Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Batfalszki Mária | 0 hozzászólás
Hazánkban idén május 17-én tartjuk a tömegtájékoztatás világnapját. A pápa e napra hagyományosan üzenetet intéz a hívekhez. A tömegtájékoztatás 54. világnapja mottója: „»Elbeszélheted majd gyermekeidnek és unokáidnak« (Kiv 10,2) Az élet történetté válik”.
A tömegtájékoztatás világnapjának idei üzenetét az „elbeszélés”
témájának szeretném szentelni, mert azt hiszem, hogy ha nem akarunk
eltévedni, akkor olyannyira szükségünk van a jó történetek igazságára,
akár a levegőre: olyan történetekre, amelyek építenek és nem rombolnak,
történetekre, amelyek segítenek megtalálni a gyökereinket és meglelni az
erőt ahhoz, hogy együtt előre tudjunk haladni. A minket körülvevő
hangok és üzenetek zűrzavarában szükségünk van egy emberi történetre,
amely nekünk és rólunk szól és a bennünk lakozó szépségről beszél. Egy
történetre, amely a világot és az eseményeket szelíden szemlélve képes
értelmezi, ami elbeszéli, hogy mindnyájan egy élő szövet részei vagyunk,
és ami megmutatja, hogy a szálak, amelyek összekötnek minket, milyen
szorosan fonódnak össze.
1. Történeteket szőni
Az ember mesélő lény. Kiskorunk óta éhezünk a történetekre, éppúgy,
ahogy a táplálékra. Legyen szó mesékről, regényekről, filmekről,
dalokról vagy hírekről: a történetek befolyásolják az életünket, még
akkor is, ha ennek nem is vagyunk tudatában. Gyakran a bennük szereplő
karakterek és történetek alapján döntünk arról, hogy mi a helyes és mi a
rossz. A történetek formálnak minket, alakítják meggyőződésünket és
viselkedésünket, segíthetnek megérteni és megfogalmazni, hogy kik is
vagyunk.
Az ember nemcsak az egyetlen olyan élőlény, akinek ruházatra van
szüksége, hogy sebezhetőségét eltakarja (vö. Ter 3,21), hanem az
egyetlen is, akinek elbeszélnie kell, hogy történetekbe kell „öltöznie”,
hogy megőrizze életét. Nemcsak ruhákat szövünk, hanem történeteket is:
emberi képesség az, hogy szöveteket és szövegeket szőjjön. A történetek
mindig közös „szövőszéken” születnek, és mindig olyan hősöket állítanak
elénk, akik legyenek egészen hétköznapiak, egy álom után eredve nehéz
helyzetekkel birkóznak meg és megküzdenek a gonosszal, mindvégig egy
bátorságot adó erőtől hajtva: ez pedig a szeretet ereje. Elmerülve e
történetekben hősies motivációkra találhatunk, amelyek minket is
segítenek szembenézni az élet kihívásaival.
Az ember mesélő lény, mivel fejlődő lény, olyan, aki felfedezi magát a
mindennapi élet szövetében és gazdagodást talál benne. Elbeszélésünk
azonban már a kezdetektől veszélyben forog, mivel a gonosz mindenütt
meglapul a történelemben.
2. Nem minden történet jó
„Ha ebből eszel, akkor olyan leszel, mint az Isten” (vö. Ter 3,5). A
kígyó kísértése csomót köt a történelem szövetének szálaira, amit nehéz
kibontani. „Ha ezt vagy azt megszerzed, akkor ez leszel, akkor el fogod
érni...” – suttogja a fülünkbe még ma is, és ez az úgynevezett
kizsákmányolási célú storytelling. Hány és hány történet kábít minket,
hiteti el velünk, hogy a boldogság érdekében egyre többet és többet kell
fogyasztanunk és birtokolnunk. Már észre sem vesszük, hogy mennyire
vágyunk a pletykákra és locsogásra, hogy mennyi erőszakot és hamisságot
fogyasztunk. A kommunikáció szövőszékei gyakran nem konstruktív
történeteket hoznak létre, amelyek összetartják a társadalmi
kapcsolatokat és a kultúra szövetét, hanem pusztító és provokatív
történeteket, amelyek az együttélés sérülékeny szálait elkoptatják és
szétszakítják. Ellenőrizetlen információk gyűjtésével, a banális és
manipuláló mondatok ismételgetésével, a gyűlöletbeszéd terjesztésével a
többi embernek nem továbbszőjük a történetét, hanem megfosztjuk
méltóságától.
