Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Április 22-én az általános kihallgatás keretében Ferenc pápa folytatta családról szóló katekézissorozatát. A férfi és a nő egyenrangúságáról, a köztük lévő stabil életszövetség szükségességéről elmélkedett.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
A
családról szóló előző katekézisemet az ember teremtéséről szóló első
elbeszélés alapján tartottam. A Teremtés könyvének első fejezetében ezt
olvassuk: „Isten megteremtette az embert az ő képmására: Isten képmására
teremtette; férfinak és nőnek teremtette őket” (Ter 1,27)
Ma
szeretném kiegészíteni gondolataimat a második teremtéselbeszéléssel,
amelyet a második fejezetben találunk. Ott azt olvassuk, hogy a föld és
az ég megteremtése után az Úristen „megalkotta az embert a föld porából
és orrába lehelte az élet leheletét; így lett az ember élőlénnyé” (2,7).
Ő a teremtés koronája, de valami hiányzik. Isten azután egy gyönyörű
kertbe helyezi az embert, hogy gondozza és őrizze azt (vö. 2,15).
A
Szentlélek, aki az egész Szentírást sugalmazta, egy rövid időre
felvillantja az asszony nélküli, hiányt szenvedő, egyedül élő férfi
képét. Megsejteti velünk, mit gondol, mit érez Isten, aki nézi és
figyeli a magányos Ádámot a kertben: szabad, uralkodik…, de egyedül van.
És látja Isten, hogy ez „nem jó”: hiányzik neki a közösség, nem teljes
az élete. Így „nem jó” – mondja Isten, és hozzáteszi: „segítőtársat
akarok neki készíteni, aki hozzá illő” (2,18).
Akkor Isten az
ember elé vezeti az összes állatot; az ember mindegyiknek nevet ad – ez a
kép újfent azt fejezi ki, hogy az ember uralmat kapott a teremtés
felett –, de az állatok között nem talál magához hasonlót. Az ember
továbbra is magányos. Végezetül, amikor Isten eléje vezeti az asszonyt,
az ember ujjongva ismeri fel, hogy ez a teremtmény – és csak ez – az ő
része: „csont a csontomból, hús a húsomból” (2,23). Végre megjelenik a
szembenállás, megjelenik a kölcsönösség. Ha valaki – csak példaképpen
mondom, hogy jobban érthető legyen – szeretne kezet fogni valakivel,
kell, hogy valaki szemben álljon vele; ha kinyújtom a kezem, és nincs
velem szemben senki, akkor nem tudok kezet fogni, hiányzik a
kölcsönösség. Ilyen volt az férfi, hiányzott neki valami ahhoz, hogy az
élete teljes legyen, nem volt benne kölcsönösség.
A nő nem a
férfi „viszontválasza”, hanem közvetlenül Isten teremtő mozdulatából
származik. A „borda” képe egyáltalán nem az alacsonyrendűséget vagy
alárendeltséget fejezi ki, épp ellenkezőleg: a férfi és a nő
egylényegűek, kiegészítik egymást és kölcsönösség van közöttük. Az a
tény – szintén a szentírási példázat szerint –, hogy Isten a nőt akkor
alkotja meg, amikor a férfi alszik, épp azt emeli ki, hogy a nő
semmiképpen sem a férfi teremtménye, hanem Istené. De másvalamit is
sugall: ahhoz, hogy a férfi megtalálja a nőt – mondhatni, hogy
megtalálja a szerelmet a nőben –, előbb meg kell álmodnia, aztán majd
meg is találja.
Istennek nagy, közvetlen és teljes a bizalma a
férfiban és a nőben, akikre rábízza a földet. Megbízik bennük. Igen ám,
de a gonosz elülteti elméjükbe a gyanút, a hitetlenséget, a
bizalmatlanságot. Végül pedig bekövetkezik az engedetlenség az őket védő
paranccsal szemben. Erőt vesz rajtuk a mindenhatóság őrülete, amely
mindent beszennyez és tönkreteszi az összhangot. Mi is – mindannyian –
milyen sokszor érezzük ezt magunkban!
A bűn bizalmatlanságot és
megoszlást kelt a férfi és a nő között. Kapcsolatukat megterheli az
erőfölénnyel való visszaélésnek, a másik lekezelésének, hamis
rászedésének és megalázó megnyomorításának ezernyi formája, sokszor a
legdrámaibb és legerőszakosabb módon. A történelemben látjuk ennek
nyomait. Gondoljunk csak a patriarkális társadalmak negatív túlzásaira.
Gondoljunk csak a férfiuralom sokféle megnyilvánulási formájára, amely a
nőt másodrangú lényként kezelte. Gondoljunk csak a női test tárgyként
és kereskedelmi cikként való kezelésére a média mai világában. De
gondolhatunk arra is, mennyire terjed manapság a bizalmatlanság, a
szkepticizmus, sőt az ellenségesség – főként a nők érzékelhető
lenézéséből kifolyólag – a férfi és a nő közötti olyan életszövetséggel
szemben, amely képes elmélyíteni kapcsolatuk bensőségességét és
megvédeni különbözőségük méltóságát.
Ha nem támad ismét
rokonszenv ezen életszövetség iránt, amely képes megvédeni a jövő
nemzedékeket a bizalmatlanságtól és közömbösségtől, akkor a gyermekek a
házassági szövetség gyökereitől megfosztva jönnek a világra már az
anyaméhtől fogva. A férfi és a nő közötti stabil és az élet
továbbadására irányuló életszövetség társadalmi leértékelése
nyilvánvalóan mindenki számára veszteséget jelent. Ismét megbecsülést
kell szereznünk a házasságnak és a családnak! A Szentírás egy nagyon
szép dolgot mond: a férfi rátalál a nőre, találkoznak, de ahhoz, hogy
teljesen rátaláljon, valamit el kell hagynia. Ezért a férfi elhagyja
apját, anyját, hogy a feleségével legyen! Milyen szép! Ez azt jelenti,
hogy új útra kell lépnie. A férfi egészen a nőé, a nő pedig egészen a
férfié.
A mai körülmények között a férfi és a nő közötti
életszövetség védelmezése – még ha bűnösök és sérültek, zavartak és
megalázottak, reményvesztettek és bizonytalanok is ők – komoly és
lelkesítő feladat számunkra, hívők számára. A teremtésről és a
bűnbeesésről szóló szentírási elbeszélés – a végén – ennek gyönyörű
képét tárja elénk: „Az Úristen bőrből ruhát készített a férfinak és
feleségének, és felöltöztette őket” (3,21). Álmélkodva szemléljük,
milyen gyengéd szeretetről tanúskodik ez a kép a bűnös emberpár iránt:
ez Isten gyengédsége a férfi és a nő iránt! Isten atyaként védelmezi az
emberpárt. Maga Isten viseli gondját az embernek, őrzi kezének
mesterművét.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóosztály
Fotó: News.va
Videó: Bonum Televízió
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!