
széljárásának. A lincselési hangulat ellenére sem köt kompromisszumot
övéivel. Tudva azt, hogy a prófétát sosem becsülték saját hazájában,
értésükre adja, hogy nem sajátíthatják ki maguknak. Ő nem azért jött
hogy kedvükben járjon. Küldetése előtt tárva az egész világ. És ezzel
nem becsülte le őket, nem tagadta meg hovatartozását. Sőt velük még
szigorúbb, tőlük még többet várna el: azt, hogy elfogadják Isten
egyetemes üdvözítő szeretetét. Miközben nem zár ki egyetlen népet sem a
mennyek országából. És ha otthon, a próféta hazájában nem fogadják
szívesen az örömhírt, elviszi a kívülállóknak, a pogányoknak, a föld
minden népének.
Mintha csak mi lennénk ma a názáretiek. Amikor
egyházunktól-egyházainktól is olyasmit kérünk számon, amivel elvitatnánk
a kereszténység lényegét. Az ún. nemzeti egyházak éppen ennek
sajnálatos példái…
De az Úr Jézus Názáretben a keresztény misszió tágassága, az evangélium
újszerűsége mellett tör lándzsát. Sem a nemzeti identitást feladó vagy
elmosó globalizáció, sem a beszűkült, nemzetieskedő köldöknézés
„vonzóbb” útját nem választja, hanem a mindenki felé nyitott, mindenkit
befogadó és mégis testre szabott isteni szeretet életfelfogását hirdeti
meg.
Ez a kilátás megfélemlíti a názáreti hallgatóságot. Felháborodnak,
gyilkos szándékaikat nem rejtve véka alá, le akarják taszítani a
szakadékba az előbb még csodált rabbit. De aztán csak nem mernek
hozzányúlni. Ő áthaladt köztük, és elment.
Milyen jó lenne, ha felismernénk prófétáink szavában az idők
teljességét. Milyen jó lenne az egyszeri, hétköznapi eseményekben is
felfedeznünk az isteni jelzéseket, kihívásokat, különleges csodavárás
nélkül. Isten akaratának, az üdvösségnek közvetítője személyes
életünkben lehet, hogy épp házastársunk, főnökünk, gyermekünk,
szomszédunk. De az is lehet, hogy egy utcán kéregető koldus, vagy egy
felénk kiabáló idegen képében szól hozzánk. Nem föltétlen nagyszabású
fordulatokra, világégés-szerű katasztrófákra van szükség a megtéréshez,
hanem annak meghallásához, hogy az üdvösség, a kegyelem órája itt, most,
nekem szól!
Biblikusok meglátása szerint azért, hogy ami Názáretben elkezdődött az a
Golgotán beteljesedhessék. Mert a kereszten is ez volt a végszava:
beteljesedett!
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!