Bár azok a történetek, amelyek ilyen céllal születtek vagy a
hatalomgyakorlást szolgálják, rövid életűek, a jó történetek képesek
leküzdeni a tér és az idő korlátait. Képesek évszázadok óta időszerűek
lenni, mert táplálják az életet. Egy olyan korban, amikor a hamisítás
művészete egyre kifinomultabb lesz és hihetetlen szintre jutott
(deepfake), bölcsességre van szükségünk, hogy a gyönyörű, igaz és jó
történeteket befogadjuk és elbeszéljük, és bátorságra, hogy a hamis és
rosszindulatú történeteket elutasítsuk. Végül pedig türelemre és a
megkülönböztetés képességére, hogy újra felfedezzük azokat a
történeteket, amelyek segítenek, hogy ne veszítsük el a fonalat korunk
zűrzavarában; a történeteket, amelyek újra napvilágra hozzák létezésünk
igazságát – a mindennapi élet gyakran figyelmen kívül hagyott
hősiességében is.
3. A történetek Története
A Szentírás a történetek Története. Hány és hány eseménnyel, néppel és
emberrel találkozunk benne! A kezdetektől elénk tárja az egy Istent, aki
teremtő és egyúttal elbeszélő is: kimondja Szavát és a dolgok
létrejönnek (vö. Ter 1). Szavával hívja létbe Isten a dolgokat, majd a
teremtés csúcspontjaként megteremti a férfit és az asszonyt, mint szabad
beszélgetőpartnereit, akik vele együtt alkotják tovább a történetet. Az
egyik zsoltárban a Teremtőhöz így szól a teremtmény: „Te alkottad
belsőmet, anyám méhében te szőtted a testem. Áldalak, amiért
csodálatosan megalkottál, és amiért csodálatos minden műved (…) létem
soha nem volt rejtve előtted. Amikor a homályban keletkeztem, és a föld
mélyén elindult életem” (Zsolt 139,13–15). Nem születünk késznek –
mindig „szőttnek” és „kötöttnek” kell lennünk. Az életet arra kaptuk,
hogy továbbszőjük azt a meglepő csodát, amik vagyunk.
Ebben az értelemben a Biblia Isten és az emberiség nagy szerelmi
története, amelynek Jézus áll a középpontjában. Az ő történetében
teljesedik be Isten szeretete az ember iránt és jut el ugyanakkor az
ember szerelmi története az Istennel való beteljesedéshez. Tehát
nemzedékről nemzedékre arra hivatott az ember, hogy elmesélje és
emlékezetében rögzítse e történetek Történetének legfontosabb
eseményeit, amelyek alkalmasak arra, hogy feltárják a történések
értelmét.
Ennek az üzenetnek a címe a Kivonulás könyvéből származik, ez az az
alapvető bibliai elbeszélés, amely leírja, hogy Isten miként avatkozott
be népének történetébe. Amikor Izrael rabszolgává tett fiai Istenhez
kiáltottak, meghallgatta őket és megemlékezett róluk: „Isten meghallotta
panaszukat, és Isten megemlékezett az Ábrahámmal, Izsákkal és Jákobbal
kötött szövetségről. Jóakaratúan tekintett le Izrael fiaira és
felismerte” (Kiv 2,24–25). Istennek a szövetségről való megemlékezése a
jelek és csodák által a rabságból való megszabaduláshoz vezet. És ezen a
ponton Isten kinyilatkoztatja Mózesnek e jelek jelentését:
„Elbeszélheted majd gyermekeidnek és gyermekeid gyermekeinek (…) milyen
csodákat vittem végbe közöttük, így megtudhatjátok, hogy én vagyok az
Úr” (Kiv 10,2). A Kivonulás tapasztalata azt tanítja nekünk, hogy Isten
felismerése mindenekelőtt úgy közvetíthető, ha az ember nemzedékről
nemzedékre továbbmondja, Isten miként mutatta és mutatja meg jelenlétét.
