
*Becchi tanya (Torinó mellett), 1815. augusztus 16. +Torinó, 1888. január 31.
XI. Pius pápa, aki szentté avatta Bosco János áldozópapot, így
nyilatkozott róla: ,,Az ő életében természetesek voltak a
természetfeletti dolgok, s ami másnál szokatlan, az nála megszokott
volt.'' Csodái megszámlálhatatlanok, a rábízottak lelkében úgy olvasott,
mint egy könyvben, látta a jövendőt, és olyan hihetetlen szeretet és
öröm sugárzott belőle, hogy az utcagyerekek nemcsak a parancsát
teljesítették, hanem lesték a kívánságait, hogy eleget tehessenek neki.
Ez a rendkívüli ember, akit Isten a múlt század forradalmainak
időszakában ajándékozott az Egyháznak, Torino mellett egy szegény
tanyán, Becchiben látta meg a napvilágot 1815. augusztus 16-án. Apja,
Bosco Ferenc másodszor nősült, mert első felesége Antal nevű fiúk
születése után hamarosan meghalt. Második feleségétől, Occhiena Margit
asszonytól két fia született: József és János. A fiúkat édesanyjuknak
kellett fölnevelnie, mert apjuk 1817-ben meghalt.
Margit mama mélyen vallásos, dolgos, jámbor asszony és nagyszerű
édesanya volt. Nevelési módszerének igen nagy szerepe volt abban, hogy
János később sokak atyja lehetett. Gyermekeit kicsi koruktól arra
nevelte, hogy Isten jelenlétében járjanak, mert ,,Isten mindenütt jelen
van, mindent lát, a legtitkosabb gondolataitokat is.'' Ugyanakkor
állandóan a jótettekre sürgette őket. Azt szokta mondogatni: ,,Aki
alszik, nem fog halat!'' János pedig különösen megszívlelte egy másik
intését: ,,Lásd csak, oly rövid az életünk, hogy nagyon kevés időnk van
jót tenni. Minden óra, amit felesleges alvással töltünk, elveszett idő a
mennyország számára. S minden perc, amit elveszünk a nélkülözhető
éjszakai nyugalomtól, meghosszabbítja az életünket.'' Don Bosco ezért
aludt oly keveset.
Amikor János hat éves lett, nagyon szeretett volna tanulni, Isten
ugyanis rendkívüli képességekkel áldotta meg: ha valamit figyelmesen
elolvasott, megmaradt az emlékezetében. Testi ügyessége és ereje is
átlagon felüli volt, kézügyessége pedig olyan fokot ért el, hogy
könnyedén elleste a vásári bűvészek fogásait. Ennek ellenére a bátyja,
Antal, aki nála tizenkét évvel volt idősebb és a tanulást naplopásnak
tartotta, hallani sem akart a taníttatásáról. Számára csak a munka
létezett, a földdel és az állatokkal való törődés. Így Jánosnak csak
este volt módja arra, hogy az egyik szomszéd parasztbácsitól olvasni
tanuljon.
Kilenc éves korában álmot látott, amely meghívásának első jele volt.
Ebben az álomban parancsot kapott: ,,Állj a fiúk élére!'' Szó szerint
véve a parancsot, kezdte maga köré gyűjteni a környékbeli fiúkat.
Tanította őket a katekizmusra, elismételte nekik a templomban hallott
prédikációt. Amikor pedig látta, hogy hallgatói fáradnak vagy unatkozni
kezdenek, egy anyjától tanult történettel vagy bűvészmutatvánnyal
szórakoztatta őket. Nem egyszer versenyre is kiállt -- hallgatósága nagy
tetszésére -- a mutatványosokkal, és mindig ő nyert.
Mindezt már tíz éves korában gyakorolta! Ekkor járulhatott először
szentáldozáshoz, és hitoktatójának is föltűnt értelmességével és
jámborságával, de a bátyja csak nem akart hallani a tanulásról. Sőt
addig gúnyolódott vele, míg 1828-ban édesanyja is jobbnak látta, ha
János elmegy otthonról: elindult, hogy szolgagyereknek szegődjék egy
tanyára.
Két év múlva végre megkezdhette a rendszeres iskolába járást
Castelnuovóba. Eleinte naponta járt be az iskolába, később különböző
házaknál kapott szállást házimunkák elvégzése fejében. Így alkalma nyílt
sorban megismerkedni a szabó, lakatos, asztalos mesterséggel. Egy
kávéháztulajdonos mellett főzni tanult, egy kántortól megtanult zenélni.
