Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Andrea Riccardi: II. János Pálnak messiási látomása volt a történelemről
Andrea Riccardi olasz történészt, egyháztörténészt, a Sant'Egidio
közösség alapítóját kérdeztük a száz éve született II. János Pál
pápáról.
...... .........
...... ........
Andrea Riccardi olasz történész, egyháztörténész; 1968-ban ő alapította
Rómában a Sant'Egidio közösséget. II. János Pálról szóló életrajzi
kötete 2011-ben jelent meg. Részletes, addig kiadatlan dokumentumokat és
tanúságtételeket is felhasználó, tudományos igényű könyvében arra
törekszik, hogy átfogó bemutatást adjon a szent életű pápa életművéről.
Riccardi 28 éves volt, amikor II. János Pált pápává választották. Még
abban az évben fogadta őt a Szentatya, és a következő években is
rendszeresen találkoztak, évente többször is.
- Az erősödő szekularizáció közepette a pápa mindig bízott a hit
változást hozó erejében. Hogyan lehet összefoglalni ezt a nagy látomását
a világról, a kereszténységről?
- Wojtyła a hit embere volt. Elevenen él az emlékezetemben, milyen
elmélyülten imádkozott. Döntő jelentőségű volt számára a hit. De fontos
volt neki az ember is, az emberek története. Nagyon figyelt a
történelemre, a különböző országok történetére, Lengyelországra,
Kelet-Európára, és a kis afrikai országokra is, ahová ellátogatott.
Meg volt győződve arról, hogy a hit ereje megváltoztathatja a
történelmet. Nem volt jellemző rá a beletörődés, mert bízott a hit
forradalmi erejében, amely jobbá teszi a társadalmat, emberivé teszi a
kapcsolatokat, javítja a munkakörülményeket, igazságosságot teremt.
Egy beszélgetésünkkor 1980-ban ezt mondta: ,,Bennem antitestek vannak a
kommunizmussal szemben, a lengyelországi tapasztalataim miatt. De ha
közelebbről megnézem a kapitalista világot, látom minden ellentmondását
és súlyos problémáit." Nem ragadta magával a szabadpiac logikája, és
Kelet-Európa meg a volt Szovjetunió jövőjére sem úgy gondolt, mint egy, a
kapitalizmus felé tartó átmenetre. Talán inkább a társadalmi
berendezkedésnek valamiféle köztes formáját képzelte el.
Egy másik fontos dolog, hogy hitt a nemzetekben.
Hitt a nemzetben mint a történelem alkotóelemében, élt benne a nemzetek teológiája.
Nagyon erős különbséget tett ugyanakkor a patriotizmus - ami olyan, mint
az anya iránti szeretet - és a nacionalizmus között, ami viszont csak a
saját nemzet érdekeit akarja érvényesíteni. Azt mondta, minden nemzet
beleilleszkedik a nemzetek nagy családjába. És meg volt győződve arról
is, hogy a nyugat-európai nemzeteknek közös a jövőjük. Annyira hitt
ebben, hogy azt akarta, a számára oly kedves Lengyelország lépjen be az
Európai Unióba, miközben sok lengyel katolikus, köztük püspökök is ezzel
ellentétes véleményen voltak.
- Könyvében II. János Pállal kapcsolatosan idézi a nagy lengyel
külügyminisztert, Bronisław Geremeket, aki azt mondta: 1989 válasz volt
1789-re. Megdőlt az a meggyőződés, hogy a történelem csak erőszakkal
változhat meg.
- Ez fontos kérdés, amit nem hangsúlyoztak eléggé 1989-ben. Azt is
elfelejtettük, hogy a kelet-európai változások egyik nagy előkészítője
maga II. János Pál volt. 1989 a visszájára fordította a forradalom
paradigmáját, ami az 1789-es francia forradalommal született meg, és két
évszázadon keresztül tartotta magát valamennyi marxista és minden más
forradalom esetében is. Ennek lényege az a meggyőződés volt, hogy a
dolgok megváltoztatásához erőszakra van szükség, vérnek kell folynia.
1989 azonban megmutatta, hogy a változáshoz döntő fontosságú a békés, de
erőteljes nyomásgyakorlás: megvalósulhat a békés átmenet. Ebben az
értelemben a pápa békés forradalmár volt. Ez nagyon fontos, mert II.
