Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2020. június 10., szerda
1Kir 18,20-39
Ácháb
elküldött Izrael valamennyi fiához, s egybegyűjtötte a prófétákat a
Kármel hegyére. Ekkor Illés odalépett az egész nép elé és azt mondta:
„Meddig sántikáltok kétfelé? Ha az Úr az Isten, kövessétek őt, ha pedig
Baál, kövessétek azt.” A nép azonban egy szót sem felelt neki. Erre
Illés azt mondta a népnek: „Én maradtam meg egyedül az Úr prófétái
közül: Baál prófétái pedig négyszázötvenen vannak. Adjatok nekünk két
fiatal bikát, aztán ők válasszák ki maguknak az egyik bikát, s vágják
darabokra, s tegyék a fára, de tüzet ne tegyenek alája: én pedig majd a
másik bikát készítem el és teszem a fára, s tüzet szintén nem teszek
alája. Hívjátok segítségül isteneitek nevét, én meg majd segítségül
hívom az én Uram nevét, s amelyik Isten tűz által meghallgat, az legyen
az Isten.” Erre az egész nép azt felelte: „Helyes indítvány!” Azt
mondta tehát Illés Baál prófétáinak: „Válasszátok ki magatoknak az egyik
bikát, s készítsétek el – elsőknek, mert ti vagytok többen –, s
hívjátok segítségül isteneitek nevét, de tüzet ne tegyetek alája.”
Miután ők átvették a bikát, amelyet nekik odaadott, elkészítették, s
reggeltől délig hívogatták Baál nevét, s azt mondták: „Baál, hallgass
meg minket.” De nem jött egy hang sem, s nem felelt senki sem, hiába
ugrándoztak az oltár körül, amelyet készítettek. Amikor aztán már délre
járt, így gúnyolódott velük Illés: „Hangosabban kiáltsatok, hiszen isten
ő! Talán éppen beszélget, vagy a fogadóban van, vagy úton, vagy bizony
tán alszik, hadd ébredjen fel.”
Hangosabban kiáltoztak tehát és szokásuk szerint késekkel s tőrökkel vagdalták magukat, amíg el nem borította őket a vér. Amikor aztán elmúlt a dél, és prófétálásuk közben eljött az az idő, amikor az ételáldozatot szokták bemutatni, s nem hallatszott egy hang sem, és nem felelt és nem hallgatta meg az imádkozókat senki sem, azt mondta Illés az egész népnek: „Gyertek hozzám.” Amikor aztán a nép eléje járult, helyreállította az Úr lerombolt oltárát – vett ugyanis tizenkét követ, Jákob fiai törzseinek száma szerint, akihez szólt az Úr szava: „Izrael legyen a neved,” és oltárt épített e kövekből az Úr nevében –, s mintegy két barázda széles vízárkot készített az oltár köré, aztán elrendezte a fát, földarabolta a bikát, rátette a fára és azt mondta: „Töltsetek meg négy vedret vízzel, s öntsétek rá az egészen elégetendő áldozatra, meg a fára.” Aztán ismét azt mondta: „Másodszor is tegyétek meg ezt.” Amikor másodszor is megtették, azt mondta: „Harmadszor is tegyétek meg ugyanezt.” Megtették harmadszor is, úgyhogy folyt a víz az oltár körül, s az árok medre is megtelt. Amikor aztán eljött az egészen elégő áldozat bemutatásának ideje, odalépett Illés próféta, s azt mondta: „Uram, Ábrahámnak, Izsáknak s Izraelnek Istene, mutasd meg ma, hogy te vagy Izrael Istene, meg hogy én a te szolgád vagyok és hogy a te parancsodra cselekedtem mindezt. Hallgass meg, Uram, hallgass meg engem, hogy megtanulja e nép, hogy te, az Úr, vagy az Isten, s hogy te térítetted vissza ismét szívüket.” Ekkor lecsapott az Úr tüze, és megemésztette az egészen elégő áldozatot, meg a fát, a köveket és a port, s felitta a vizet, amely az árokban volt. Amikor látta ezt az egész nép, arcára borult, s azt mondta: „Az Úr az Isten, az Úr az Isten!”
Mt 5,17-19
Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy visszavonjam a törvényt vagy a prófétákat; nem azért jöttem, hogy megszüntessem, hanem hogy beteljesítsem. Mert bizony, mondom nektek: amíg el nem múlik az ég és a föld, egy ióta vagy egy vesszőcske sem marad el a törvényből, amíg minden be nem teljesedik. Aki tehát egyet is elhagy e legkisebb parancsok közül és úgy tanítja az embereket, azt a legkisebbnek fogják hívni a mennyek országában; aki pedig megteszi és tanítja, azt nagynak fogják hívni a mennyek országában.
A mai Olvasmányban szereplő jelenet első olvasatra Isten dicsőségének kinyilvánulása és Illés próféta győzelme. A valóságban azonban ez csak a bűnbeesett ember eltorzult képe Isten dicsőségéről és hatalmáról. Illés győzelme ezért szükségszerűen bukásba torkollik: győzelmi mámorában a Kármel-hegyi áldozat után mind egy szálig megöleti Baál prófétáit, utána viszont menekülnie kell Jezabel haragja elől, s hamarosan odáig jut, hogy már saját halálát kívánja. Isten azonban elvezeti Hóreb hegyére, és ott az enyhe szellő suttogásában kinyilatkoztatást ad neki dicsőségének egészen más természetéről.
Jézus keresztje
mellett a farizeusok és írástudók a Kármel-hegyi áldozathoz hasonló
erődemonstrációt vártak: „Szállj le a keresztről, és hiszünk neked!”
Jézus azonban nem megy bele ebbe a logikába, mert ha megtenné,
ellenfelei nem neki hinnének, legfeljebb beteg és megalomániás
istenfogalmukat látnák bizonyítva. Jézus nem azt akarja, hogy
meggyőződvén isteni hatalmáról engedelmesen felsorakozzunk mögötte, mert
ez nem hit és nem megtérés lenne, hanem csak az erő elismerése. Hogy
kinyilvánítsa Istennek a gyöngeségben megmutatkozó erejét, Jézus
ugyanazt a jelet használja, mint amelyet Illés megtapasztalt Hóreb
hegyén: az enyhe szellővel, utolsó leheletével nyilatkoztatja ki Isten
jelenlétét és Istennek a mi hatalomról alkotott fogalmunktól gyökeresen
eltérő mindenhatóságát.
Urunk Jézus, Te nem erővel kikényszerített „megtérést” kívánsz tőlünk, hanem arra hívsz, hogy szívből Hozzád forduljunk. A Te törvényt és prófétákat beteljesítő szent halálod és feltámadásod által taníts meg arra, hogy Isten ereje más, mint ahogy mi elképzeljük, s hogy életünk csúcspontja nem a Kármel, hanem a Hóreb hegye. Add, kérünk, kegyelmedet, hogy ahelyett, hogy a tüzes istennyilát akarnánk lehívni az égből, Szentlelked tüzétől lángra lobbantva tegyünk tanúságot a Te szereteted mindennél erősebb hatalmáról.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!