Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nap szentje: SZENT V. CELESZTIN pápa
Isernia, 1215 körül. +Castello di Fumone, 1296. május 19.
,,Csak egy cellát kívántam magamnak ezen a világon, és egy cellát adtak
nekem.'' E keserűség nélkül kimondott szavakkal hajolt meg kemény sorsa
előtt az ősz Pietro da Morrone, miután leköszönt mint V. Celesztin
pápa. A cellát utóda, VIII. Bonifác készítette számára, amikor Fumone
várában haláláig fogva tartotta. IV. Miklós pápa 1292. április 4-én halt
meg Rómában. Ezután több mint két év telt el az új pápa
megválasztásáig. A Colonnák és Orsinik hatalmas, mindig ellenségeskedő
nemzetsége ilyen sokáig nem tudott megegyezni az új egyházfő
személyében, mert bíboros képviselőik inkább magukkal törődtek, mint
hogy Krisztus nyáját legeltették volna.
Anjou II. Károly nápolyi király, Árpád-házi V. István királyunk Mária
leányának férje élénken érdeklődött a jövendő pápa iránt. A maga módján
meg is kísérelte, hogy a választást előrelendítse. Fiával, Martell
Károllyal, Magyarország későbbi királyával együtt az Abruzzókban levő
Sulmonába utazott a messze földön ismert remetéhez, Pietro da
Morronéhoz, a Szent Damjánról nevezett remeték alapítójához, akiknek IV.
Orbán pápa (1261--1264) adta a bencés regulát. II. Károlynak sikerült a
remetét arra indítania, hogy Latinus Malabrancához, Ostia érsekéhez
levelet intézzen, s ebben arról a látomásról értesítette, amely szerint
az Egyház veszedelembe kerül, ha a pápaválasztást november 1-ig
sikeresen be nem fejezik.
1294. június 5-én a bíborosok ismét összegyűltek Perugiában. Két
megrendítő esemény hatása alatt álltak: Rómában és az egyházi államban
ismét nyugtalanságok törtek ki, továbbá Napoleone Orsini bíboros öccse
lezuhant lováról és életét vesztette. Latinus Malabranca, a bíborosi
testület dékánja megmutatta a bíborosoknak a Morrone hegy remetéjének
látomását tartalmazó levelet, és elsőként adta le szavazatát a nyolcvan
év körül járó aggastyán javára. Pietro da Morronét ezután egyhangúan az
Egyház legmagasabb méltóságába emelték. Három püspököt bíztak meg azzal a
feladattal, hogy az Abruzzókban élő remetével közöljék megválasztását.
Az ősz aszkéta először a leghatározottabban tiltakozott: csak a
vezeklésnek akar élni, hogy lelke üdvösségét munkálja. Csak annak
nyomatékos közlése tudta rábírni a választás elfogadására, hogy további
vonakodása esetén súlyosan vétkezik Isten akarata ellen.
II. Károly és fia haladéktalanul az új pápa köszöntésére sietett
Sulmonába. A két király között lovagolt V. Celesztin szamárháton
Aquilába, s ott akarata szerint, illetve II. Károly tanácsára
megjelentek a bíborosok. Beláthatatlan tömeg gyűlt össze, hogy a
szokatlan színjátékban gyönyörködjék. A nép ujjongott. Mindenki arra
gondolt, hogy régóta várt angyali pápájuk van, tiszta, feddhetetlen
ember, aki erőszak nélkül támaszt majd egy új aranykort, s megalapítja
az általános béke birodalmát. Egy istentelenséggel teli világ várta
egyetlenegy embertől az üdvét. Ez az álom azonban nemsokára
szertefoszlott. Mélységes csalódás lépett a helyébe.
Amit II. Károly várt, bekövetkezett: a pápa tőle függő viszonyba
került. Már közvetlenül az augusztus 23-i koronázás után a nápolyi
király bizalmi emberei foglaltak el minden fontos helyet a kúriában és
az egyházi államban, sőt még a pápa személyes környezetét is II. Károly
határozta meg. Ezenkívül kineveztette magát minden jövendő konklávé
védnökének. V. Celesztin a bíborosok kinevezésében is az ő kívánsága
szerint járt el; tizenkét bíborosból hét francia volt. II. Károly alig
huszonegy éves fia megkapta a jövedelmező lyoni érsekséget. 1294 őszén
V. Celesztin Rómába akart utazni. Mint pápa azonban sohasem láthatta meg
az örök várost; a nápolyi király ugyanis rábeszélte, hogy Nápolyban
állítsa fel rezidenciáját és a kúria székhelyét. November 5-én a legtöbb
bíboros akarata ellenére a pápa felkereste II. Károly székvárosát, majd
Castelnuovót választotta lakóhelyévé.
