Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Ferenc pápa a március 4-i általános kihallgatáson folytatta katekézissorozatát a családról: most az idősek, a nagyszülők társadalomban elfoglalt helyéről beszélt.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
A mai és a jövő szerdai katekézist az időseknek szenteljük, akik a családban a nagyszülők, nagybácsik és nagynénik. Ma azzal foglalkozunk, milyen nehéz helyzetben vannak jelenleg az idősek, legközelebb pedig kifejezetten rájuk irányul a figyelmünk, azt nézzük meg, mi az ember hivatása ebben az életkorban.
Az
orvostudomány fejlődésének köszönhetően az ember élettartama
meghosszabbodott, ám a társadalom nem „tágult” együtt az élettel! Az
öregek száma megsokszorozódott, de a társadalom nem eléggé szervezte meg
úgy az életét, hogy helyet biztosítson számukra, hogy kellően
megbecsülje őket s a gyakorlatban is figyelembe vegye törékenységüket és
méltóságukat. Amíg fiatalok vagyunk, hajlamosak vagyunk figyelmen kívül
hagyni az öregséget, mintha valami távol tartandó betegség volna,
amikor viszont megöregszünk, különösen ha szegények, elesettek és
egyedül élők vagyunk, megtapasztaljuk a hatékonyságra berendezkedett,
következésképp az öregekkel nem törődő társadalom hiányosságait. Az
öregek viszont gazdagságot jelentenek, nem lehet mellőzni őket.
XVI.
Benedek pápa, amikor egy idősotthonba látogatott, világos és prófétai
szavakat használt: „Egy társadalom, mondhatni civilizáció milyenségét az
alapján is le lehet mérni, hogy miként bánik az öregekkel, milyen
helyet biztosít nekik a közéletben” (2012. november 12.). Így van, a
civilizációk között az idősekre való odafigyelés tesz különbséget. Meg
kell nézni: az adott civilizációban odafigyelnek-e az öregekre? Van-e
helyük az öregeknek? Ez a civilizáció előrehalad, ha képes megbecsülni
az öregek bölcsességét és tudását. Az a civilizáció viszont, ahol nincs
hely az időseknek vagy kidobták őket, mert problémát jelentenek, halálos
vírust hordoz.
Nyugaton a tudósok az elöregedés századaként
jellemzik századunkat: egyre kevesebb gyermek születik, az öregek száma
pedig nő. Az egyensúlynak ez a felborulása kérdést intéz hozzánk, sőt,
nagy kihívást jelent a mai társadalom számára. A nyereségorientált
kultúra azon van, hogy teherként, „kidobható nehezékként” láttassa az
öregeket. „Nemcsak, hogy nem termelnek semmit, gondolja ez a kultúra, de
még nyűgöt is jelentenek. Mi tehát a következménye az ilyesfajta
gondolkodásnak? Szabaduljunk meg tőlük!” Szomorú látni az öregek
félresöprését, ez bűn! Persze nem merik ezt nyíltan kimondani, a
gyakorlatban viszont eszerint cselekszenek! Egyfajta gyávaság rejtőzik a
leselejtezés kultúrájához való hozzászokás mögött. Hozzá
vagyunk ugyanis szokva az emberek kidobásához. Meg akarjuk szüntetni a
gyengeségtől és a sebezhetőségtől való, növekvő félelmünket; ezáltal
viszont növeljük az idősekben azon aggodalmukat, hogy nehezen tűrjük meg
és magukra hagyjuk őket.
Már Buenos Aires-i szolgálatom idején
magam is megtapasztaltam ezt a valóságot, a problémáival együtt: „Az
időseket magukra hagyják, és nem csak anyagi bizonytalanságban. Magukra
maradnak, mert önző módon képtelenek vagyunk elfogadni korlátaikat,
melyek a mi korlátainkat tükrözik vissza, magukra maradnak sok
nehézségükben, amellyel meg kell küzdeniük, hogy életben maradhassanak
egy olyan civilizációban, amely nem engedi meg részvételüket, nem engedi
meg, hogy elmondhassák a maguk véleményét, sem azt, hogy vonatkozási
pont lehessenek, hiszen a fogyasztói modell szerint »csak a fiatalok
lehetnek hasznosak, és csak ők élvezhetik az életet«. Ezen időseknek
ellenben – az egész társadalom számára – népünk bölcsességi tartalékának
kellene lenniük. Milyen könnyen elaltatjuk lelkiismeretünket, amikor
nincs bennünk szeretet!” (Solo l’amore ci può salvare [Egyedül a szeretet üdvözít], Città del Vaticano, 2013, 83. old.). Ez így történik.
