Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a LELKES KERESZTÉNYEK közössége oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
Aktív, hitgyakorló katolikusok és jószándékú és békés emberek közössége.
Szívügyem hogy ez a közösség élő legyen ehhez kérem a segitségeteket.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
LELKES KERESZTÉNYEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Június 25 - BOLDOG MONTAUI DOROTTYA
Nap Szentje - 2020. Június 25.
BOLDOG MONTAUI DOROTTYA reklúza
Gross-Montau, 1347 +Marienwerder, 1394. június 25.
Dorottya a 14. században élt; olyan időben, amikor úgy látszott, hogy a
középkori hit ereje elapadt, és a viszonylag egységes középkori
életrend felbomlott; olyan korban, amelyben a kereszténység középpontját
mélységesen nyugtalanította a pápák avignoni fogsága éppúgy, mint
peremvidékét a földrengésszerű mozgalmak: Wyclifé Angliában, Huszé pedig
Csehországban. Nyilvánvalóan Istennek az Egyház iránti gondviseléséből
fakad, hogy az ilyen széthullás közepette mindig támadnak nagy szentek,
akiknek különleges jámborsága bizonyos mértékben megoldja a korszak
bajait. A gyakorlati ateizmust, az elvilágiasodást és a hatalomvágyat,
amelyek a 14. században veszélyeztették az Egyházat, éppen legrosszabb,
romboló hatásuktól fosztotta meg olyan szent nők eleven, misztikus
szemlélődéssé érett hite, alázatos és feltétlen önátadása, akik
önmagukat ajánlották fel Isten irgalmának engesztelő áldozatul.
Közéjük tartozik Dorothea von Montau, kinek személyében a késő
középkori jámborság történetének egyik legmegragadóbb alakjával
találkozunk. Csaknem az utolsó ezek sorában. Előtte csillagként
ragyogott Sziénai Szent Katalin, Svéd Szent Katalin és akit
mintaképeként Dorottya még e kettőnél is jobban szeretett és tisztelt
Svéd Szent Brigitta, akinek ereklyeszekrénye előtt térdelhetett a
montaui lány, amikor a szent ereklyéinek szülőföldjére vitelekor egy
ideig Danzigban (Gdansk) állomásoztak. Dorottya Poroszországban nőtt
fel, Marienburg (Malbork) árnyékában, ahol abban az időben a német
lovagrend egyik leghíresebb nagymestere, Kniprodei Winrich erős kézzel
és sikeresen uralkodott, és az egykori szegény országot virágzó jóléttel
ajándékozta meg. Dorottyának ezért kemény fáradságába került, hogy a
danzigi polgárház jómódú kényelméből kitörjön, és megvalósítsa azt a
szegénységet, amelyet az Evangélium boldognak mond. Ezt az eszményt
hirdette már egy évszázaddal korábban Assisi Szent Ferenc és Klára, most
pedig mint valami szent ragály a minoriták kolostorából kiindulva
áthaladt az előkelő városnegyedeken és felkavarta a gazdagokat.
Dorottya apja, Willem Swartze, holland földműves és gátépítő volt, akit
korának vándorlási kedve a Rajna torkolatától a Visztuláig űzött,
Montau falujába, ahol azután Dorottya kilenc testvére között nőtt fel
egy kis parasztgazdaságban. Már gyermekként szokatlan kegyelmeket
kapott, és kemény vezeklésre érzett ösztönzést, úgyhogy a háta saját
szavai szerint olyan volt, ,,mint ekevassal hasogatott szántóföld'.
1363-ban, tizenhat évesen férjhez adták egy tehetős danzigi
kardcsiszárhoz, Adalberthez. A hirtelen haragú, idősebb kézművest fiatal
feleségének különleges, számára érthetetlen jámborsága zavarba ejtette
és elkeserítette. A durva bántalmazás és az otromba gyöngédség módszerét
váltogatva megkísérelte, hogy ezt a szokatlan tulajdonságát kiűzze
belőle. Hiába: egyre határozottabb módon tapasztalta Dorottya a
természetfölötti betörését behatárolt, kispolgári életébe, amíg azután
1364-ben, nem sokkal esküvője után, első keresztlátomása eltüntette
számára a határt a látható és láthatatlan közt, a szíve pedig saját
szava szerint ,,izzó szeretetre lángolt fel'. Emberfelettinek érezte
mint akit keresztre feszítettek családja és misztikus hivatása csaknem
összeegyeztethetetlen követelményeit. A házasság vértanúsággá lett
számára. Kilenc gyermeket szült, és szerető édesanyjuk volt. Később
elmondta gyóntató atyjának, Marienwerderi Jánosnak, hogy minden templom
távoli zugában, legmélyebb elragadtatása közben is érzékelte a
leghalkabb gyermeksírást is, amely otthon, a kamrájukban hangzott fel,
és hazasietett, hogy megvigasztalja a gyermeket. Négy gyermeke egészen
kicsi korában halt meg, további négyet az 1383. évi pestis ragadott el,
így csak a legkisebb lánya, Gertrúd maradt életben, aki később bencés
apáca lett Kulmban.
