LELKES KERESZTÉNYEK közössége: Cantalamessa atya: A testben Máriától született Jézus szülessen meg lelkileg is mindenkiben

Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 700 fő
  • Képek - 4249 db
  • Videók - 1275 db
  • Blogbejegyzések - 14401 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 700 fő
  • Képek - 4249 db
  • Videók - 1275 db
  • Blogbejegyzések - 14401 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 700 fő
  • Képek - 4249 db
  • Videók - 1275 db
  • Blogbejegyzések - 14401 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 700 fő
  • Képek - 4249 db
  • Videók - 1275 db
  • Blogbejegyzések - 14401 db
  • Fórumtémák - 20 db
  • Linkek - 43 db

Üdvözlettel,

LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

December 17-én pénteken reggel tartotta meg Raniero Cantalamessa kapucinus bíboros, a Pápai Ház szónoka harmadik adventi prédikációját a VI. Pál aulában a Szentatya és a Római Kúria tagjai jelenlétében. A keresztségben gyökerező istengyermekségünk első két témája után most az „Asszonytól született” címmel tartott beszédében Szűz Mária és az Anyaszentegyház lényegi és kezdettől adott kapcsolatáról elmélkedett: „Szűz Mária az egyetlen személy, aki ugyanazokkal a szavakkal szólíthatja meg Jézust, m

P. Vértesaljai László SJ – Vatikán                   

„Amikor elérkezett az idők teljessége, az Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született” (Gal 4,4) – hallottuk a Galata levél tanítását és most ennek a két szónak a jelentését és a jelentőségét szeretném kifejteni ebben az elmélkedésben, immár a küszöbön álló Karácsony főünnepével kapcsolatban is – kezdte beszédét a Pápai Ház szónoka.   

 

Az asszony, Mária horgonyozta le örökre Isten Fiát az emberiséghez és a történelemhez 

A Szentírásban az „asszonytól született” kifejezés a gyengeség és halandóság állapotát felmutató emberi mivoltunkra utal. Próbáljuk csak meg eltávolítani ezt a két szót a szövegből, hogy azok hiányában felismerjük fontosságukat! Mi lenne Krisztus e vonatkozás nélkül? Egy mennyei, testetlen jelenés! Gábriel angyalt is  úgy „küldte” az Isten, de csak azért, hogy visszatérjen a mennybe, ahonnét alászállott. Az asszony, Mária az, aki örökre „lehorgonyozta” köztünk Isten Fiát az emberiséghez és a történelemhez  - állapította meg a kapucinus szónok, majd a bibliai kifejezés mélységes patrisztikai értelmezését adta.    

 

Mária az egyetlen személy, aki ugyanazokkal a szavakkal szólíthatja meg Jézust, mint a Mennyei Atya

Így olvasták Pál apostol szavait az egyházatyák, akiknek küzdeniük kellett a gnosztikus és doketista eretnekség ellen. Joggal hangsúlyozzák azt a párhuzamot, amely az „Asszonytól született” kifejezés és a Rómaiakhoz írt levél első fejezetének szentpáli szavai közt van: „Ő test szerint Dávid nemzetségéből született” (Róm 1,3). Antióchiai Szent Ignác hallatlan merészséggel mondja, hogy Jézus „Máriától és Istentől született”, amiként bárkiről mondjuk, hogy ő „ennek és ennek a fia”. Valójában az egész világegyetemben Mária az egyetlen személy, aki ugyanazokkal a szavakkal szólíthatja meg Jézust, mint a Mennyei Atya: „Te vagy az én fiam, én szültelek téged”.

 

„Asszonytól és a törvény alatt született”, ami valódi emberségét bizonyítja

A téma további pontosítására Cantalamessa atya Tertullianus karthágói egyházatyára hivatkozik a harmadik század elejéről: „Az apostol nem azt mondja, hogy „factum per mulierem”, hanem „factum ex muliere”, vagyis „asszonytól” született, nem pedig „asszony által”. Ennek az az oka, hogy időközben a doketista eretnekség – mely Krisztusnak csak „látszat” testet tulajdonított – időközben tovább fejlődött és immár kevésbé radikális formában mutatkozott meg. Állította ugyan, hogy Jézusnak volt teste, de égi eredetű, nem pedig földi eredetű, amely mint egy csatornán haladt volna keresztül Márián, aki így nem is lenne neki anyja. Nagy Szent Leó pápa az ötödik század közepén az „asszonytól született” szentpáli kifejezést a krisztológiai dogma középpontjába helyezi, és a Flavianushoz írt híres Tomus-ában azt mondja, hogy Krisztus „ember lett, mert „asszonytól született és a törvény alatt született”..., ezáltal a testben való születése világos bizonyítéka emberi mivoltának”.

