Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Batfalszki Mária | 1 hozzászólás
A húsvétra felkészítő negyvennapos böjt hamvazószerdán veszi kezdetét, amely idén február 26-ára esik. A keresztények ebben a bűnbánati időszakban Jézus Krisztus feltámadásának, a húsvétnak a megünneplésére készülnek, a hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és a lemondás segítségével.
A
böjt a Szentírásban soha sem öncélú, hanem mindig a bűnbánat, a gyász
vagy az Istenhez forduló kérés vagy pedig a nemzeti tragédiákra való
emlékezés kísérőjeként jelenik meg. Így történik ez az ószövetségi
Szentírásban, amikor a nép Saul halála után hét napig böjtölt (1Sám
31,13), ilyen volt Dávid király bűnbánati böjtje is, de keresztény
szempontból a legfontosabb Mózes személye, aki mielőtt átvette volna a
Tízparancsolatot, mint az Istennel kötött szövetség alapokmányát,
negyven napon át böjtölt (Kiv 34,28). A böjtöt illetően az Ószövetségben
nem találunk egységes előírásokat, viszont voltak külső jellemzői, úgy
mint a bűnbánó öltözék, hamunak a fejre történő szórása vagy épp az élet
- italtól való tartózkodás. A böjtnek a célja az ember Isten előtt való
megalázkodásának kifejezésre juttatása volt. Ugyanakkor a próféták
különösen is hangsúlyozták azt, hogy a külső, fizikai böjt egy belső
megújulást kell, hogy szolgáljon, azaz ennek a felebaráti szeretet
cselekedeteiben is meg kell nyilvánulnia (vö. Iz 58,3 kk).
Az
Újszövetségben Anna prófétaasszony böjttel és imádsággal szolgálta
Istent és várt a megígért Messiásra (Lk 2,37). Lukács evangéliuma
szerint Jézus nyilvános működésének kezdetén negyven napra elvonult a
pusztába (vö. Lk 4,1 kk), illetve az Ő példája nyomán az első keresztény
közösségek számára is alapvető volt a böjt és az imádságos lelkület:
ezt teszik ez az apostolok elküldésekor (vö. ApCsel 13,2-3) és a
keresztény elöljárók kiválasztása kapcsán is (vö. ApCsel 14,23).
Mindennek az az üzenete, hogy a böjt és az imádság megtisztítja és
felemeli a testet és a lelket, így az ember alkalmasabbá válik Isten
szavának befogadására és tudja, hogyan kell helyesen cselekedni.
A
negyvennapos böjt a IV. századra vált általánossá a keresztény
világban. Mivel a vasárnapot, mivel e napon az Úr feltámadását
ünnepeljük, tehát örvendezünk, az Egyház nem tekinti böjti napnak, így a
VII. század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, tehát
hamvazószerdától húsvét vasárnapig a böjti napok száma éppen negyvenet
tesz ki. A XI. századig olyannyira szigorú volt, hogy késő délutánig
semmit sem ettek; húst, tejterméket és tojást pedig a böjti napokon
egyáltalán nem fogyasztottak.
Napjainkra az Egyház mára enyhített a
böjti szabályokon, de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír
elő: a 18 és 60 év közötti hívek lehetőleg csak egyszer étkezzenek és
még kétszer vehetnek magukhoz élelmet (hazánkban ez a szabály abban a
formában honosodott meg, hogy csak háromszor lehet étkezniük és egyszer
jóllakniuk). E két napon és nagyböjt többi péntekén 14 évesnél idősebb
tagjait arra kéri az Egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne
fogyasszanak húst.
A görögkatolikus egyházban hamvazószerda előtti hétfőn megkezdődik a nagyböjti időszak.
Fontos
azonban rámutatni arra is, hogy a húsételtől való tartózkodás nem
önmagában tekinthető böjti cselekménynek. Egyszerűen a hús fogyasztása
az ókori - középkori ember számára sokszor ritka, ünnepi alkalomnak
számított, vagyis az erről való lemondás az adott kultúrában valóban a
bánat és az önmegtagadás alkalmas kifejezőeszközének bizonyult. E
gondolatot tovább folytatva, kiegészítve azzal, hogy az ószövetségi
gyakorlatban az egyéni bánatnak is számos formája lehetett, kérdésként
áll a külső böjt gyakorlata a modern ember előtt, azaz mi az az érték,
szokás az életemben, amihez általában ragaszkodom és az Isten előtti
meghajlás jeleként szívesen lemondanék róla? Ez nagyböjtben nemcsak a
hústól, hanem a dohányzástól, az édességtől, a szórakozástól, a
wellnestől stb. való tartózkodás is lehet, hozzáfűzve azt, hogy nagyobb
figyelmet fordítunk embertársaink szükségleteire is.
A Jézus
tanítása szerint böjt Isten iránti szenvedély, szeretet és mélyebb
önátadás. A lemondásnak önmagában nézve kevés értelme van, célját csak
akkor éri el, ha pozitív tartalmat hordoz: a cél nem a kevesebb súly
vagy az egészségesebb test, hanem amolyan negyven napos lelki
méregtelenítés, amelynek végén Istenhez kerülök közelebb.
Böjtölésünk
során forgassuk elménkben az Evangélium szavait: „Amikor böjtöltök, ne
legyetek mogorvák, mint a képmutatók! Keserű arcot mutatnak, hogy az
emberek meglássák rajtuk a böjtölést. (…) Amikor te böjtölsz,
illatosítsd be hajadat és mosd meg arcodat, hogy az emberek ne vegyék
észre böjtölésedet, csak Atyád, aki a rejtekben jelen van!” (Mt,
6,16-18)
Böjtölésünk során legyünk alázatosak, ne várjunk elismerő
szavakat, pillantásokat, így húsvét vasárnapján mi is újjászülethetünk
Jézus feltámadásának titkában.
Ferenc pápa minderre így hív meg minket 2020-as nagyböjti üzenetében:
„Az
idei év nagyböjtjében azt szeretném üzenni minden kereszténynek, amit a
Christus vivit kezdetű apostoli buzdításban a fiataloknak már megírtam:
„Tekints a megfeszített Krisztus kitárt kezeire, hagyd magad mindig
újra megváltani. És amikor közeledsz, hogy megvalld bűneidet, higgy
szilárdan az irgalmasságban, ami megszabadít téged a bűntől. Szemléld
Krisztus vérét, amelyet nagy szeretetében kiontott és hagyd magad
megtisztítani általa. Így mindig újjászülethetsz” (CV 123). Jézus halála
és feltámadása nem egy múltbeli történés: a Szentlélek erejében a
húsvéti esemény mindig aktuális és lehetővé teszi, hogy Krisztus testét
szemléljük és megérintsük a sok szenvedő emberben.”
Veres András
győri megyéspüspök, az MKPK elnöke, február 26-án, szerdán 18 órakor
Győrben a Nagyboldogasszony-székesegyházban celebrál szentmisét
hamvazószerda alkalmából.
Budapest, 2020. február 26.
MKPK Sajtószolgálat
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!