Dorottya türelmes szenvedése lassanként kissé megváltoztatta férjének
makacs lelkületét is. Gyermekeik halála után elhatározták, hogy közösen
nagy zarándokutat tesznek. Aachenen át délre vonultak a Szűzanyának a
svájci Einsiedelnben lévő híres zarándokhelyére, ,,Vinsterwaldba', amint
a források közlik. Télen ismét Danzigban tűntek föl, de csak azért,
hogy egy sokkal döntőbb utazást készítsenek elő. Adalbert eladta házát
és műhelyét, s 1385-ben a kis család ismét az országutat rótta. Ezúttal
ponyvás kocsin utaztak, s velük volt az ötéves Gertrúd is. Útonállók
elrabolták kis vagyonkájukat, amelyet magukkal vittek, hogy új otthont
építsenek maguknak. Einsiedelnben elviselhetetlenné fokozódott a
Dorottya szívét marcangoló feszültség. Életének bizonyára nagy kísértése
volt az, amelynek egy pillanat alatt engedett, miközben férjét, aki
vissza akart térni Danzigba, rábeszélte, hogy utazzon egyedül, őt pedig
hagyja ott ,,vinsterwaldi' remeteségében. Adalbert beleegyezett.
Leírhatatlan volt Dorottya ujjongása végre visszanyert szabadsága miatt.
Amikor azonban a pár Einsiedeln plébánosa elé lépett, hogy
különválásukat szentesítse, a férfi megbánta korábbi beleegyezését, a
plébános pedig megparancsolta Dorottyának, hogy férjét kísérje vissza
Danzigba. Egyetlen zokszó nélkül engedelmeskedett.
Ami ezután következett, olyan volt, mint valami rossz álom: a téli
hazautazás, a megbetegedett Adalbert és a gyermek lovon, Dorottya a
térdig érő hóban gázolva, a megérkezés Danzigba, fáradságos
szálláskeresés, nyomorúságos hajlék a Katalin-templom mellett egy
kunyhóban, a szomszédok gúnyolódása, amely rosszindulatba csapott át, és
Dorottyát boszorkánynak, eretneknek bélyegezte. Adalbert állandóan
betegen feküdt, felesége hősies hűségére pedig csak lehangoltsággal és
még rosszabb állapotával válaszolt. Olyan szegények voltak, hogy
Dorottyának időnként össze kellett koldulnia a megélhetésükhöz
szükségeseket. Ettől a külső nyomorúságtól látszólag függetlenül, és
mégis titokzatos összefüggésben vele, bontakozott ki benső élete, mind
mélyebb eggyéválásban a kereszten függő Úrral, mindig teljes
nyitottságban a háromságos szeretet áradása számára.
1389-ben nagylelkűségének egy ritka hangulatában Adalbert egy
zarándoklattal Rómába küldte Dorottyát. Amikorra visszatért, férje már
meghalt és el is temették. Kislányát elhelyezte egy kolostorban, javai
maradékát elajándékozta, és áttelepedett Marienwerderbe, s ott a dóm
dékánja, a jóságos János pap szolgálatába fogadta. A tudós férfi a
prágai egyetemen töltött húszévi tanítás után szülővárosában belépett a
német lovagrendbe, és a dóm dékánja lett. Szigorúan próbára tette
Dorottyát, s meggyőződött jámborságának őszinteségéről és különleges
kegyelmi állapotáról, eloszlatta azt a kínzó gondját, hogy öncsalás és
ördögi sugalmazás játékszere. 1393. november 2-án reklúza lett, azaz
bezárkózott a dóm falához épített cellába, és kérésére a dékán naponta
megáldoztatta, ami akkor hallatlan kiváltság volt. Dorottya szeretettel
fogadott itt mindenkit, aki tanácsért vagy segítségért fordult hozzá. Az
éjszakákat imádságban töltötte, hogy érjen véget a nagy skizma. 1394.
június 25-én reggel halva találták cellájában.
Marienwerderi Jánosnak köszönhetjük Dorottya részletes életrajzát,
amelybe beillesztette mindazt, amit a szent nő közölt vele jelenéseiről.
Megragadó képet rajzol ennek az egészen egyszerű és képzetlen nőnek
lelki világáról, aki a Szentlélek megvilágosító hatására, amelynek
készségesen megnyílt, a legnagyobb bölcsességre jutott. Jámborságát a
kereszten függő szegény, alázatos Úr iránti bensőséges szeretete
alakította ki; eucharisztikus jelenlétét egyre elevenebben tapasztalta
meg, amikor saját szenvedő létét egyesítette az ő áldozatával.
Dorottya halála után mindjárt megkezdték az előkészületeket boldoggá
avatására, ezek a fáradozások azonban a következő évszázadok háborús
zűrzavarai közepette abbamaradtak. Hivatalos kanonizáció nélkül is
Poroszország véd-asszonyaként tisztelte a jámbor nép.
Forrás:
Dr. Diós István
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!