Emlékszem,
amikor idősotthonokat látogattam, mindenkivel elbeszélgettem, és nagyon
sokszor ezt hallottam, amikor kérdeztem őket: „Hogyan van? – Jól, jól
vagyok. – És a gyermekei? Hányan vannak? – Sokan. – És jönnek látogatni?
– Igen, igen, mindig jönnek! – És mikor jöttek utoljára? –
Karácsonykor!” – mondta nekem egy idős asszony. Augusztus volt, amikor
beszéltünk! Nyolc hónap telt el anélkül, hogy gyermekei meglátogatták
volna! Nyolc hónapig magára hagyták! Ezt úgy hívják: halálos bűn.
Értitek?
Egyszer gyermekkoromban a nagymama elmesélte nekünk egy
idős nagypapa történetét, aki leette magát evés közben, mert nem tudta
pontosan a szájához emelni a leveseskanalat. A fia, vagyis a családapa,
úgy döntött, hogy elküldi a közös asztaltól. Csinált neki egy kis
asztalt a konyhában – ahol nem látszott –, hogy egyedül egyen. Így aztán
nem okozott botrányt, amikor barátok jöttek ebédre vagy vacsorára.
Néhány nappal később, amikor az apa hazaérkezett, látja ám, hogy a
legkisebb fia fadarabokkal, kalapáccsal és szögekkel játszik, és
barkácsol valamit. „Mit bütykölsz? – kérdezte tőle. – Készítek egy
asztalt, apa. – Asztalt, minek? – Hogy legyen neked is, amikor
megöregszel, és akkor majd te is tudsz ott enni!” A gyerekeknek jobban
működik a lelkiismerete, mint a mienk!
Az egyház hagyományában nagy bölcsességtár van, amely mindig fenntartotta az idősek mellé állás
kultúráját, a készséget, hogy szeretettel és együttérzéssel kísérjük
őket életük ezen végső szakaszában. Ez a hagyomány a Szentírásban
gyökerezik, ahogyan például Sirák fiának könyve tanúsítja: „Ne vesd meg,
amit az öregektől hallasz, hiszen ők maguk is atyáiktól vették. Mert
így tudásra teszel szert és alkalomadtán meg tudsz majd felelni” (Sir
8,9).
Az egyház nem tud és nem is akar az öregséget nem tűrő
mentalitásához alkalmazkodni, még kevésbé az idősekkel szembeni
közömbösséghez és megvetéshez. Fel kell ébresztenünk a hála közösségi érzékét, a megbecsülését, a befogadásét, amelyek megéreztetik az idősekkel, hogy ők is eleven részei közösségüknek.
Az
idősek olyan férfiak és nők, apák és anyák, akik előttünk járták
ugyanazt az utat, mint mi, ugyanabban a házban éltek, mint mi, ugyanúgy
megvívták mindennapi küzdelmüket az emberhez méltó életért, mint mi.
Olyan férfiak és nők ők, akiktől sokat kaptunk. Az idősek nem idegenek.
Az idősek mi vagyunk: előbb vagy utóbb megöregszünk, elkerülhetetlenül,
még ha nem is gondolunk rá. És ha nem tanulunk meg jól bánni az
idősekkel, akkor majd velünk is így bánnak.
Idősként mindnyájan törékenyek vagyunk egy kicsit. Vannak azonban különösképpen gyengék,
sokan magukra maradva és betegen élnek. Vannak, akik ápolásra és mások
gondoskodására szorulnak. Talán emiatt hátat fordítunk nekik? Sorsukra
hagyjuk őket? Perverz az a társadalom, amelyben az emberek nem állnak egymás mellé,
és ahol az ingyenesség, a viszonzást nem váró szeretetet eltűnőben van.
Az egyház, ha hűséges Isten szavához, nem tűrheti el ezt a romlást. Az a
keresztény közösség, amelyben a másik mellé állást és az ingyenességet
már nem tekintenék nélkülözhetetlennek, saját lelkét is elveszítené
ezekkel együtt. Ahol nincs becsülete az időseknek, nincs jövője a
fiataloknak.
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóosztály
Fotó: News.va
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!