 

A Mária – asszony gondolat az egész Szentírást átöleli elejétől a végéig

Az „asszonytól született” páli kifejezés kapcsán is látható a hatodik század végén a Nagy Szent Gergely pápa által megfogalmazott nagy egzegetikai elv megvalósulása, vagyis, hogy „a Szentírás olyan mértékben növekszik, ahogy azt olvassák”. Már lyoni Szent Iréneusz is így olvasta a második század végén a Galata levél sokszor idézett „asszonytól született” sorát, a Teremtés könyve (Ter 3,15) tükrében: „Ellenségeskedést támasztok közted és az asszony között”. Mária úgy jelenik meg, mint az asszony, aki magában foglalja Évát, minden emberi élőlény anyját! Tehát nem egy perem-jelenségről van szó, amely miután színre lép, eltűnik a semmiben. Cantalamessa atya szerint ez egy olyan bibliai hagyomány végpontja, mely az egész Szentírást átöleli elejétől a végéig. A „Sion lánya” asszonyával  kezdődik, aki Izrael egész népének megszemélyesítője, és a Jelenések könyvének (Jel 12,1) „Napba öltözött asszonyával, lába alatt a holddal” végződik, aki az Egyházat képviseli.

 

A szimbolikus „asszony” az Egyház, és a valóságos „asszony” Szűz Mária, összetartoznak

Jézus a kánai menyegzőn az „asszony” kifejezéssel szólítja meg az anyját nyilvános működése kezdetén, miként annak a végén is a Golgotán a kereszt alatt: „Asszony, íme a te fiad”. Lehetetlen nem észrevenni János evangélista gondolatában a két „asszony” közötti kapcsolatot: az egyik a szimbolikus asszony, aki az Egyház, és a másik a valóságos asszony között, aki pedig Szűz Mária. Ezt a kapcsolatot ismeri és használja fel a II. Vatikáni Zsinat az egyházról szóló „Lumen gentium, Népek világossága” kezdetű konstitúciójában, melynek keretében tárgyal Szűz Mária személyéről és a megváltásban betöltött szerepéről (LG 8).

 

Jézusnak az Egyházból kell születnie
     

Beszéde második részében a kapucinus szónok a „Jézusnak az Egyházból kell születnie” témát tárgyalta. Szerinte egy ideje sokat beszélnek a nők méltóságáról. Szent II. János Pál pápa Mulieris dignitatem címmel apostoli levelet írt erről a témáról. Bármilyen nagy méltóságot tulajdoníthatunk is mi, emberi teremtmények a nőknek, mindig végtelenül alatta maradunk annak, amit Isten tett azzal, hogy kiválasztott egyet közülük és az emberré lett Fia anyjává tette őt. Az utóbbi időben sokat tettek annak érdekében, hogy növeljék a nők jelenlétét az egyház döntéshozatali szféráiban, és talán még sok a tennivaló. De nekünk itt nem ezzel kell foglalkoznunk – állapította meg a szónok. Ehelyett egy másik területtel kell foglalkoznunk, ahol a férfi és nő megkülönböztetésének nincs jelentősége, mert az „asszony” akiről beszélünk, az egész Egyházat képviseli, vagyis férfiakat és nőket egyaránt. Röviden erről van szó: Jézusnak, aki egykor fizikailag és testileg született Máriától, most lelkileg meg kell születnie az Egyháztól és minden hívőtől. Ez olyan szentírás-értelmezési hagyomány, amelynek kezdete Órigenészig nyúlik vissza és a következő módon kristályosodott ki: „Maria, vel Ecclesia, vel anima”, magyarul Mária, vagyis az Egyház, vagyis a lélek, mert Szűz Mária mind az egyházra, mind az egyes keresztény lélekre érthető. Raniero Cantalamessa kapucinus bíboros, a Pápai Ház szónoka harmadik adventi prédikációjának befejező részét szombati adásunkban sugározzuk.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu