Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy jezsuita és egy ferences a pápáról
A La Croix felkérésére egy jezsuita és egy ferences szerzetes beszélgetett a szegénységről, melyre az Assisi Szent Ferenc szellemiségéhez közel álló, jezsuita Ferenc pápa megválasztása első óráitól kezdve nagy hangsúlyt helyez. A beszélgetés résztvevői: Roger Marchal ferences szerzetes, rendtartományi tanácsadó, és Marc Rotsaert jezsuita atya, a Pápai Gergely Egyetem Ignáci Lelkiségi Központjának igazgatója.
Assisi Szent Ferenc szegénység felfogásáról és a radikális szegénység eszméjének értelmezéséről
Roger Marchal: Ferenc az assisi aranyifjak egyike
volt. Részt vett Perugia ostromában, ahol fogságba esett, és egy évig
raboskodott. Innen betegségtől legyengülten, de három meghatározó
találkozás emlékével tért haza: San Damiano templomában Krisztus szólt
hozzá, és arra kérte, hogy javítsa meg romokban álló házát; a másik
találkozás egy leprással történt, akit Ferenc rövid habozást követően
megölelt; a harmadik pedig Isten Igéje volt a hivatással kapcsolatban:
„Övetekbe ne szerezzetek se arany-, se ezüst-, se rézpénzt! Ne vigyetek
magatokkal az útra tarisznyát, se két ruhát, se sarut, se botot! A
munkás ugyanis megérdemli a bérét.” (Mt 10, 9-10)
Ezek hatására Ferenc teljesen megváltoztatta életét, és élelmét koldulással gyűjtötte Assisi utcáin. Ez a radikális váltás azonban nem tőle eredt. Ferenc cselekedete beleillett abba a széleskörű szegénységi mozgalomba, melyből a kolduló rendek (kármeliták, domonkosok, stb.) megszülettek egy olyan korban, amikor az egyház inkább az anyagi, semmint a spirituális javakkal volt elfoglalva.
De Ferenc számára a szegénység nem öncélú dolog volt, hanem egy eszköz arra, hogy a lemondás által szabadabbá váljon, és így hirdesse az Evangéliumot. A szegénység jó lehetőséget nyújt, hogy az ember a lényegre figyeljen. Ferenc azt mondta, hogy ha javaink lennének, akkor fegyverekre is szükségünk volna, hogy megvédjük őket. A birtoklás, a tulajdon elfordítja figyelmünket az egyszerűségről, és erőszakot szül. A szegénység ellenben a testvériséget szolgálja.
Marc Rotsaert: Ignác részben Szent Ferencnek köszönheti megtérését. A baszk katona a spanyol király szolgálatában állt, de megsebesült a franciák elleni harcban. Mivel hosszú ideig ágyban kellett feküdnie, hogy unalmát elüsse, olvasnivalót kért, de „csak” Jézus élete volt kéznél, illetve egy szentek életéről szóló kötet. E két olvasmány nagy hatást gyakorolt rá, Szent Ferenc és Szent Domonkos cselekedetei pedig különösképpen: őket külön is említi saját élettörténetében.
Arra vágyott, hogy ő is azt tegye, amit Szent Ferenc. Az assisi szentnek elsősorban a szegénysége fogta meg. Valószínűnek tűnik azonban, hogy Ignác már kamasz éveiben kapcsolatba került a szent ferenci lelkiséggel. Családja az Ávila melletti Arévalóba küldte, hogy beletanuljon az udvari életbe és a fegyverforgatásba, és itt ismerte meg egyik nagynénjét, aki megözvegyülése után betegápoló ferences kolostort alapított. Talán innen ered Ignác későbbi, múlhatatlan vágya arra, hogy kórházban betegeket látogasson.
Ferenc pápa 'szegény egyház', szegényekért élő egyház felfogásáról
R. Marchal: Amikor Ferenc pápa először megszólalt, meglepődtem, hogy pásztorként, egyszerű szavakkal beszélt az előtte álló emberekhez. Úgy éreztem, hogy új fuvallat érkezik. Ideje is volt, hogy a szegények visszakapják méltó helyüket az egyházban, hogy ezt az egyház feje is kifejezze, és hogy az egyház hangot adjon a szenvedők és a nélkülözők melletti elhivatottságának.
Örülök egy olyan egyháznak, amely szegény szeretne lenni, és a szegényekért szeretne élni. Ha az egyház szegény, akkor közel áll azokhoz, akiknek a legnagyobb szükségük van rá, hogy azt hallják tőle: szeretlek benneteket.