Az élet Istene az élet elbeszélése által közli magát.
Maga Jézus nem elvont beszédekben tanít Istenről, hanem példázatokban,
rövid, a mindennapi életből vett elbeszélésekkel. Ezekben az élet
történetté válik – majd a hallgató számára a történet életté válik: a
történet behatol mindazok életébe, akik hallgatják és átalakítja őket.
Nem véletlen tehát, hogy az evangéliumok is történetek. Nemcsak tájékoztatnak Jézusról, hanem „át is alakítanak”1,
Jézushoz hasonlóvá tesznek minket: az evangélium arra hívja az olvasót,
hogy részesüljön Jézus hitében és ossza meg az Ő életét. János
evangéliuma elmondja, ahogy a per excellence Elbeszélő – a Logosz, az
Örökkévaló Ige – elbeszéléssé lett: „az Egyszülött Isten nyilatkoztatta
ki, aki az Atya ölén van” (Jn 1,18). Az „elbeszélés” kifejezést
használtam, mert az eredeti exeghésato kifejezés lefordítható mind a
„kinyilatkoztatni”, mind pedig az „elmondani” kifejezéssel. Isten
személyesen „beleszőtte magát” emberségünkbe és ezzel új módszert
tanított arra, hogy továbbszőjük történetünket.
4. Egy történet, amely megújul
Krisztus története nem a múlt öröksége, hanem a mi történetünk és még
mindig aktuális. Ez megmutatja nekünk, hogy Isten annyira a szívén
viseli az embert, a testünket, a történetünket, hogy maga is emberré,
testté és történetté vált. És azt is elmondja, hogy nincsenek
jelentéktelen, „kicsi” emberi történetek. Mivel Isten történetté lett,
bizonyos értelemben minden emberi történet isteni történet. Az Atya
minden egyes ember történetében felismeri Fiának a földre ereszkedését.
Minden emberi történet megfoszthatatlan méltósággal rendelkezik. És
ezért az emberiség megérdemli azokat a történeteket, amelyek megfelelnek
szintjének, annak a szédítő és lenyűgöző magasságnak, amelyre Jézus
minden embert meghívott.
„Meglátszik rajtatok, hogy Krisztus levele vagytok – jegyezte meg Szent
Pál –, amelyet mi írtunk, nem tintával, hanem az élő Isten Lelkével, nem
is kőtáblára, hanem az élő szív lapjaira” (2Kor 3,3). A Szentlélek,
Isten szeretete ír bennünk. És azáltal, hogy bennünk ír, megszilárdítja
bennünk a jót és emlékeztet rá. A latin kifejezés: recordatio, vagyis
emlékezés, azt jelenti: a szívben (latinul cor) hordozni, a szívbe írni.
A Szentlélek ereje által minden történet, még a legelfelejtettebb is,
még a leggörbébb vonalakon írtnak tűnő is inspirációt találhat mint az
evangélium mellékleteként újjászületett remekmű. Mint Szent Ágoston
Vallomásai. Mint Szent Ignác „A zarándok”-ja. Mint a Gyermek Jézusról
nevezett Szent Teréztől az Egy lélek története. Mint Manzonitól A
jegyesek vagy Dosztojevszkijtől a Karamazov testvérek. És mint számtalan
más történet, amely csodálatos módon állította elénk Isten
szabadságának az emberrel való találkozását. Mindannyian ismerünk
különféle történeteket, amelyek az evangélium illatát árasztják, és
amelyek tanúságot tesznek az életet átalakító szeretetről. Ezek a
történetek azt kívánják, hogy bármikor, bármilyen nyelven, bármilyen
módon adjuk is tovább, beszéljük el és keltsük életre őket.