Mindezeknek később, amikor már fiúk serege vette körül, igen nagy
hasznát látta.
Tizenhat évesen, némi gondolkodás után, hogy ferences legyen-e, vagy
világi pap, -- jólelkű papok pártfogásával -- beléphetett a chieti
szemináriumba. Olyan szegények voltak, hogy minden ruhadarabot mástól
kapott ajándékba. Társai hamarosan fölfigyeltek képességeire, ő pedig
olyan szorgalommal tanult, hogy minden évben elnyerte az évfolyam
számára kitűzött tanulmányi jutalmat.
1841-ben szentelték pappá. Utána még két évig továbbtanult egy
torinói konviktusban, amelyet 1820-ban alapítottak fiatal papok számára,
hogy erkölcstani és szónoki tudásukat elmélyíthessék. Miközben ezt a
konviktust látogatta, rabok, betegek, szegények lelkipásztori
gondozásában vett részt. Az utcákat járva megdöbbenve látta, milyen sok
fiú csatangol szerte a városban. Torinó ugyanis tele volt otthontalan és
család nélkül élő fiúkkal, akik vidékről jöttek, hogy munkát
találjanak, de csak keveseknek sikerült elhelyezkedniük.
1841. december 8-án Don Bosco éppen misézéshez öltözött, amikor a
sekrestyében föltűnt egy ilyen fiú. Kiderült, hogy nemcsak ministrálni
nem tud, hanem vallásilag is teljesen tudatlan. A sekrestyés ki akarta
kergetni, de Don Bosco visszahívta, s mise után megtanította a
keresztvetésre és beszélt neki a Teremtőről, aki életünk végső célja is.
Ezzel a fiúval kezdődött az ,,oratorium'', Don Bosco műve. A fiú
ugyanis egy hét múlva öt társát hozta magával; február másodikán már
húszan, március huszonötödikén már harmincan voltak, akik mise után
hallgatták Don Bosco tanítását, s utána is vele maradtak. Öt évvel
később négyszáz lett a fiúk száma!
Eleinte különböző templomokban vettek részt a szentmisén, s jó időben
kinn a szabadban, rossz időben valahol tető alatt töltötték a napot. A
szentmisét katekizmus-oktatás követte, majd játékok, versenyek, éneklés.
Don Bosco 1843-ban elvállalta a leánynevelő intézet mellett működő
Szent Filoména kórház lelki irányítását, s a kórház mellett ki tudott
alakítani egy kis kápolnát, amelyet 1844. december 8-án Szalézi Szent
Ferenc tiszteletére szenteltek. A fiúk száma azonban oly mértékben
sokasodott, hogy nem fértek el, és zajongásukat a környék sem tűrte.
Ezért 1835 júliusában áttelepültek a Szent Márton-templomba, de fél
év múlva itt sem volt maradásuk. Ekkor egy pap kínálta föl a télre való
tekintettel három szobáját, hogy fedél alatt lehessenek. Tavasszal
azonban a szomszédok közölték, hogy tovább nem tűrik a
,,rendetlenkedést'', ezért Don Bosco kibérelt egy rétet, ahol szentmise
után az oktatást tartotta és felügyelete alatt szabadon játszhattak a
fiúk.
1846-ot írtak, s a politikai légkör egyre feszültebbé vált. A nemzeti
eszme és a szabadságvágy Torinóban is éreztette hatását. Don Bosco
pedig angyali egyszerűséggel távol tartotta magát és a fiait is minden
politikai nyilatkozattól és megnyilvánulástól. Ennek ellenére
följelentették őket. Don Boscót ismételten beidézték kihallgatásokra,
egy ideig rendőri felügyelet alá is helyezték, sőt, előadásaira
rendőröket küldtek ki, nehogy valami rendbontást készíthessenek elő.
Emellett a papok között is voltak olyanok, akik nem jó szemmel nézték az
oratóriumot. Féltek ugyanis attól, hogy Don Bosco, aki nem tartozott
plébániai kötelékbe, elvonja a híveket a plébániáktól. Hiába magyarázta a
plébánosoknak, hogy ezek a fiúk vagy nála vannak, vagy az utcán, hiszen
nincs családjuk, amely szerint bármelyik plébániához tartozhatnának.
Nem hallgattak rá, sőt két pap összefogott, hogy mint bolondot,
elmegyógyintézetbe juttassák.