M. Rotsaert: Nagyszerűnek találom a pápa egyszerűségről szóló szavait, melyeket úgy fogalmaz meg, hogy az emberek meg is értik. A pápának mint az egyház fejének mindenki által érthetőnek kell lennie. Szent Ignác is úgy vélte, hogy annak a módnak, ahogyan megéljük az Evangéliumot, erősítenie kell az emberek szemében az Evangélium üzenetének hitelességét. Ez minden keresztényre, így magára a pápára is vonatkozik.
Az egyház sokat
veszített a hitelességéből, elsősorban Európában, ahol túlzottan
hierarchikussá és felsőbbségessé vált. És egyszer csak jön egy pápa, aki
egyszerű, megközelíthető, aki meg meri ölelni az embereket, és nem fél
egyszerű, de annál emberibb gesztusokat tenni… Ha ilyen marad, amilyen
most, akkor gyakrabban fogja eszünkbe juttatni Jézust.
A testvériség fogalma és dimenziói a ferencseknél és a jezsutáknál
R. Marchal: Nekünk
alapvető küldetésünk, hogy testvérekként éljünk. „Minor”, azaz „kisebb”
testvéreknek hívjuk magunkat, ami annyit jelent, hogy nem félünk a
legszegényebb emberek között élni. Kolostorainkat ma testvériségeknek
hívjuk, annak ellenére, hogy Assisi Szent Ferenc nem használta ezt a
kifejezést.
Számunkra ez az életforma Krisztus követésének
alapfeltétele: a testvériség vezet el az Evangéliumhoz. Ha missziós
tevékenységre küldenek bennünket, akkor sem egyedül, hanem mindig
kettesével megyünk.
M. Rotsaert: Spanyolországban Ignácnak nagyon hamar öt-hat társa is akadt. De ez a kis csoport, akik elkísérték Párizsba is, nem maradt egyben, mert túlságosan a személyéhez kötődtek. Párizsban, ahova Ignác tanulni ment, új csoportot hozott létre, melynek központja immár nem ő, hanem Krisztus volt. Úgy beszélt róluk, mint „barátairól az Úrban”. És amikor a pápa, akinek engedelmességet fogadtak, kettesével szétküldte őket a világban, az engedelmesség vált a szétszóródott csoport egységének biztosítékává.
A
valóban fennmaradó egység pedig a jezsuiták közötti terjedelmes
levelezés formájában nyilvánult meg. Személyesen Ignáctól hétezer
levelet őrzünk. Konstitúciónkban nem a közösségi életre, hanem a „szívek
egységére” vonatkozó szabályok szerepelnek. A mostani fiatalok még
igényesebbek a személyes kapcsolattartásra, mint mi voltunk annak
idején, és erre ma már a telefon és az e-mail is rendelkezésükre áll.
Dél-Amerika hozzájárulása a ferences és a jezsuita rend lelkiségéhez
R. Marchal: Rendünk a XVI. századtól jelen van Latin-Amerikában is, bár ottani missziós tevékenységünk kevésbé ismert. Az első tizenkét ferences testvér Hernán Cortés spanyol konkvisztádorral érkezett Mexikóba. Az indiánok jól fogadták őket, mert a csizmás, sapkás hódítókkal ellentétben mezítláb voltak, és szegényes öltözéket viseltek.
Ma szinte ezen a kontinensen
vagyunk a legtöbben, és itt van a legtöbb új hivatásunk is, bár számuk
összességében csökkenést mutat. Sok testvérünk dolgozik az „igazság és
béke” mozgalomban, és buenos airesi tagjaink jó kapcsolatot ápoltak
Bergoglio érsekkel is. A kontinens egyik bíborosa, Claudio Hummes, Sao
Paulo korábbi érseke is ferences. Egész Dél- és Közép-Amerikában a pápa
által is preferált egyszerű, és a szegényekhez közelálló egyház építésén
dolgozunk.
M. Rotsaert: Latin-Amerikában a nép
között élünk. Közösségeink gyakran ugyanazt a megosztottságot élik meg,
mint a társadalom, ahogy ez például Argentínában történt Videla idején,
vagy Venezuelában Chavez alatt. A szegények védelméhez végsőkig
ragaszkodó társaink esetenként politikai akciókhoz is csatlakoztak.
Hondurasban ez hat jezsuita meggyilkolásához vezetett, akikről úgy
vélték, túl nagy befolyásra tettek szert.
Ma a rendünkben nyugodtabb
légkör uralkodik, de az a veszély továbbra is minden egyházi
kezdeményezést fenyeget, hogy az igazságért való fellépésüket az adott
ország vezetői nem az Evangéliumhoz való hűségként értelmezik. Erre
utalt Ferenc pápa is, amikor azt mondta, attól tart, hogy az egyházat
sokan egyszerű humanitárius szervezetnek tekintik.
La Croix/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!