Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
hitvilág 2013.01.13. | 02:55 A Szentháromság ősbemutatója – Urunk megkeresztelkedése – VIDEÓ
1. Az Úr Szolgája (Izajás42, 1-4. 6-7)
A Szenvedő Szolgáról szóló jövendölést kezdettől fogva Krisztusra vonatkoztatta egyházunk.
2. Péter beszéde (ApCsel 10, 34-38)
Péter apostol nagyhatású missziós beszéde Kornéliusz százados házában, a
pogányoknak hirdetett egyetemes üdvösség hirdetésének klasszikus
példája.
3. És amikor imádkozott, megnyílt az ég, és mint egy galamb… (Lk 3, 15-16. 21-22)
Az elmúlt vasárnap, amikor a bölcsek látogatására emlékeztünk, még a
kicsi Jézusról olvastunk. Egy hét alatt mintegy harminc évet „ugrunk”
előre Jézus idejében. Ma már a felnőtt Jézust figyeljük, ahogyan
küldetésére készül. Stílszerűen ezzel a vasárnappal zárjuk le a
karácsonyi ünnepkört, és kezdjük az évközi időt.
Akárcsak Vízkereszt, Urunk megkeresztelkedésének ünnepe is teofánia:
feltárulkozás, megjelenés. Amikor Isten megnyilvánul, betör a világba. A
Szentháromságos Egy Isten kijelenti magát a Jordánnál. Jézus megkapja
küldetését az Atyától a Szentlélekben, aki mint egy galamb, rászáll.
A mai olvasmányok mind örömről számolnak be. Isten halált legyőző ereje,
szeretetének hatalma végre megnyilatkozik. Az Atya küldi Jézust,
Lelkével elárasztja, szeretett Fiának nevezi, mert kedvét találja benne.
Felvillan a Szentháromság isteni titka, bemutatkozik a világ előtt
Isten fölsége és alázata.
Nekünk, itt a Kárpát-medencében – ahol lépten-nyomon gyógy- és
borvízforrásra bukkanunk, ahol nem kell megerőltetnünk magunkat, hogy
eljussunk a legközelebbi gyógyfürdőig –, fogalmunk sincs, mit jelent a
keleti ember számára az az élmény, amikor több száz kilométeres
’tevegelés’ után, a homoktenger sivatagjának fojtó melegében
megmártózhat egy oázis tavában, vagy éppen a Jordán folyóban
alámerülhet. Szent Lukács olvasói tudták, hogy a bűnbánati keresztség, a
vízbe való lemerülés nemcsak tisztít, hanem gyógyít is.
Urunk Jézus magára veszi emberi természetünket, hogy ezzel a
lemerüléssel meghaljunk a bűnnek, új életre szülessünk. Bár neki nincs
bűne, magára veszi a halált, alámerül a Jordán vizébe, osztozik a bűnös
ember sorsában, de egyszersmind megtisztítja, megváltja, újjáteremti. Az
embert is, a vizet is. A víz gyógyító hatása, szentté tevő ereje
mostantól a jézusi keresztségben is megmutatkozik, s egyúttal kiárad az
Isten lelke, kegyelme. A galamb alakja – amely a teremtéskor a vizek
felett lebegett, a vízözön után Noé bárkájába friss olajágat hozott, és
az egyetlen áldozati madár –, mint a remény és a béke szimbóluma, a
láthatatlan Isten Lelkét érzékelteti.
Koronatanúnak pedig, akárcsak a keresztszülők s később a bérmaszülők,
ott az Atya, aki küldetésre indítja, felkeni Fiát. Mennyei szózatával
felhatalmazza, jóváhagyja, közhírré teszi: „te vagy az én szeretett
fiam, akiben kedvem telik”! Az evangélista szerint Péter apostol
pünkösdkor ugyanezzel a ténnyel kezdi ünnepi beszédét: „Ti tudjátok…
miként kente fel Isten a názáreti Jézust Szentlélekkel és hatalommal”.
(Ap Csel 10, 37-38)
Ha rajtam múlna, születésnapként a kegyelmi újjászületés, a keresztség
napját ünnepeltetném minden hívő testvéremmel. Ezt szoktam szorgalmazni a
keresztelési oktatáson is. Hiszen Isten az élet forrása. Talán nem
tudatosult még eléggé, mit jelent Krisztusban újjászületettnek lenni.
Tudatunkat, érzésvilágunkat, zsigereinket is át kellene járnia ennek a
csodának, ami akkor történt velünk. Az egyház imájára megnyílt az ég, és
mindegyikünk fölött elhangzott: Te a fiam vagy, szeretett gyermekem,
kedvellek, akarom, hogy élj és boldog légy! Ahogyan házszenteléskor is
szenteltvizet használunk, az áldó imádság következtében megnyílik az ég,
és Isten mintegy „saját hatáskörébe vonja” a hívő házát és családját.
Ma úgy mondanánk: lájkollak. Tetszik, ahogy gondolkodsz, azonos az ízlésünk, a világlátásunk.
Isten számára mindenki vonzó, megnyerő. Ő kinyilvánította tetszését
azzal, hogy életet adott, meghívott a vele való közösségre, és áldásával
szüntelenül elhalmoz minket. Komolyan vesszük-e ezt az isteni
„lájkolást”? Visszajelzünk-e neki? Mit teszünk azért, hogy kimutassuk,
mi tényleg tetszésére akarunk lenni? Küldetésnek tekintjük-e azt az
élethivatást, amelyre az Úr rendelt?
Keresztelésünk és bérmálásunk, az állandó imakapcsolat erre az isteni
felkenésre emlékeztet. Ezért a mi tanúságtételünk sem magánügy, sem
valamiféle viszonylagos, szubjektív lehetőség, hanem életre szóló
feladat!
Sebestyén Péter
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!