Egy hónap elteltével a gazda fölmondta a rét bérletét, s ekkor égi
ajándékként egy Pinardi nevű háztulajdonos fölajánlotta házának
fészerét. Don Bosco csak arra kérte, hogy kicsit magasítsa meg a
helyiséget, hogy kápolnának használhassák. Mikor ez egy héten belül
megtörtént, bérbe vette a fészert abban a reményben, hogy majd az egész
házat is bérelheti, ha a lakók elhagyják. Májusban viszont Barolo
őrgrófné, aki a Szent Filoména kórházat fenntartotta, választás elé
állította: vagy a kórház alkalmazottja marad, de akkor hagyja abba a
fiúkkal való felesleges vesződést, vagy azonnal elbocsátja. És Don Bosco
a fiait választotta. Utána hamarosan súlyos beteg lett, úgyhogy egy
időre haza kellett menni Becchibe. Amikor már elég erősnek érezte magát,
novemberben édesanyját is magával hozta, és együtt költöztek be a
Pinardi-házba. Margit mama ettől fogva haláláig (1857. november 25.) az
összes fiú édesanyja is lett.
A következő évben némi könnyebbséget hozott az érsek rendelkezése
amellyel az oratóriumot az elhagyott gyermekek plébániájává tette.
Ezáltal legalább a plébánosok zaklatásai ellen védve voltak. Az
oratóriumból, amely a mi fogalmaink szerint napközi otthon volt, lassan
éjszakai menedékhely is lett, mert egyre több olyan fiú jelentkezett,
akiknek semmifajta szállása sem volt. Don Bosco megosztotta velük a
házat.
A város vezetősége szünet nélkül kapta a följelentéseket. 1848-ban
fegyveres merényletet követtek el ellene: valaki rálőtt, miközben a
kápolnában magyarázott a fiúknak, de csak a reverenda ujját találta el a
merénylő.
1850-ben két magas rangú tisztviselő jelent meg, hogy ellenőrzést
tartson és véget vessen ennek a kényelmetlen ügynek. De teljesen
megváltozott véleménnyel tértek vissza a városi tanácsba, és sikerült
elérniük, hogy a fiúk a kormánytól támogatást kapjanak.
Don Boscónak ugyanis semmiféle jövedelme nem volt. Övéivel együtt
élt, mint az ég madarai: alamizsnából. Ismételten sorsjátékot rendezett,
amelynek bevétele segített rajtuk. Nincstelenségük ellenére 1851-ben
megvásárolhatta a teljes Pinardi-házat, és letették a Szalézi Szent
Ferenc-templom alapkövét. A templom egy év múlva teljesen készen állt.
Közben nagyon kemény támadások érték Bon Boscót, főleg a protestánsok
részéről. Igaz, írt egy szókimondó könyvecskét, amely sok ezer
példányban forgott a katolikusok kezén, s amelyre az volt a válasz, hogy
ismételten az életére törtek. Ezért ha olyan útjai voltak, amelyeken
veszélyben érezte magát, mindig vitt magával néhány erős fiút, akik
megvédték.
Az 1854. évi kolerajárványban először ő maga tűnt ki helytállásával,
majd a fiai is egymás után bátorságot kaptak, és segítettek a város
betegeinek ápolásában.
1859-ben Don Bosco elérkezettnek látta az időt, hogy munkatársait
társulatban fogja össze, és megalapította a Szalézi Szent Ferenc
Társulatot, az egyháztörténelem egyik leghatásosabb szerzetesrendjét.
Közben az oratóriumból iskola, majd iskolarendszer fejlődött ki. Már nem
csak hitoktatás folyt Don Bosco iskolájában, hanem egyik műhelyt a
másik után állította föl, hogy a növendékek mesterséget is
tanulhassanak, s ha az ő keze alól kikerülnek, becsületes
munkásemberként élhessenek. 1872-ben megalapította a rend női ágát,
amelyet a Segítő Szűzanyáról nevezett el. A pápai jóváhagyást 1874-ben
kapták meg. Egy év múlva már olyan híre volt a rendnek, hogy Dél-
Amerikából kaptak meghívást, és Don Bosco el is indította az első
missziós csoportot.
Életének utolsó éveiben sokat szenvedett. Állandóan fájt a háta, a
szeme és a feje, s mindehhez krónikus álmatlanság társult. Tevékeny
életét, amelyben oly kevés időt hagyott tétlenül, s oly sok jót tett a
kicsinyekért, 1888. január 31-én fejezte be itt a földön.