János Pál ezzel rányomta a bélyegét az európai politikai kultúrára.
- Milyennek látta Európa jövőjét, és ma mennyire érvényes ez az elképzelése?
- Már a pápasága előtt az a látomás élt benne, hogy Európa egységes, az
Atlanti-óceántól az Urálig. Nem tudom, napjainkban mennyire lehetne
elfogadható egy ilyen elképzelés, de ez a nagy és mélyen igaz vízió élt
benne Európáról. Ha az európai államok egyedül állnának a világ nagy
óriásaival szemben - gondoljunk csak Kínára -, nem tudnának ellenállni.
Nem konfliktusokról beszélek, hanem a nagy gazdasági hatalmak
nyomásáról, amely elsöpörheti az európai civilizációt. II. János Pál ezt
már a kommunizmus, a hidegháború idején ösztönösen felismerte.
- Milyen hatása volt a pápaságára annak, hogy lengyel volt, egy sokat
szenvedett nép fia, aki maga is megannyi szenvedést élt meg?
- Fiatalon sokat szenvedett a hazájában, át kellett élnie családtagjai
elvesztését, majd több barátja halt meg a háborúban, a nácizmus idején.
Mindig nagyon érzékeny volt mások szenvedésére. Emlékszem, amikor
egyszer Rómában eljött egy város széli, rettenetes állapotban lévő
cigány táborba, hogyan ölelt át egy sebesült cigány embert. Nagyon
megrendített. A Gyermek Jézusról elnevezett római kórházban tett
látogatásai is elevenen élnek bennem: mindig nagy gyengédség áradt
belőle a gyerekek felé.
Élete utolsó évei tele voltak szenvedéssel, valóban keresztre feszítve élt.
Amikor azonban a lemondásról kérdezték, mindig azt válaszolta: Jézus nem
szállt le a keresztről. A pápaság szolgálat volt számára, de
tanúságtétel is a fájdalomról.
Olyan pápa volt, aki nem félt átélni az emberek, a népek fájdalmát. Mit
tanított a világnak ez a bátorsága, hogy meg akart ismerni minden
szenvedést?
- Azt hiszem, ő a világ déli felének pápája volt. Sokat utazott
Afrikában, kevésbé jelentős országokba is ellátogatott. Kapcsolatokat
alakított ki afrikai elnökökkel, hangja lett a szenvedő, éhező,
szomjazó, nyomorban élő afrikai népeknek. Értette a történetüket.
Emlékszem, amikor találkozott az akkor még kommunista Mozambik
elnökével. Utána azt mondta nekem: ,,ha valaki, én aztán ismerem a
kommunizmust; ez az ember nem kommunista, hanem nacionalista". Látta,
hogy a déli népek nacionalizmusa inkább egy kísérlet, gyakran éretlen
próbálkozás volt arra, hogy megszabaduljanak a gyarmati örökségtől. És
az Egyháznak segítenie kellett ezeknek az országoknak abban, hogy
megérjenek, növekedjenek. II. János Pálnak nagyon sok történelmi
látomása volt.
Fontos megérteni, hogy egyrészt egyszerű ember volt, hívő, a népi
vallásosság embere, másrészt nagy, átfogó látomások éltek benne a
történelemről. Pap volt, lelkipásztor, ugyanakkor prófétai vezető is.
- Nagyon szép elképzelés élt benne az ökumenéről, a vallásközi
kapcsolatokról is; imádságra hívta Assisibe a világ nagy vallási
vezetőit.
- Rendkívül nagy jelentőséget tulajdonított az 1986-os assisi
találkozónak. Egy olyan időszakban, amikor a vallások másodlagos
jelentőségűnek tűntek, és a szekularizáció akár eltűnéssel is fenyegette
őket, a pápa meg volt győződve arról, hogy a vallások döntő
fontosságúak a jövőnk szempontjából. Sok ellenállásba ütközött az assisi
találkozó kezdeményezése, amellyel a pápa kilépett a megszokott keretek
közül.
Ilyen volt Wojtyła személyisége: misztikus, képes újító
kezdeményezésekre, miközben a hagyományban és a népi vallásosságban
gyökerezett.