5. Egy történet, amely megújít minket
Minden nagy történetben benne van a saját történetünk is. Ha a Bibliát, a
szentek történeteit, valamint azokat a szövegeket olvassuk, amelyek
képesek voltak az emberek lelkét megvilágosítani és szépségét feltárni,
akkor a Szentlélek szabadon írhat szívünkbe, megújítva bennünk annak
emlékezetét, hogy kik vagyunk Isten szemében. Ha emlékszünk a
szeretetre, amely megteremtett és megváltott minket, ha hagyjuk, hogy a
szeretet behatoljon mindennapi történeteinkbe, ha irgalmat szövünk
mindennapi életünk szövetébe, akkor valóban új fejezetet nyitunk az
elbeszélésben. Akkor már nem a szomorúság és a bánat csapdájában
vergődünk, nem vagyunk egy beteg, a szívet megbéklyózó emlékhez kötve.
Ha megnyílunk mások előtt, megnyílunk magának az Elbeszélőnek is.
Istennek elmondani a történetünket soha nem hiábavaló: még ha az
események változatlanok maradnak is, a jelentésük és a nézőpontunk
megváltozik. Az Úrnak magunkról beszélni azt jelenti, hogy elfogadjuk
irgalmas és szerető perspektíváját saját magunk és mások számára is.
Elmondhatjuk neki élményeinket, embereket és élethelyzeteket bízhatunk
rá. Istennel együtt újraszőhetjük az élet hálóját, kijavíthatjuk annak
lyukait és szakadásait – mennyire szükségünk van erre mindnyájunknak!
Az Elbeszélő szemével – az Egyetlenével, aki teljes rálátással bír –
ezután közeledhetünk a főszereplőkhöz: testvéreinkhez, akik mint mi is,
szerepet játszanak napjaink történetében. Igen, a világ színpadán
ugyanis senki sem statiszta, és mindenkinek a története nyitott a
változás lehetőségére. Még ha a gonoszról kell is beszélnünk,
megtanulhatjuk, hogy teret hagyjunk a megváltásnak, a gonoszság
közepette is felismerhetjük a Jó dinamikáját és teret adhatunk neki.
Nem a storytelling logikájának követéséről van tehát szó, és nem is
arról, hogy magunkat reklámoznánk – ez nem más, mint emlékezés arra és
őrzése annak, amik Isten szemében vagyunk; tanúságtétel arról, amit a
Szentlélek a szívünkbe ír; kinyilvánítása mindenki számára annak, hogy
történetük nagyszerű csodákat tartalmaz. Azért, hogy ezt meg tudjuk
tenni, forduljunk egy asszonyhoz, aki méhében szőtte Krisztus emberi
természetét, és aki – amint az evangélium tanúsítja – egybefont mindent,
ami vele történt. Szűz Mária megőrzött mindent és szívében
el-elgondolkodott rajta (vö. Lk 2,19). Kérjük az ő segítségét, aki
megértette, hogyan lehet a szeretet gyengéd erejével kibogozni az élet
csomóit.
Ó, Mária, Asszonyunk és Anyánk, aki méhedben szőtted az isteni Szót és
életeddel elbeszélted Isten csodálatos tetteit! Hallgasd meg
történetünket, őrizd meg a szívedben, és tedd magadévá azokat az
elbeszéléseket, amelyeket senki sem akar hallani. Taníts meg minket,
hogy felismerjük a történelmet irányító helyes szálakat. Tekints a
csomók sokaságára, amelyekbe életünk belegabalyodik, és amelyek
emlékezetünket megbénítják. Gyengéd kezed nyomán minden csomó kioldódik.
Lélek Anyja, Bizalom Anyja, ösztönözz minket is. Segíts minket, hogy a
béke történetét, a jövő történetét alkossuk meg. És mutasd meg nekünk az
utat, amelyet együtt járnunk kell.
Rómában, a Lateráni Szent Jánosnál, 2020. január 24-én, Szalézi Szent Ferenc emléknapján
Ferenc
1. Vö. XVI. Benedek pápa, Spe salvi enciklika 2, „a keresztény üzenet nem csak »informatív«, ‘tájékoztató’, hanem »performatív«, ‘átalakító’ volt – azaz az evangélium nemcsak valami tudható dolog közlése; hanem olyan közlés, amely tényeket hoz létre és megváltoztatja az életet”.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!