XI. Pius pápa 1929-ben boldoggá, 1930-ban szentté avatta. A római kalendáriumba 1936-ban vették föl ünnepét.
Don Bosco a rendalapítás és a nevelés mellett harminc kisebb nagyobb
könyvet is írt, elsősorban fiai épülésére és oktatására. IX. Pius pápa,
aki nagyon kedvelte őt, megparancsolta, hogy belső tapasztalatait is
foglalja írásba. Megtette, de ezt a naplót csak halála után találták
meg, s ezt a címet viseli: ,,Oratóriumbeli emlékek 1825--1855. Csak a
szalézi tagoknak. A Szalézi Társaságnak.'' Életrajzát húsz nagy kötetben
Lemoyne szalézi atya dolgozta föl. Néhány morzsa a ránk maradt hatalmas
anyagból:
Meghívásának látomását így írja le maga a szent: ,,Kilenc éves
koromban álmot láttam, amelyet egész életemben soha el nem felejtettem.
Álmomban úgy éreztem, hogy egy igen tágas udvaron álló ház közelében
vagyok, ahol egy sereg gyermek tolongott. Egyesek nevetgéltek, mások
játszottak, de voltak köztük olyanok is, akik káromkodtak. Amint ezeket
az istentelenségeket meghallottam, közéjük rohantam, s rábeszéléssel és
ütlegekkel akartam őket elhallgattatni. Ebben a pillanatban egy
javakorabeli, tiszteletreméltó, előkelő öltözetű férfi jelent meg. Egész
alakját fehér köpeny burkolta, arca azonban olyan fényes volt, hogy nem
tudtam rátekinteni. Nevemen szólított és megparancsolta, hogy álljak a
fiúsereg élére, miközben hozzátette:
-- Nem veréssel, hanem szelídséggel és szeretettel teheted ezeket
barátaiddá. Kezdd el tehát azonnal a munkát! Tanítsd meg őket a bűn
utálatosságára és az erény szépségére!
Én ijedten jegyeztem meg, hogy tudatlan ifjú vagyok, tökéletesen
képtelen arra, hogy a fiúkat vallásos oktatásban részesítsem. Amint ezt
kimondtam, a fiúk abbahagyták a veszekedést, a zajongást és a
káromkodást, és mind a férfi köré sereglettek.
Majdnem öntudatlanul
kérdeztem:
-- Kicsoda ön, hogy ilyen lehetetlenséget kíván tőlem?
-- Éppen azért mert lehetetlennek látszik, végre kell hajtanod engedelmesség és tudomány által!
-- Hol és milyen eszközökkel fogom megszerezni ezt a tudományt?
-- Adok melléd egy tanítónőt, akinek védelme alatt bölcs leszel, akinek befolyása nélkül miden bölcsesség csak balgaság.
-- De hát kicsoda Ön, hogy így beszél velem?
-- Annak vagyok a fia, akit napjában háromszor üdvözölni tanított a te édesanyád.
-- Édesanyám azt parancsolta nekem, hogy az ő engedelme nélkül
semmiféle idegen emberrel szóba ne álljak; mondja meg tehát a nevét!
-- Azt kérdezd meg az én anyámtól!
Abban a pillanatban egy asszonyt láttam a férfi oldalán, igazi,
fenséges alakot, olyan ruhában, amelyből pazar fényesség sugárzott,
mintha csupa ragyogó csillaggal lett volna telehintve. Mikor
megbizonyosodott növekvő zavaromról, közelebb hívott magához, jóságosan
kézen fogott, és így beszélt:
-- Nézz ide!
Föltekintve észrevettem, hogy a fiúsereg eltűnt, és helyébe nagy
tömeg kecske, kutya, macska, medve és egyéb állatokból álló nyáj került.
A felséges Asszony tovább beszélt
:
-- Ez a te munkaköröd, itt működj. Légy alázatos, erős és férfias, és
az átváltozást, amelyet ezeken az állatokon most látni fogsz, csináld
meg később az én fiaimnál.
Megint odatekintettem, és a vad állatok helyén ugyanannyi szelíd
bárányt láttam. Ezek örömmel bégetve ugrándozták körül a férfit és az
asszonyt, mintha hódolnának nekik. Ahogy ezt észrevettem, álmomban sírva
fakadtam, és kértem a dicsőséges Asszonyt, magyarázza meg nekem, amit
láttam, mert nem értettem, mit jelent mindez. Ő azonban csak a fejemre
tette a kezét, és azt mondta:
-- A kellő időben mindent meg fogsz érteni.