Megértette, hogy a vallásokat felhasználhatják háborús ideológiaként, és
azt akarta, hogy egyesüljenek egy nagy, közös békeszövetségben.
1989-ben, a fal leomlása után azt mondta nekem: ,,Nem imádkoztunk hiába
Assisiben."
- A Sant'Egidio közösség továbbviszi ezt az álmot, évente megrendezi a
vallási vezetők imádságát a békéért. II. János Pál pápa hogyan vett
részt ebben?
- Vágyott arra, hogy Assisi szelleme folytatódjon, és a Sant'Egidio
közösség elindította a találkozókat, amit ő erőteljesen támogatott,
akkor is, ha sok kritika érte. Minden évben üzenetet küldött a
találkozóra, egy bíboros képviselte őt, és az esemény előtt megbeszélte
velem és Vincenzo Paglia érsekkel a találkozó menetét. Ezt nagyon
lényegesnek tartotta. A kommunizmus bukása után azt is megértette,
milyen fontos, hogy az iszlámmal kialakuljon a párbeszéd politikája.
Amikor Rómában tartottuk a találkozót, mindig fogadott minket a vallási
vezetőkkel együtt, és kérte, hogy meséljünk, elolvasta a
békefelhívásunkat. Nagyon hitt a találkozókban. A jövőbe látott, hiszen
később valóban szembe kellett néznünk a civilizációk és vallások
összecsapásával.
Miért volt ennyire fontos számára a kapcsolat a zsidókkal, akiket idősebb testvéreinknek nevezett?
- Wojtyła gyerekkorától kezdve különleges kapcsolatban állt a
zsidókkal. Elszakadt az antiszemitizmus hagyományától, ami akkoriban
nagyon erős volt a hazájában. Fiatalkorában, aztán krakkói érsekként is a
zsidók barátja volt. Pápaként először látogatott el egy zsinagógába
1986-ban, az assisi találkozó évében. Azt hiszem, bensőséges kapcsolat
fűzte a zsidósághoz. Olyannyira, hogy végrendeletében említi Elio
Toaffot, a római főrabbit. Furcsa, mert összesen két embert nevez meg
benne, a titkárát, Stanisław Dziwiszt és a főrabbit. Jel ez, amellyel
mintha azt mondaná, hogy
az Egyháznak soha nem szabad megfeledkeznie a zsidósághoz fűződő
kapcsolatáról, amiről - lengyel irodalmi hagyományt követve - úgy
beszélt: ők az idősebb testvéreink.
- ,,Minden megváltozhat" - mondta II. János Pál kevéssel a halála előtt a
diplomáciai testület képviselőinek. Ez a címe az Ön könyvének is. Mit
jelent ez a gondolat?
- A hit a változás mozgatója. Ebben az értelemben Wojtyła a hagyomány
embere volt, de nem tradicionalista. Nagy remény élt benne. Gondoljunk
csak az ifjúsági találkozókra, a fiatal nemzedékekkel való kapcsolatára.
Ezek a fiatalok, akiknek oly kevés mesterük van az életben, és sokszor
annyira bonyolult a kapcsolatuk a szüleikkel, olyan emberre találtak
benne, akire odafigyelhettek. Egy igazi nagypapára leltek, aki a jövőről
és az evangéliumról beszélt nekik.
II. János Pál a remény embere volt, egészen a végsőkig. A történelemről
alkotott elképzelése messiási látomás volt az Isten országára való
várakozásban.
- Mit üzen a világnak a szentté avatása?
- Wojtyła az európai történelem nagy alakja, és az Egyház történetének
prófétája volt. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni erről, vagy csak kis
részleteket látni belőle, mert szűk látóhatáron belül gondolkodunk.
Wojtyła szentté avatása újra döntő fontosságúként állította elénk az
alakját, látomásait a világról. Sokat beszélhetnénk az elképzeléséről,
az élettel kapcsolatos víziójáról, a családról, az Egyházról, az egész
művéről. Hűséges tanúságtevője volt a II. vatikáni zsinatnak. Olyan
esemény volt ez számára, ami döntően meghatározta a XX. és a XXI. század
Egyházát. A hit tanúja volt, egy sziklaszilárd hit és a népek békés
egységének a tanúja.
otó: Vatican News
Thullner Zsuzsanna /Magyar Kurír 2020.05.16
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!