Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Az egyház reformja Ferenc pápa szerint. Az ignáci gyökerek” címmel jelent meg Antonio Spadaro SJ cikke a La Civiltà Cattolica olasz jezsuita folyóirat legutóbbi, októberi számában. Az alábbiakban a főszerkesztő írásának összefoglalását adjuk közre a Vatikáni Rádió nyomán.
Spadaro, aki szinódusi atya is, hangsúlyozza: „Ferenc pápa jezsuita
pápa, és az egyház reformjának eszméje nála megfelel a Szent Ignác-i
szemléletnek.” A reform tehát egy „valóban spirituális eljárás, amely
megváltoztatja a struktúrát”. Nem véletlen tehát, hogy Bergoglio számára
a nagy szellemi ihletők egyike a jezsuita Szent Fáber Péter, akit a
francia jezsuita teológus, Michel de Certeau egyszerűen csak „reformált
papnak” nevez.
„Ferenc pápa – írja Spadaro – személyében is a Lelkigyakorlatok gyümölcse, és az egyház reformjáról alkotott látásmódja az élet reformjában gyökerezik, ami szintén a Lelkigyakorlatok
gyümölcse. Másik oldalról a reformálónak mint jezsuitának önmagát ki
kell üresítenie, vagyis nem önmagát kell a központba helyeznie, hanem az
Urat, mert hiszen egyfajta megalázkodásra, kiüresedésre kapott
meghívást. Ferenc pápa számára a reform önmaga kiüresítésében áll. Ha
nem így lenne, akkor a reform puszta ötlet lenne, egy eszményi terv, a
saját vágyak gyümölcse, melyek, még ha jók is, a változás ki tudja
hányadik ideológiáját jelentenék!” (Loyolai Szent Ignác a reformáció
korában élt, kortársa volt Luthernek és Kálvinnak. A protestáns
reformáció teológiai módszerével szemben ő egy személyes utat kezdett,
önmaga megváltoztatását, saját maga megreformálást. Így az óhajtott
reformfolyamat mindig csak egy belső spirituális út inkarnációja,
megtestesülése, külső megjelenése lesz, bizonyos szempontból mintegy
annak a mellékterméke.)
Ferenc pápának nincs programja. Egy
spirituális és imádságos tapasztalat alapján halad előre, melyet
párbeszéd és tanácskozás révén oszt meg másokkal. Ezt az eljárásmódot
nevezik megkülönböztetésnek: Isten akaratának megkülönböztetése a
hétköznapokban. A reformátor feladata ennek megfelelően abban áll, hogy
kezdeményezze és kísérje ezeket a történelmi folyamatokat. Bergoglio
számára a reformálás azt jelenti, hogy nyitott folyamatot indít, nem
zárja le a kérdéseket, és nem is szerez hatalmi tereket. A
megkülönböztetésnek ezzel a sajátos lelkületével küldi Ignác első
társait, hogy nézzenek szembe a reformáció kihívásával. Mindazonáltal a
bejárandó föld számára teljesen nyitott, nem egy szellemi úti térkép:
utat járva haladunk. Vagyis a terv a valóságban egy spirituálisan megélt
tapasztalat, mely fokozatosan ölt formát, és konkrét fogalmakban és
tettekben testesül meg. Bergoglio reformszándéka nemcsak egy
adminisztratív rendelkezés, hanem nyilvánvalóan a folyamatok elindítása
és kísérése – ezek közül egyesek villámgyorsak, míg mások rendkívül
lassúak.
Ferenc pápa számára tehát fontosabb a folyamatok
elindítása, mint a térnyerés. Ennek nyilvánvaló jele az egyház számára a
kettős családszinódus, melyet Ferenc pápa egy folyamatként gondolt el.
Spadaro elemzése szerint Bergoglio a megkülönböztetés állandó
dinamikájában él, ami megnyitja őt a jövő felé. Az egyház reformjának
jövője sem egy terv, hanem a lélek gyakorlata, mely nem csak
fehéren-feketén lát, mint ahogy azok látnak, akik mindig összecsapást
akarnak. Egyébként Ferenc pápa úgy véli, hogy nem kell félni a
konfliktusoktól sem, melyek néhányszor megráznak és megfélemlítenek
bennünket. Ferenc pápa szerint „meg kell simogatni” a konfliktusokat, és
harmonizálni kell az ellentmondásokat. Ezzel egyidőben a pápa tudatában
van annak, az egyház reformja kiterjedt és mély változást igényel,
különösen a lelkipásztorok megváltozását. Ily módon ebből a benső mély
igényből fakad, méghozzá a Jézus Társasága missziójaként, hogy a
klérust, a papságot formálja és pásztorokat neveljen.
Spadaro
atya megközelítése szerint az egyház reformja üdvös feszültséget teremt a
Szentlélek és az intézmény között. Az egyházon belüli dialektikus
feszültség jelen van Ferenc pápa beszédeiben a Szentlélek és az
intézmény között, oly módon, hogy meggátolja az egyház befelé
fordulását, aminek létezését Szent II. János Pál pápa is megállapította,
és ami mindig nagy kísértés. Érdemes megjegyezni ezt az üdvös
feszültséget az egyház mint Isten zarándok népe (Lumen gentium)
és a hierarchikus anyaszentegyház Szent Ignác-i fogalma között. Az
egyház reformja – zárul az elemzés – alapjában véve ez: oly módon jár
el, hogy a hierarchikus Anyaszentegyház legyen mindig Isten hűséges
zarándok népe.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!