Alig ejtette ki ezeket a szavakat, valami zörej fölébresztett az álomból, és minden eltűnt.''
Ez az álom -- mint később összes prófétai álmai -- szóról szóra
beteljesedett, amikor a vad utcagyerekekből és suhancokból becsületes,
vallásos fiatalokat nevelt, akik családjukban vagy az Egyház
szolgálatában kamatoztatták mindazt, amit tőle kaptak.
A fiatal szívek fölötti hatalmának jellemző megnyilvánulása volt az
az eset, amikor a torinói fiatalok börtönébe hívták húsvéti
lelkigyakorlatra. A háromszáz fiú kivétel nélkül meggyónt és
megáldozott. Don Boscót annyira meghatotta a hitük, hogy jutalmazni
akarta őket, és egy napra el akarta vinni a fiúkat kirándulni, minden
őrizet nélkül. A börtön parancsnoka hallani sem akart róla, mert attól
félt, hogy egy szálig megszöknek. Don Bosco azonban addig érvelt, míg
miniszteri engedélyt nem kapott a kiránduláshoz. És csodák csodája: a
fiúk közül egynek sem jutott eszébe, hogy éljen a szökési lehetőséggel!
1850 körül, amikor oly sokszor életére törtek, titokzatos védelmet
kapott. Egy alkalommal, amikor éjszaka egyedül kellett hazatérnie a
Pinardi-házba, az egyik sarkon két férfi támadta meg, agyon akarták
verni. A sötétből azonban hirtelen egy hatalmas szürke farkaskutya
rohant rájuk, és majdnem széttépte őket. Ez a titokzatos kutya -- Don
Bosco csak Szürkének hívta -- éveken át a legnehezebb pillanatokban
megjelent, de senki nem tudta, kié.
Amikor két paptársa eljött, hogy mint bolondot intézetbe szállítsák,
humorral vágta ki magát. Ártatlan jóindulatot színlelve látogatták meg a
szobájában, de Don Bosco az első mondatukból tudta, hogy csapdát
állítanak neki. Ezért hagyta, hogy hosszasan győzködjék, végül
hajlandónak mutatkozott rá, hogy kocsiba szálljon velük. A beszállásnál
udvariasan maga elé engedte a két papot, majd hirtelen mozdulattal rájuk
csapta a kocsi ajtaját, és odakiáltott a kocsisnak, hogy sürgősen vigye
az urakat az általuk megadott címre, azaz a bolondok házába. Ott csak
kínos magyarázkodások után bocsátották szabadon őket.
Prófétai lelkének különös megnyilvánulása volt a királynak küldött
figyelmeztetés. Viktor Emmánuel hosszasan készült arra, hogy eltörli a
szerzetesrendeket. Don Bosco álmában látott egy királyi apródot, aki
gyászt hirdetett a királyi család számára. Ismételten írt a királynak,
és figyelmeztette, hogy bajt hoz a saját fejére, ha a rendeket
bántalmazza. Ennek ellenére a király 1855. május 29-én aláírta az
eltörlő rendeletet, s ezzel harmincöt szerzetesrendet szüntetett meg
Piemontban. Utána négy hónap leforgása alatt meghalt az anyja, a
nagybátyja, a felesége és a kisfia.
A szalézi rend hihetetlen gyorsasággal terjedt Itáliában és külföldön
is, ami jelezte, hogy Don Bosco a kor nyomorúságát ismerte föl és azon
segített, amikor az elhagyott fiúkat fölkarolta. Halála évében, 1888-ban
a szalézieknek 250 háza volt 130.000 növendékkel. Élete folyamán
hatezer pap került ki intézeteiből, akik közül 1200 szalézi szerzetes
lett. 1980-ban világszerte 1341 házban 16.900 rendtag, közülük 11.000
fölszentelt pap, 1990-ben 1597 házban 17.191 szalézi szerzetes, köztük
10.884 pap foglalkozott a fiúneveléssel. A szalézi nővérek száma
1980-ban 1438 házban 17.500, 1990-ben 1505 házban 17.090 fő volt.
Istenünk, ki Bosco Szent Jánost arra választottad, hogy atyja
és tanítómestere legyen az ifjúságnak, kérünk, add, hogy a szeretet
tüzétől lángra gyúlva mi is keressük a lelkeket, és csak Neked
szolgáljunk!
|
Kommentáld!