Keresztény értékek a családban
(Lk 2,22-40)

a) Minden vallásban, társadalomban találhatók olyan
szertartások, amelyek a gyermek születéséhez
kapcsolódnak. Ez alól Izrael sem volt kivétel. Bár
Lukács a gyermekségtörténet elbeszélésében
összekapcsol két szertartást, amelyek a gyermek
születésével voltak összefüggésben, és csak a
tisztulásról beszél (22.v.), az elsőszülött
bemutatása, vagy megszentelésének szertartása és az
anya tisztulása két különböző szertartás volt. Az
evangélista nem egyszerűen leírja a választott
népénél található szertartásokat, amelyek a gyermek
születéséhez kapcsolódtak, hanem Jézus messiási
mivoltát és célját is hirdetni akarja. Mária és
József tettében, Simeon énekében, és Anna
tanúságtételében Lukács célja világosan megvalósult.
b) Általában nem volt előírás, hogy a gyermeket
elvigyék a templomba, azonban Lukács céljának nagyon
megfelelt Mária és József cselekedete, mert a kis
Jézus bemutatása és Istennek szentelése így Sámuel
prófétára emlékeztetett, akit ugyancsak Istennek
ajánlottak szülei. Mind a két gyermek az Úr
szolgálatában is maradt. (1Sámuel 1,11, vö.22-28)
Lukács nem említi meg a gyermek kiváltásának árát
Isten szolgálatából, de bemutatja a 12 éves Jézust a
templomban, amikor Atyjának dolgai foglalják le.
Lukács szándéka tehát világos, ha ez burkoltan jut
is kifejezésre. Jézust úgy mutatja be, aki az
Atyához tartozik, és mindig őt szolgálja. Lukács
Malachiás jövendölésére is gondolhatott, amikor
beszámol a kis Jézus templomba való bemutatásáról.
"Csakhamar eljön templomába az Úr, akit ti
kerestek."(Mal 3,1) Dániel könyve pedig arról
jövendöl, hogy a Messiás 70 évhét múlva (490 év)
lesz az Úrnak szentelve a templomban. (Dán 9,21-24)
Simeon személyében Izajás jövendölése teljesül. Őt
Lukács úgy mutatja be, mint aki várja Izrael
vigasztalását, azt a vigasztalást, amelyet Izajás
szerint ( Iz 40,1; 49,13;51,12) a Messiás fog hozni
népének. Most Simeon úgy fogadja a kis Jézust, mint
népének vigaszát. A Szentlélek kiáradásáról is
háromszor emlékezik meg, amely ugyancsak a messiási
idők kísérője a próféták szerint. (Joel 3). Simeon
éneke hitéről tanúskodik, aki hirdeti Isten üdvözítő
tetteit. Anna prófétaasszony ugyancsak azt hirdeti,
hogy Jézusban eljött Izrael népének vigasztalója.
c) A Szent Család otthonában jelen vannak a
választott nép vallási törvényei. Bár tudják,
Gyermekük a Messiás, akit a nép vágyakozó szívvel
várt, ezeket a vallási előírásokat nem akarják
megszegni. Különösen tanulságos, hogy a kis Jézust
bemutatják Istennek és neki szentelik. A keresztény
szülő tudja, hogy megszületett gyermekük Isten
ajándéka. Csak úgy tekintik sajátjuknak, hogy
tudják, Istennek köszönhetik. Isten úgy bízza a
szülőkre gyermeküket, hogy emlékezteti őket,
gyermekük is meghívott az örök életre. Ennek a
tudatnak kell alakítania nevelését, amely a kis
gyermek számára elsősorban a vallásos családi
környezet jelenlétét jelenti. A vasárnapok, az
egyházi év nagy ünnepei, karácsony, húsvét, pünkösd,
ünnepek a keresztény családban is. Nem hiányozhatnak
a közös imádságok, a szentírás, elsősorban az
evangéliumok rendszeres olvasása sem. A kis gyermek
érzelmi élete, lassan alakuló értéktudata így
hangolódik fokozatosan a vallásos életre. A szülők
figyelnek arra is, hogy amikor már jelentkeznek a
gyermekben az igények, hogy meg is értse, amit
hittel gyakorol, akkor lehetőség szerint ezeknek az
igényeknek is igyekeznek megfelelni. Mindezt annak
tudatában teszik a szülők, hogy tudják: gyermekük
igazi boldogsága akkor valósul meg, ha élete Isten
irányítása mellett alakul, és az örök élet
boldogságában ér célba.
Karácsony örömét megélni a család közösségében.
Karácsony öröme él szívünkben. "Fel nagy örömre …"
énekeltük az ünnepen. Az öröm akkor teljes, ha
megosztható, ha közös az öröm, ha együtt
tapasztalhatjuk meg az örömöket.
A közös öröm közösséget formál. Isten közösségbe
alkotta az embert. A legegyszerűbb, és mégis sokszor
a legnehezebb közösség a család. Ezért áll előttünk
karácsonykor példaképül a Szent Család.
A család közös utat jelent. Együtt haladunk akkor
is, ha a családban ki-ki végzi a maga dolgát. A vér
szerinti család a legszorosabb kötelék. Biztos
védelem, biztonság, otthon.
Tágabb értelemben is beszélünk családról. Egy-egy
közösség, amely bensőséges kapcsolatot ápol, amely
közös úton jár.
Az egyházközség is ilyen család. közös az utunk,
közös a feladatunk, felelősek vagyunk egymásért.
Kommentáld!