Az Egyház belső igazgatása V. Celesztin alatt nagyjából a felmentések,
kiváltságok és búcsúk megfontolás nélküli adományozására korlátozódott.
Bárki bármilyen kéréssel érkezett, megkapta, amit akart, anélkül, hogy
kérésének igazolására jogalapot kellett volna szolgáltatnia. Különleges
jóakarattal halmozta el saját rendtestvéreit, akik most celesztinusoknak
nevezték magukat, és akiket válogatás nélkül árasztott el lelki és
világi jótéteményekkel.
Mindezek mellett mély kedvetlenséget tapasztalt magában. Nem érzett
belső hivatást az Egyház legfőbb szolgálatára. Kínozta az aggódás saját
lelkéért, mert nem tudta már kiszabni magára az addigi mértékben kemény
vezeklési gyakorlatait. Így hát legalább az ádvent idején akart a
megszokott módon előkészülni a karácsony ünnepére. Megvalósíthatatlan
tervet akart véghezvinni: rezidenciájának egyik dísztermében cellát
építtetett, s oda akart visszavonulni. Három bíborosnak kellett volna
ebben az időben vezetnie az Egyházat. Vállalkozása meghiúsult Matteo
Rosso Orsini bíboros ellenállásán. Az agg pápa egy gondolata mind
határozottabb alakot öltött. Már régóta észrevette, hogy milyen
bizonytalanul érzi magát a magabiztosan viselkedő bíborosok
jelenlétében. Átlagos teológiai műveltsége, a latin nyelv ismeretének
hiánya meglehetősen elfogódottá tették. Naivitásra korlátozódó
hivatalvezetésének iránytalansága és célnélkülisége sok-sok zavart
keltett. Ez nem maradhatott rejtve előtte. A bizonytalanság érzése
mindjobban szorongatta.
V. Celesztin ekkor önmaga fölé nőtt. Az öregkor makacsságától mentesen,
belső magányosságában és bizonytalanságában világos következtetésre
jutott; olyan következtetésre, amelyet előtte még egyetlen pápa sem
valósított meg önként. Az a pápa, aki alig tudta, hogy mit jelent
pápának lenni, bejelentette közeli visszalépését. II. Károly heves
ellenkezése hatástalan maradt ebben a döntő pillanatban. Még a nápolyiak
ügyesen megszervezett kérő felvonulásai sem érték el a kívánt hatást. A
pápa nem hagyta magát szándékától eltéríteni. A nápolyi király
véglegesen elvesztette irányában minden befolyását.
1294. december 13-án V. Celesztin magához hívatta valamennyi bíborosát,
és felolvasott nekik egy írást, amely kíméletlenül feltárta a legfőbb
pásztori hivatalra való képtelenségét mint visszavonulásának okát.
Ezután letette pápai hatalmának jelvényeit, majd fehér öltönyére gyorsan
ráhúzta durva szerzetesi ruháját és fekete csuklyáját. Morrone hegyén
levő cellájának magányossága iránti vágya vett rajta erőt, és Nápolyból
Sulmonába űzte. Utóda, VIII. Bonifác mégis skizmától félve elfogatta és
Fumone várába vezettette. Ott halt meg 1296. május 19-én. Szép Fülöp
francia király sürgetésére V. Kelemen pápa 1313-ban szentté avatta.
A Morrone hegy szent remetéje felmorzsolódott az önző politikát
folytatók és a fanatikusan reménykedők között. Számára Szent Péter széke
az elkerülhetetlen tragikum helye lett, s ez egyúttal ráirányítja
tekintetünket Celesztin emberi nagyságára. Ez a nagyság keményen űzte az
emberi szakadék peremére, és egyben elvezette a szentség magaslatára.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!